با پیشانی پینه‌بسته تهمت می‌زنند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» دفاع مسیح مهاجری از میرحسین موسوی

به فاصله یک روز پس از انتشار نظرات آیت‌الله خامنه‌ای درباره رفع حصر از موسوی و کروبی، اصول‌گرایان دور جدید انتقاد از موسوی و کروبی را آغاز کرده‌اند. در این میان اما مسیح مهاجری، مدیرمسئول اصولگرای روزنامه جمهوری‌اسلامی به دفاع از میرحسین موسوی پرداخت.

مهاجری در گفت‌وگویی با روزنامه‌ی جمهوری‌اسلامی به انتقاد از کسانی پرداخت که به گفته‌ وی “با پیشانی پینه بسته” به میرحسین موسوی “دروغ می‌بندند”.

به گفته مهاجری “در سال‌های اخیر، افرادی متاسفانه دروغ‌هایی به مهندس موسوی نسبت دادند که آدم اصلا تعجب می‌کند. بعضی از آن‌ها پیشانی‌‌شان پینه بسته است ولی این دروغ‌ها را گفتند. من به بعضی از آن‌ها نامه نوشتم که اگر کسی الان نیست که از خود دفاع کند، خدای او که هست! آیا اگر کسی گرفتار یک مشکلی شد، شما باید هر چه دلتان می‌خواهد بگویید”؟

مهاجری در این گفت‌وگو از موسوی به عنوان “یک آدم شریف” یاد کرده و خطاب به اسدالله بادامچیان گفت که به وی توصیه می‌کند “مثل آقای عسگراولادی که در ماه‌ها و روزهای اواخر عمرشان مطالبی گفتند و خود را نسبت به آقای موسوی و کروبی بری‌الذمه و راحت کردند، این کار را بکند خودش را نجات دهد چون در روز قیامت باید جواب پس دهد”.

وی همچنین بادامچیان را تهدید کرده که اگر “به این کارها ادامه دهد، بنده مطالبی را از برخوردها و مسایلی که او در داخل حزب داشت، در معرض افکار عمومی قرار می‌دهم که پشیمان شود. کسی که امکان این را ندارد که جواب او را بدهد به چه مجوز شرعی اصلا صحبت می‌کند؟‌ باید یک وقتی را تعیین کرد و خود آقای موسوی حضور داشته باشند و در یک مناظره آقای موسوی بتواند جواب دهد. ولی زمانی که کسی حضور ندارد و نمی‌تواند پاسخ دهد این جور حرف زدن خلاف اخلاق است”.

سخنان مهاجری از آن جهت قابل توجه است که وی مدیرمسوول روزنامه‌ای است که صاحب امتیاز آن آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، است. آیت‌الله خامنه‌ای در حکمی که پس از رسیدن به سمت رهبری خطاب به مهاجری صادر کرده وی را در “امور حقوقی‌ای که انجام آن به امضای صاحب امتیاز محتاج است”، به عنوان نماینده خود تعیین، اما تاکید کرده است که “در هر مورد، گزارش کار را جهت اطلاع برای این جانب بفرستید”.

روزنامه جمهوری‌اسلامی در دوران اصلاحات از جمله منتقدان دولت سیدمحمد خاتمی بود و آن زمان برخی بر این باور بودند که برخی سرمقاله‌های این روزنامه با نظر آیت‌الله خامنه‌ای منتشر می‌شود.

پس از روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد اما این روزنامه به حمایت از هاشمی‌رفسنجانی پرداخت و به همین دلیل مورد غضب گروه‌هایی از اصول‌گرایان قرار گرفت.

سخنان مهاجری در حالی بیان شده که اسدالله بادامچیان نیز در گفت‌وگویی با روزنامه رسالت، با اشاره به این‌که موسوی و کروبی “از فرصت عفو و بخشش استفاده نکردند”، درباره آن‌ها گفت: “اگر آقایان موسوی و کروبی در دادگاه محاکمه شوند، مطمئنا به جرایم مختلفی از جمله مباشرت در آشوب و بلوایی که در سال ۸۸ رخ داد محکوم خواهند شد. تاکید می‌کنم محدودیت‌هایی که برای این افراد تعیین شده برای حفاظت از جان آنها انجام شده است… طبق قانون آن‌ها مجرم هستند و جرایم سنگین و بزرگی مرتکب شده‌اند”.

سخنان بادامچیان مشابه سخنانی است که اخیرا توسط علی مطهری از آیت‌الله خامنه‌ای نقل شده است. براساس این نقل قول، رهبر جمهوری‌اسلامی گفته که تاکنون با موسوی و کروبی “به ملاطفت” برخورد شده و اگر ایت‌الله خمینی زنده بود “شدیدتر برخورد” می‌کرد و اگر “اینها محاکمه شوند، حکم‌شان خیلی سنگین خواهد بود”.

علی مطهری این نقل‌قول را پس از درج مطلبی در وب‌سایت رجانیوز - نزدیک به جبهه پایداری - منتشر کرد. این وب‌سایت پس از مواضع اخیر مطهری درباره حصر از وی خواسته بود که “پاسخ چند روز قبل مقام عالیرتبه نظام درباره رفع حصر را دوباره مرور کند”.

رجانیوز اکنون و پس از انتشار این نقل‌قول خطاب به مطهری نوشت: “بهتر است آقای مطهری… در پایبندی عملی خود نسبت به ولایت فقیه دقت بیشتری به عمل آورده و فراموش نکند که با همان حکم حکومتی و نظر ویژه رهبر انقلاب بود که وی توانست در جریان انتخابات مجلس نهم، برای ورود به عرصه انتخابات جواز تایید صلاحیت خود را کسب کند. شاید برخوردی که این روزها نظام مطابق با مصوبه شورای عالی امنیت ملی با سران فتنه کرده است، همچون برخوردی باشد که نظام برای حضور مطهری در انتخابات مجلس کرد، وگرنه که اگر قرار بود طبق ضوابط و مقررات جاری دادگاه‏‎ها و سیستم اجرایی کشور عمل شود، نه امروز آقای مطهری نماینده مجلس بود و نه سران فتنه‏‎ای باقی بودند که برای رفع حصر آنها در شهرهای مختلف و رسانه ها دور بیافتد و به سخنرانی بپردازد”.