مجازات قهرمان شنای بانوان به دلیل حجابش

نویسنده

» گزارش فرانس ۲۴ از عدم ثبت رکورد الهام سادات اصغری

یک زن ایرانی با چالش سختی روبروست: شنا کردن با تمام توان در آب‌های آزاد و پوشیدن مایوی شیرجه، که شامل یک روپوش کامل و روسری است. با این حال مسئولان ورزشی به او گفته‌اند که نمی‌توانند رکورد او را ثبت کنند چون حجاب او کافی نبوده است.

شناگران ایران تنها در استخرهای زنانه شنا می‌کنند ولی تنها در داخل کشور و نه در خارج؛ چون مردان آنها را می‌بینند. ولی الهام سادات اصغری ترجیح می‌دهد در دریا شنا کند و بارها از مسئولان خواسته تا تلاش‌هایش برای شکستن رکوردهای شنا را، که تنها یک بار در سال ۲۰۰۸ ثبت شده، به رسمیت بشناسند.

او به رسانه‌های ایران گفت در یازدهم ژوئن ۲۰ کیلومتر را در دریای خزر شنا کرده است. او گفت که نمایندگان وزارت ورزش سعی کرده‌اند مسافت او را دو کیلومتر کاهش دهند و در نهایت هم تصمیم گرفتند رکورد او را به رسمیت نشناسند چون وقتی از آب بیرون آمده بود “بدنش معلوم بوده است”. وزارت ورزش نسبت به این اخبار واکنشی نشان نداده است.

هفته گذشته هزاران ایرانی حمایت خود را از اصغری در فیسبوک اعلام کرده‌اند.

یکی از نزدیکان اصغری می‌گوید: او شنا را از سن ۵ سالگی شروع کرد و از سن هفده سالگی به بعد مدت پانزده سال است که تدریس شنا می‌کند. در سال ۲۰۰۸ اولین رکورد شنای خود را با ۱۲ کیلومتر برجای گذاشت که رسما توسط وزارت ورزش ثبت شد. لباس او در آن زمان مشابه لباس همین دفعه بود.

مشکلات او از سال ۲۰۱۰ شروع شد که تصمیم گرفت در مدت سه روز دور جزیره کیش را شنا کند. یک نماینده وزارت ورزش برای تماشا آمد. الهام تنها ۵ کیلومتر شنا کرده بود که ناگهان قایق‌های پلیس به سمت او و همراهانش آمدند. این باعث شد پای او آسیب ببیند و باسن او با اصابت به پروانه قایق مجروح شود. (فرانس ۲۴ نمی‌تواند این اظهارات را به طور مستقل تایید کند]. اگر پدرش کمکش نکرده بود حتما غرق می‌شد.

پس از این واقعه الهام شرایط سختی را تجربه کرد. زخم‌هایش التیام پیدا کرد ولی از لحاظ روحی شرایط خوبی نداشت. تصمیم گرفت با شنا خداحافظی کند. اما دوستان او را تشویق کردند دوباره شنا کند. او دوباره پس از درمان شروع به تمرین کرد. برای مدت طولانی شب‌ها ۵ کیلومتر و روزها ۱۲ کیلومتر شنا می‌کرد. روز ۱۱ ژوئن از ساعت ۵:۳۰ صبح تا ۲:۳۰ بعدازظهر در قسمت مخصوص زنان دریای خزر به صورت رفت و برگشت شنا کرد. اما همه‌اش برای هیچ و پوچ و مسئولان ورزش رکورد او را ثبت نکردند.

لباس‌های شنای الهام مجموعا شش کیلو وزن دارد و مخصوص شیرجه در نظر گرفته شده است و نه شنای معمولی.

منبع: فرانس 24 - 28 ژوئن