ما را ببینید

پروین بختیارنژاد
پروین بختیارنژاد

خبر ملاقات مولوی عبدالحمید با دکتر حسن روحانی، رییس جمهور منتخب، یکی ازمسرت بخش ترین خبرهای هفته ی گذشته بود. شنیدن این خبراز آن جهت مسرت بخش است که سالهاست هموطنان شیعه و اهل تسنن، به بیماری جدایی و دور افتادگی از هم مبتلا شده اند.

حاشیه نشینی هموطنان اهل تسنن به لحاظ موقعیت جغرافیایی، نوعی در حاشیه ماندن آنها را طی سالیان دراز، از مدیریت و امکانات مرکز نشینی رقم زده است و فقر و نابرابری های متعددی را به شهروندان این مناطق تحمیل کرده است. نام منطقه سیستان و بلوچستان با پسوند محرومیت و فقر عجین شده است.

منطقه ای که از منظر توسعه نیافتگی، مقام اولین را به خود اختصاص داده است. مردمانی که از شدت فقر، به شغلهای کاذب مانند قاچاق کالا و نیز قاچاق مواد مخدر روی آورده اند و دولتها هم تا کنون تمایلی به ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی در این منطقه از خود نشان نداده اند و برنامه ای در جهت توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را برای این مناطق تحت تبعیض ارایه نداده اند.

کپرنشینی در روستاها و در حاشیه شهرزاهدان به امری کاملا عادی تلقی شده و ناامنی باعث شده که گذر کمتر تازه واردی به این مناطق بیافتد.

 نبودن چهره های تحصیل کرده و کارشناس این استان در میان مدیران ارشد کشوری آنقدر تکرار شده که به امری کاملا طبیعی مبدل شده است.

مولوی عبدالحمید از چنین منطقه ای است. مردمانی که سالهاست اسیر ناامنی، بیکاری مفرط، توسعه نیافتگی، نگاه نابرابر و تبعیض های متعدد هستند.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان و مدیر موسسه علوم دینی دارالعوم، منتقد میانه رویی است که در این سالهای پر تلاطم ایران نشان داده که مطالبات شهروندان بلوچ را از راههای مدنی جستجو می کند، نوع انتقادات او طی این سالیان دراز بارها و بارها ثابت کرده که او یک چهره دینی مطالبه محور است که دولتهای اصلاح طلب می توانند باب گفتگوهای مستمری را با او باز کنند.

مولوی عبدالحمید بارها و بارها ثابت کرده که در حین طرح خواستهای مردم خود، رابطه ای عمیق با کلیت جامعه و نیز پیوندی ناگسستنی با مصالح عموم مردم ایران دارد. مولوی عبدالحمید بارها و بارها در خطبه نماز جمعه یا به هنگام گفتگو با اصحاب رسانه، اعلام کرده است: خواسته ما مشارکت عادلانه در اداره کشوراست. او مکررا مطرح نموده که: ما خواهان برابری و عدالت هستیم. مردم بلوچستان، علیرغم داشتن مشکلات فراوان برای معاش و معیشت خود، انتظار دارند که در تعالیم مذهبی و برگزاری مراسم دینی، از آزادی کامل برخوردار باشند.

مولوی عبدالحمید در یکی از خطبه های نماز جمعه خود گفته است: مارا تحمل کنید و بدانید همانطور که شیعه یک واقعیت است، اهل سنت نیز در ایران یک واقعیت است.

حال باید دید رییس جمهور منتخب که ۷۳% آرا استان سیستان و بلوچستان را از آن خود کرده، برای رفع محرومیت و تبعیض از آنها چه برنامه ای را در پیش خواهد گرفت؟ آیا خواهد توانست که با اجرای پروژه های توسعه محور، ازاین فرصت و اعتماد مردم این استان در جهت برداشتن گامهایی برای رفع تبعیض از آنان و در جهت ایجاد فضای امن برای مردم این منطقه و حفظ این سرمایه اجتماعی تلاش کند یا خیر؟

مولوی عبدالحمید فردی است که با او میتوان به گفتگوهای مستمر پرداخت. او فردی میانه رو ست و این توان را دارد که شهروندان بلوچ را برای پی گیری مطالبات و رفع نابرابری ها به راههای مدنی رهنمون کند و مانع بزرگی برای هر گونه افراط گرایی مذهبی دراین منطقه باشد. او موثرترین فرد برای گفتگو با مردم سیستان و بلوچستان است وبا او می توان در فضایی آرام و بدون خشونت وارد گفتگو از منظر منافع ملی شد.