حمله و اعدام

سامان رسول پور
سامان رسول پور

در هفته ای که گذشت، ماموران، عروس منصور اسانلو را مورد ضرب و شتم قرار دادند؛ نگرانی ها درباره احتمال اعدام زینب جلالیان بیشتر شد؛ مهدی کروبی مورد حمله قرار گرفت؛ مجید توکلی در زندان دچار خونریزی معده شد و دو تن از متهمان پرونده کهریزک به اعدام محکوم شدند.

در این هفته که عروس جوان اسانلو موردضرب و شتم قرار گرفت، انتشار خبر “احتمال اعدام قریب الوقوع زینب جلالیان” نگرانی هایی به همراه آورد. سازمان دیده بان حقوق بشر با صدور بیانیه ای اعلام کرد: “با توجه به محرمانه بودن بازداشت جلالیان و اعدام اخیر دگراندیشان کرد، ما معتقدیم که وی شدیدا در معرض خطر اعدام است؛ قوه قضاییه ایران مسئولیت هر نوع صدمه ای که به جلالیان و یا زندانیان دیگری که محکوم به مرگ شده اند را خواهد داشت”.

زهرا رهنورد گفت: “امید است که فقط این مجازات برای زینب جلالیان شایعه باشد وگرنه بیایید یک بار برای همیشه شمشیر را نه از رو ببندید و نه از زیر و به جای آن با لبخند پر محبت به روی ملت بنگرید”.

و پدر زینب جلالیان هم گفت: “من فقط میخواهم زینب را نکشند، بگذارند زنده بماند”.

در همین حال، یک دادگاه نظامی، دو تن از متهمان پرونده کهریزک را به اتهام ضرب و جرح عمدی منجر به قتل به “قصاص نفس” محکوم کرد.

در زاهدان هم دو نفر به اعدام محکوم شدند و دادستان برای پنج تن دیگر درخواست صدور حکم اعدام داده است. این افراد به عنوان “عوامل اغتشاشگر دهه فاطمیه” معرفی شده اند.

آنطرف تر در این هفته مجید توکلی در زندان دچارخونریزی معده شد و حال وی رو به وخامت گرایید. به گفته برادر مجید توکلی “مشکل وی مربوط به بیماری ریوی است که به دلیل شرایط سخت زندان و خصوصا اعتصاب غذا در سلول انفرادی 240 به آن مبتلا شده بود”.

همچنین هنگامه شهیدی روزنامه نگار زندانی طی نامه ای به دادستان تهران ضمن انتقاد از شرایط نگهداری خود در زندان اوین نوشت: “اینجا چیزی عاید من نمی شود جز به سخره گرفتن زندان اوین”.

آنسوتر مهدی کروبی در مسجد دانشگاه شریف از سوی لباس شخصی ها مورد حمله قرار گرفت. آقای کروبی بدنبال این حمله، مسجد دانشگاه را ترک کرد.

در همین حال در این هفته شماری از شهروندان و فعالان بازداشت شدند. پلیس تهران اعلام کرد که در راستای طرح موسوم به “برخورد با اراذل و اوباش”  75 نفر را در تهران بازداشت کرده است. بعلاوه، به گزارش جهان نیوز،  21 دختر و پسر که اغلب آنها دانشجویان تهرانی بودند در جریان یک مهمانی در اصفهان دستگیر شدند.

فدراسیون آموزش بین الملل نگرانی خود را از آزار و اذیت فعالان صنفی معلمان ابراز داشت و درست در چنین شرایطی محمد باقری، از اعضای کانون صنفی معلمان در ایران از سوی نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و مختار اسدی دیگر فعال صنفی در کرج دستگیر شد.

اما برخی ازاحکامی که در این هفته صادر شد: سعید کلانکی فعال حقوق بشر به سه سال حبس تعزیری، ابوالفضل قاسمی از سوی دادگاه تجدید نظر به سه سال حبس، امیر حسین کاظمی از اعضای نهضت آزادی ایران به تحمل سه سال حبس و یاسر قانعی عضو ستاد 88 مشهد به پنج سال حبس تعلیقی محکوم شدند.

همزمان با این بازداشت ها و محکومیت ها، معدودی از زندانیان نیز آزاد شدند. از جمله: علیرضا اخوان، عبدالله یوسف زادگان، محبوبه خوانساری، بهزاد حیدری، علی بیکس و علی اکبر باغانی.

آنطرف تر، عفو بین الملل با صدور بیانیه ای خواستار رفع اتهام از جعفر پناهی و محمد علی شیرزادی شد. مادران سه کوهنورد آمریکایی که در ایران زندانی هستند نیز طی نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی خواستار آزادی فرزندانشان شدند و از او درخواست کردند تا “دوران بی انصافی و بی عدالتی بازداشت فرزندانشان” خاتمه یابد.

برنامه نظارت بر حمایت مدافعان حقوق بشر نیز خواستار رفع اتهام از عماد الدین باقی شد و عنوان کرد اتهامات وارده به عماد الدین باقی “به نظر می رسد که صرفا به دلیل فعالیت های حقوق بشری وی می باشد”. آقای باقی به تبلیغ علیه نظام متهم شده است.

رهبران کشورهای عضو گروه هشت نیز خواستار رعایت حقوق بشر و آزادی بیان در ایران شدند و در مقابل، جمهوری اسلامی “استفاده از زور” را در اعتراضات تورنتو محکوم کرد.

و در آخر، مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان در گفتگو با ایلنا اعلام کرد که 30 درصد کودکان یک تا پنج سال در ایران در معرض آزارهای جسمی هستند.