ایران موافق حمله نظامی‌

نویسنده
گاردین

» گزارش گاردین از افکار عمومی ایران

مریلا ۳۰ ساله ، هیچ علاقه‌ای به سپاه پاسداران ایران ندارد، اما آنقدر از نبرد شبه‌نظامیان سنی برای تسلط بر عراق نگران شده که می‌خواهد ارتش کشورش با آن‌ها مبارزه کند.

مریلا در سعادت‌آباد تهران به کودکان انگلیسی درس می‌دهد، اما آرامش خیالش از بین رفته است. او می‌گوید: “داعش واقعا ترسناک است و من می‌ترسم. احساس می‌کنم آن‌ها می‌توانند تهدید بزرگی برای ما باشند.”

داعش از نوعی اسلام سنی پیروی می‌کند که با دشمنی عمیقی با مذهب شیعه‌ دارد. داعش اعدام مسلمانان شیعه را پس از تصرف شهرهای شمالی عراق به معرض نمایش گذاشته است.

مریلا ، با مانتوی آبی که جلوی آن باز است و با شلوار دودی تنگ، با مقررات پوشش اسلامی اعمال شده از سوی رهبران مذهبی ایران تناسبی ندارد. سپاه پاسداران پس از سرنگونی رژیم شاه برای دفاع از انقلاب اسلامی تشکیل شده است، اما مریلا در این مورد شکی ندارد که آن‌ها به جای این‌که منتظر بمانند داعش به خاک کشور حمله کند، باید برای مبارزه به عراق بروند. وی می‌گوید: “من شخصا سپاه را دوست ندارم. اما وقتی خاک ما تهدید می‌شود، چاره چیست؟”

ترس از داعش اذهان شهروندان لیبرال مثل مریلا و آیت‌الله‌هایی نظیر مکارم شیرازی را که در وب سایتش حکم جهاد داده است به هم نزدیک می‌کند.

رهبر ایران با احتیاط به این موضوع وارد می‌شود و می‌خواهد آمریکا وارد این درگیری نشود. او گفته است که دولت و مردم عراق، به همراه رهبران مذهبی توان کامل برای پایان دادن به این بحران را دارند. وی در دیدار با مقامات قوه قضاییه، مقامات آمریکا را متهم کرد که درگیری حاضر را تنها نتیجه اعتقادات مذهبی می‌دانند. وی این موضوع را که عراق در حال تجربه جنگ بین شیعه و سنی است، رد کرد.

خامنه‌ای و بسیاری دیگر با تعدیل ابعاد مذهبی این درگیری در سخنان خود، سعی می‌کنند موجب خشم داعش نشوند. اما این برای همه قانع‌کننده نیست. مشرق نیوز، سایت وابسته به محافظه‌کاران ایران، اخیرا مقاله‌ای را درباره توییت‌های ضد ایران و ضدشیعه داعش منتشر کرده است. در چنین توییت‌هایی آمده است: “بگذار مرتدها بدانند که هدف ما نابودی کامل مقبره‌ها در نجف، کربلا و سامره است و پس از این‌که این‌ها را با خاک یکسان کردیم، هدف بعدی ما ایران است و مشهد را با خاک یکسان می‌کنیم.” شبه‌نظامیان سنی با مقبره‌های پرتجمل شیعیان مخالف هستند.

احسان ۵۰ ساله از اعضای هیئت امنای مسجد مشهوری در خیابان کریمخان تهران می‌گوید: “من فکر نمی‌کنم داعش مسلمانان واقعی باشند. برادران و خواهران مسیحی ما هرگز به این فکر نمی‌کنند که مکان‌های مقدس ما را خراب کنند، چه رسد به مسلمانان. این توحش است و مطمئن هستم بسیاری از جماعت ما در دفاع از مکان‌های مقدس عراق تظاهرات خواهند کرد. من پسران ۱۵ تا ۲۰ ساله‌ای را از مسجد خودمان می‌شناختم که در جنگ عراق علیه صدام سلاح برمی‌داشتند.”

هاشم از اعضای بسیج و دانشجوی سال دوم مهندسی برق می‌گوید: “ما فقط منتظر یک کلمه رهبر هستیم.” اما صداهای معتدل‌تری هم شنیده می‌شود. کیومرث که به عنوان داروساز در بیمارستان ارتش دوره سربازی اجباری خود را می‌گذراند، مزایایی در دخالت مدبرانه ایران می‌بیند. “به نظر من اگر داعش در عراق پیروز شود، که فکر می‌کنم بشود، به ایران هم حمله می‌کند. برای همین ایران باید در عراق حضور داشته باشد. فقط امیدوارم حضور ایران باعث نشود مردم عراق نتوانند سرنوشت خود را در دست بگیرند.”

اما یوسف که مهندس راه و ساختمان است می‌گوید، تجربه جنگ ایران و عراق باید به ایرانیان اطمینان خاطر بیشتری نسبت به قدرت کشور بدهد. وی می‌گوید: “حتی اگر دولت عراق سقوط کند و بین داعش و حزب بعث ائتلاف صورت بگیرد، باز هم امنیت ملی ما به خطر نمی‌افتد. صدام با آن مشت آهنین و با تمام کشوری که پشتش بود و آن ارتش ترسناک، نتوانست خراشی بر کشور ما بیندازد.”

مریلا ترس دیگری هم دارد که مقامات تمایلی به تصدیق آن ندارد، اینکه، شبه‌نظامیان سنی ایران که تمایلات مشابه داعش دارند از پیروزی این گروه الهام بگیرند. مریلا می‌گوید، چنین تهدیدهایی دخالت ایران در عراق را علیه داعش ضروری می‌سازد. “اگر این‌ها وارد شهرهای ما شوند و بین شهروندان ایرانی طرفدار پیدا کنند چه؟”

 

منبع: گاردین - 27 ژوئن 2014