مکارم: چهارشنبه سوری کار عاقل نیست

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» تهدید نیروی انتظامی، فتوای مراجع

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، بار دیگر هشدارها و اظهارنظرهای مقامات جمهوری اسلامی علیه آیین چهارشنبه سوری بالا گرفته است. فرمانده نیروی انتظامی کشور هشدار می دهد که با شرکت کنندگان در این آیین تاریخی برخورد می شود و مراجع تقلید از خرافه بودن آن سخن می گویند.

چهارشنبه سوری یکی از جشن های تاریخی حوزه تمدنی ایران است که در شب آخرین چهارشنبه هر سال برگزار می شود و بنا بر اعتقادات باستانی مردم با برپا کردن آتش از روی آن می پرند.

برگزاری این جشن ملی و تاریخی ایرانیان پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی همواره با برخوردهای پلیسی و امنیتی حکومت علیه مردم و دختران و پسران جوان شرکت کننده در آن مواجه بوده است.

امسال نیز فرمانده کل نیروی انتظامی هشدار داده که پلیس با تجمعات مردم در شب چهارشنبه سوری برخورد خواهد کرد.

به گفته اسماعیل احمدی مقدم، “پلیس مخالف تخلیه هیجان و شادی مردم نیست” اما برخورد نیروی انتظامی با مردم به منظور جلوگیری از سوء استفاده “اشرار” خواهد بود.

هشدار فرمانده پلیس کشور درباره شرکت در مراسم چهارشنبه سوری در حالی عنوان می شود که مقام های ایران، تدابیر امنیتی بیشتری را برای برگزاری این آیین در دو سال گذشته اعمال کرده اند.

سختگیری های بیشتر پس از آن صورت گرفت که حکومت از بابت ادامه اعتراضات پس از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری در مواقعی مانند شب چهارشنبه سوری احساس نگرانی کرد.

این مراسم در دو سال گذشته با شعارهای سیاسی علیه آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در برخی نقاط همراه بوده و نیروهای بسیج و لباس شخصی هم برای برخورد با جوانان معترض به کمک پلیس آمدند.

تصاویر منتشر شده از مراسم چهارشنبه سوری در سال های گذشته، نشاندهنده شعارهای تند و اعتراضی و در برخی موارد آتش زدن عکس آیت الله خامنه ای بود.

آیین چهارشنبه سوری به طور سنتی در اکثر شهرهای ایران با حضور پرتعداد مردم و جوانان در خیابان ها، محلات و میادین شهرهای مختلف روبرو است که بسیاری از آنها با خود مواد محترقه یا انفجاری دست ساز حمل می کنند.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی کشفیات این مواد و مواد اولیه ساخت انواع ترقه در سال جاری توسط پلیس را ۱۶ تن اعلام کرد در حالی که این مقدار در سال گذشته نه تن عنوان شده بود.

 

نظر مراجع تقلید

او همچنین تهدید کرد که افرادی که “به دلایلی همچون سلب آرامش مردم” در شب چهارشنبه سوری بازداشت شوند، تا پایان تعطیلات نوروز در بازداشت خواهند ماند.

روز گذشته همچنین آیت الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعیان، مراسم شب چهارشنبه آخر سال را “خرافه” خواند و خواستار حذف این مراسم شد.

این مرجع تقلید در پاسخ به سئوال یکی از شنوندگان برنامه “زمزم احکام” رادیو معارف، در پاسخ به آداب و رسوم نوروز و مراسمی که در شب چهارشنبه آخر سال برخی افراد انجام می دهند، گفت: “بخشی از رسوم که در نوروز برگزار می‌شود بسیار خوب است و بخشی خرافی است انسان عاقل کارهای خوب را انجام می‌دهد و از خرافات پرهیز می کند.”

مکارم شیرازی ادامه داد: “آتش روشن کردن در چهارشنبه سوری یک بدعت خرافی است مخصوصا با گفتن این جمله که “سرخی تو از من زردی من از تو” این‌ها خرافات است.”

این مرجع تقلید شیعه با تاکید بر اینکه “انسان عاقل نباید به سراغ این کارها برود” افزود: “عزیزان رعایت کنند این رسم غلط را حذف کنند و آن رسوم مثبت را انجام دهند.”

همزمان با ناصر مکارم شیرازی، نماینده یک آیت الله دیگر نیز گفته که برگزاری مراسم چهارشنبه سوری “جایز” نیست زیرا به نظر آیت الله صافی گلپایگانی، این کار “احیای سنت‌های باطل زمان جاهلیت” است.

حجت الاسلام سیستانی الله آبادی در پاسخ به سوال شنوندگان برنامه “زمزم احکام” رادیو معارف درباره مراسم چهارشنبه آخر سال، گفت: “آیت الله صافی گلپایگانی چنین مواردی را که مستلزم اسراف فوق العاده است و موجب خطراتی برای شخص و دیگر شهروندان است به هیچ وجه جایز ندانست.”

او گفت که چهارشنبه سوری “منتسب به پیامبران الهی نیست و در شرایع الهی نبوده و اموری خرافی است.”

نماینده آیت الله صافی گلپایگانی افزود: “حالا این که پیشینیان ما این کارها را در زمان های دور انجام می دادند نبایستی باعث شود که ما از آن پیروی کنیم و از آنچه که آنها از روی نادانی و خرافه پرستی به آن اعتقاد داشتند یا برداشت های خرافی از یک رویداد داشتند و آن را به صورت یک فرهنگ درآورده بودند نه تنها نباید پیروی کنیم بلکه شرط ایمان و عقل این است که انسان خردمند هرچه بیشتر در محو آنچه که ترویج خرافه پرستی هست کوشش کند.”