حرف روز

نویسنده
پرستو سپهری

برای حل مشکل فرهنگی

پزشک رفت، بسیجی آمد…

برکناری “محسن پرویز” معاونت فرهنگی وزارت ارشاد پس از حدود 5سال نظارت سختگیرانه ی وی بر ادبیات کشور، در روزهایی که سانسور، ممیزی و فشار بر اهالی ادبیات روز به روز افزایش پیدا می کند، شاید در نگاه اول برای اهالی ناامید و سرخورده ی حوزه ی نشر و ادبیات م خوشحال کننده باشد. سرخوشی ای که البته با نگاهی کوتاه به سابقه ی فرهنگی “بهمن دری اخوی”،  معاونت فرهنگی جدید به نظر می رسد چندان پایدار نخواهد ماند.

محسن پرویز در ابتدای روی کار آمدن دولت نهم و در دوران وزارت صفار هرندی وزیرسابق ارشاد به سمت معاونت فرهنگی این وزارتخانه منصوب شد. انتصابی که با روی کار آمدن دولت دهم و کنار رفتن صفار هرندی و وزارت سید محمد حسینی هم چنان ادامه پیدا کرد و این در حالی بود که وزیر ارشاد دولت جدید 3 معاونت کلیدی این وزارتخانه را از دست معاونان صفاری هرندی خارج کرده بود. فعالیت پرویز در وزارت ارشاد حسینی یکسال ادمه پیدا کرد تا اینکه به گفته ی خودش: “امروز بعد از ظهر، حکمی به دست من رسید که در آن نام آقای دری اخوی به عنوان معاون جدید امور فرهنگی وزارت ارشاد ثبت شده بود.”

پرویز هم چنین در مصاحبه ای که بعد از برکناری اش با خبرگزاری ایسنا داشت گفت که با توجه به فعالیت های وی در زمان تصدی این پست و شناختی که از معاونت جدید فرهنگی دارد، فکر نمی کند بعد از برکناری اش تغییر چندانی در معاونت فرهنگی صورت بگیرد:“بعد از این‌که مطلع شدم جناب دری برای تصدی معاونت فرهنگی درنظر گرفته شده، با توجه به شناختی که از ایشان دارم، تصورم بر این است که اقداماتی که پایه‌ریزی و شروع شده است، قاعدتا نباید خیلی دستخوش تغییر شود و آن اقدامات باید دنبال شود.”  وی هم چنین با اشاره فعالیت هایش در حوزه ی کتاب و تلاش هایش برای حل مشکلات این حوزه  و هم چنین حذف یارانه ی کاغذ!گفته است:“باید این را بگویم که ما در دولت به موضوعات کلان در حوزه‌ی کتاب پرداختیم و خواستار توجه ویژه‌ی دولت به حوزه‌ی کتاب شدیم و ضرورت دارد کارگروه تخصصی این حوزه کارش را با جدیت دنبال کند و مشکلات حوزه‌ی کتاب در آن دنبال شود. همچنین به مسائل بخش کاغذ که به طور غیرمستقیم به حوزه‌ی کاری ما مربوط است، پرداخته شود که این مسأله را در اختتامیه‌ی نمایشگاه کتاب هم عنوان کردم که با قول مساعد رییس‌جمهور همراه شد.”

ازجمله فعالیت های محسن پرویز در دوران معاونت فرهنگی وی که به نظر می رسد بیشتر در جهت افزایش فشار و سانسور در عرصه ی ادبیات کشور صورت گرفته اند می توان به انتقال محل برگزاری نمایشکاه کتاب تهران از نمایشگاه بین المللی به مصلای تهران، حذف یارانه کاغذ، برگزاری مراسم جوایزا دبی، قدرتمند کردن جوایز ادبی دولتی وبه حاشیه راندن جوایز ادبی خصوصی، کنترل مجوزها و ممیزی آثار ارائه شده به وزارت ارشاد، برگزاری اولین همایش شاعران ایران و جهان که منجر به حذف نام فروغ فرخزاد از بین فهرست شاعران معاصر ایرانی شد و… اشاره کرد.

“بهمن دری اخوی”،  معاون جدید فرهنگی وزارت ارشاد، به گفته ی وزیر ارشاد جمهوری اسلامی سابقه ای بیست و پنج ساله  در حوزه ی ادبیات و چاپ بیش ازهزار مقاله در این عرصه را در کارنامه ی خود دارد. در بخشی از حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است:“جنابعالی را که بحمدالله در عداد مدیران موفق و مطلع هستید و مراتب شایستگی در شئون و ابعاد مختلف را دارا می‌باشید و نظر به وثوق کامل و اعتماد و اصل، به سمت “معاون امور فرهنگی” منصوب می‌نمایم. انتظار دارم با درنظر گرفتن شمولیت فرهنگ و اصالت حوزه‌ی مرتبط به بخش‌های مغفول، توجه لازم مبذول گردد. تدوین منشور مطالبات نظام و نیازهای بحق مردم، ایجاد شوراهای مشورتی کماهوحقه، سامان‌دهی چاپ و نشر، حمایت از کتب ارزشمند و مؤلفین آن، همکاری مجدانه با کارگروه کتاب دولت و توجه ویژه به اشاعه‌ی فرهنگ کتاب‌خوانی، استمداد از مراجع فکری جامعه و تأمین و تغذیه‌ی اطلاعاتی ایشان، دیده‌بانی و نگاهبانی مرزهای فرهنگی و انعطاف به سمت حوزه‌های نرم‌افزاری و در نهایت، دستیابی واقعی به جایگاه حقیقی این وزارتخانه، اموری است که تحقق آن به هر میزان، خرد گزین است و اعتبارآفرین”.

البته اشاره ی وزیر ارشاد به “مراتب شایستگی در شئون و ابعاد مختلف” معاونت جدید فرهنگی، به سابقه ی ادبی معاونت جدید برمی گردد که همزمان با انتشار خبر انتصاب وی با وجود جستجو در اینترنت و”گوگل” اثری از آن نبود و ساعتی بعد از آن در خبری تکمیلی که ایسنا از انتصاب وی مخابره کرد، به آن ها اشاره شد: “نویسنده‌ی بیش از یک‌هزار مقاله، تحلیل، تفسیر و نقد در حوزه‌های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، ادبیات ایران و جهان و رخدادهای داخلی و خارجی در رادیو، مطبوعات و نشریات است. مسؤولیت‌هایی چون سردبیری مجله‌ی پیام انقلاب، رییس انتشارات کل سپاه، قائم‌مقام اداره‌ی ویژه‌ی کتاب وزارت ارشاد، سردبیر هفته‌نامه‌ی سروش، معاونت فرهنگی و قائم‌مقام انتشارات صداوسیما، عضو شورای نشر سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران و معاونت فرهنگی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نهاد ریاست جمهوری، صاحب تألیفات و آثاری چون ولایت مطلقه فقیه اصل دین است، راه اندیشه، خدمات متقابل ادبیات و سینما، فیلم‌شناسی دفاع مقدس، فرهنگ شعارهای انقلاب اسلامی، حماسه مقاومت و مارمولک‌های خانه بدوش است، برنده‌ی جایزه‌ی بهترین کتاب دفاع مقدس و جایزه‌ی بهترین نقد ادبی در جشنواره‌ی مطبوعات و یکی از مجرب‌ترین ویراستاران حوزه‌ی فرهنگی در گرایش ادبیات و سینما”.

نگاهی کوتاه به سابقه ی ادبی “بهمن دری اخوی”، چشم انداز روشنی برای اهالی ادبیات ترسیم نمی کند. باید منتظر ماند و دید که این بار معاونت فرهنگی جدید وزارت ارشاد، که در حکمش از طرف وزیر ارشاد موظف شده است تا “برای ساماندهی چاپ و نشر، حمایت از کتب ارزشمند و مولفان آن، اشاعه فرهنگ کتابخوانی” و… تلاش کند چه خوابی برای اهالی ادبیات دیده است.