گزارش

نویسنده
مرضیه حسینی

با یادی از پیمان ابدی…

نمایشگاه عکس مازیار فرزانه با عنوان “عکس های ابدی”این روزها در گالری ممیز خانه هنرمندان تهران برپاست. گزارش همکارمان از این نمایشگاه را در ادامه از پی بگیرید…

 

آخرین عکس خبری…

عکاسی خبری در دنیا قانونمند است و در تمام نظام های در حال توسعه این شاخصه کلان برای توسعه یافتگی خبری در نظر گرفته می شود واگر این گزینه در جامعه ای رعایت شود می تواند ادعا کند به لحاظ خبری توسعه یافته است.

عکاسان خبری یا مطبوعات هر لحظه زندگی عادی را یک قاب می‌دانند برای ثبت یک اثر خاص هنری یا مستندی که ممکن است دیگر تکرار نشود و از همین رو تلاش همواره آنان کشف چگونگی شکار این لحظات تکرار نشدنی است.

 

نمایشگاه “عکس های ابدی”مجموعه ای است با 45 فریم تصویر عکاسی شده خبری از هنرنمایی های مرحوم پیمان ابدی که مازیار فرزانه، عکاس سینما درگالری استاد ممیز خانه هنرمندان به نمایش درآورده است.این عکس ها که شامل تصاویری از هنرمندی های پیمان ابدی برصحنه های مختلف فیلم های سینمایی و تلویزیونی است با نگاهی نو به مقوله سینما پرداخت و ثبت شده است.

مازیار فرزانه در انتخاب زوایای دوربین خود به شکلی آگاهانه و با مشاهده تمرینات اولیه صحنه های مورد نظر خودرا درقاب چهارچوب های دوربین تنظیم و به مرحله ثبت رسانیده است.وی برای هریک از فریم های موجود در نمایشگاه تکنیکی را از نور و سرعت به مرحله آزمایش درآورده وتلاش می کند تا ترکیب بندی های خود را منطبق با شدت و ظرافت حادثه ی پیش روی خود به وجودآورد.

فرزانه برای انتقال احساسی که خود در پشت دوربین و بر صحنه مستند حوادث داشته برای مخاطب راهکارهای مناسبی را انتخاب و طراحی می کند.45 عکسی که درنمایشگاه وجوددارد با اندازه های متفاوت درچهارچوب به چاپ رسیده است تا تماشاگران با هیجانات متنوعی در برابرشان قرار گیرند.

مهم ترین فاکتورعکس های فرزانه در انتخاب سرعت دوربین، اندازه کادر، برش های لحظه ای و پذیرش مقدار متناسب نور با فضای حاکم بر صحنه است.

مازیار فرزانه دربارة این نمایشگاه که مجموعه عکسهایی از زنده یاد پیمان ابدی است، گفت: من و پیمان ابدی در نظر داشتیم نمایشگاه عکسی از فعالیتهای حرفه ای پیمان داشته باشیم، اما درگیری های کاری پیمان امکان این کار را ایجاد نمی کرد. آخرین قرار ما برای عکاسی هجدهم اردیبهشت 88 بود که متأسفانه پیمان شانزدهم اردیبهشت دچار سانحه شد و ما نتوانستیم آن کار را به سرانجام برسانیم.بیشترین انگیزه ام برای برپایی این نمایشگاه یادآوری توانمندی های پیمان دراولین سالگرد وفاتش بوده است و لاغیر.پیمان برای من همواره پیمان است وفراموش نشدنی.

نمایشگاه “عکس های ابدی “همزمان با سالروز وفات وی وبا حضور عده زیادی از هنرمندان درگالری ممیز خانه هنرمندان برپاشد و تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری از ساعت 14 تا 20 هرروز پذیرای علاقمندان خواهد بود.

 

کوتاه از پیمان ابدی…

پیمان ابدی، 3 سال پیش وارد ایران شد و به سرعت به چهره ای معروف تبدیل شده بود. چنان که آموزش بدلکاری را به جمع زیادی بر عهده گرفته بود.
علت مرگ او، تصادف موتورسیکلتش با اتوبوس عنوان شده است. ابدی، در حال کار در تله فیلم «چشم های نامحسوس» در شش کیلومتری جاده کن بود. وی مشغول اجرای حرکات نمایشی در یک اتوبوس، بود که اتوبوس پس از واژگونی منفجر شده و پیمان ابدی جان باخت.

پیمان ابدی به عنوان مدیر پروژه های بدلکاری سریال تلویزیونی “هشدار برای کبری 11” واز چهره های به نام بدلکاری به شمار می رفت.