مخالفت وزیر پیشنهادی علوم با حضور بسیج در دانشگاه

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» خط و نشان مجلس آغاز شد

حسن روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی، گزینه جدید خود برای تصدی پست وزارت علوم را معرفی کرد؛گزینه‌ای که معرفی او از همان ابتدا با واکنش اصول‌گرایان مواجه شده و برخی نمایندگان مجلس گفته‌اند حتما به او رای نخواهند داد.

 روحانی روز گذشته در نامه‌ای فخرالدین احمدی دانش آشتیانی را به عنوان گزینه خود برای تصدی پست وزارت علوم به مجلس معرفی کرد. هم‌زمان متن برنامه‌های آشتیانی برای وزارت علوم نیز منتشر شده است.

 معرفی آشتیانی اما با استقبال نمایندگان مجلس مواجه نشد. در هنگام قرائت نامه معرفی او به مجلس، برخی نمایندگان از عبارت “دو، دو” استفاده می‌کردند. این عبارت در مجلس به معنای مخالفت است.

 آشتیانی سابقه حضور در وزارت علوم را دارد. او بین سال‌های ۷۶ تا ۸۲ معاون مصطفی معین، وزیر وقت علوم، بود؛ سابقه‌ای که به نظر می‌رسد حالا برای او دردسرساز شده.

هنوز مشخص نیست جلسه رای اعتماد به آشتیانی چه زمانی برگزار خواهد، شد اما به نظر می‌رسد که این جلسه به سه‌شنبه یا چهارشنبه هفته آینده موکول شود.

آشتیانی روز یک‌شنبه قرار است در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حضور پیدا کند. قاسم جعفری، سخن‌گوی این کمیسیون، گفته که اعضای کمیسیون متبوع وی، بررسی درباره سوابق وزیر پیشنهادی را به اتمام رسانده‌اند.

هم‌زمان با معرفی آشتیانی، مجید انصاری، معاون پارلمانی دولت، گفت که آشتیانی “از تمام حواشی سیاسی که مجلس بر آن‌ها حساسیت دارد به دور بوده است”. به گفته انصاری “وزیری که از سوی رییس‌جمهور برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی می‌شود، صلاحیت‌های عمومی وی باید از سوی مراجع قانونی به‌ویژه وزارت اطلاعات تایید شود که این وزارتخانه با صراحت هر گونه مشکلی را نسبت به این وزیر پیشنهادی رد کرده است”.

با این وجود به نظر می‌رسد برخی نمایندگان مجلس با این سخنان انصاری موافق نباشند. آن‌ها به حضور آشتیانی در اعتراض‌های تیرماه سال ۷۸ در دانشگاه تهران و عقاید او درباره خروج بسیج از دانشگاه اشاره می‌کنند.

روح‌الله حسینیان، از نمایندگان حامی احمدی‌نژاد، در این‌باره گفته: “به نظر می‌رسد که فضای فعلی مجلس و رویکرد نمایندگان نسبت به احمدی‌دانش آشتیانی مثبت نیست. در شرایط کنونی اسناد و مدارکی به دست نمایندگان مجلس از اقدامات و فعالیت‌های احمدی‌دانش آشتیانی رسیده است که این مدارک و مستندات کار این وزیر پیشنهادی را در اخذ رای اعتماد مجلس سخت می‌کند. بیشتر این اسناد و مدارک مربوطه به اقدامات احمدی‌دانش آشتیانی در فتنه ۷۸ است، زیرا وی در آن زمان معاون معین وزیر علوم دولت خاتمی بوده است”.

علی‌رضا سلیمی، عضو کمیسیون آمورش و تحقیقات مجلس نیز در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس، سوابق آشتیانی را دارای “اما و اگرهای فراوانی” توصیف کرد و گفت که “این سوال در ذهن نمایندگان وجود دارد که در دوره آقای معین که وزیر پیشنهادی معاون بودند چه نقشی در جلوگیری از حوادث به وجود آمده در دانشگاه‌ها داشتند”؟ 

هم‌زمان رسانه‌های اصول‌گرا اقدام به انتشار بخشی از سخنان آشتیانی درباره بسیج دانشجویی کرده‌اند. فارس با انتشار بخش‌هایی از کتاب “تاریخ شفاهی آموزش عالی در ایران”، نوشت که آشتیانی به دنبال آن بود که بسیج دانشجویی در دانشگاه ایجاد نشود و دفتر ایجاد نکند، بلکه “اگر دانشجویی تمایل به حضور داشت، برود و در همان مناطق ثبت‌نام کند، ما هم همکاری می‌کنیم و فرم‌های عضویت را از طریق نهادهای فرهنگی داخل دانشگاه به افراد علاقمند می‌رسانیم”.

به نوشته فارس “سوالی که وجود دارد این است که حضور بسیج در دانشگاه‌ها چه تبعاتی برای اینان خواهد داشت که برای خروج این نهاد دانشجویی از سطح دانشگاه ها تلاش می‌کردند”.

از سوی دیگر برخی نمایندگان مجلس گفته‌اند که هم‌زمان با معرفی آشتیانی، اس. ام. اس‌هایی علیه وزیر پیشنهادی، برای نمایندگان مجلس ارسال شده.

 محمدرضا تابش، در این‌باره گفته: “این پیامک‌ها که با عنوان یک گروه دانشجویی به نمایندگان ارسال می‌شد، اطلاعات ویژه‌ای از وزیر پیشنهادی دولت داشت که لازم است دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی نظیر وزارت اطلاعات و وزارت دادگستری چگونگی دست پیدا کردن این افراد به اطلاعات را بررسی کنند و به این موضوع به جد رسیدگی نمایند چرا که این اتفاق در شان مجلس نیست”. به گفته تابش: “تشکیلاتی در دولت اطلاعات در اختیار مخالفین دولت قرار می‌دهد”.

وزارت علوم در دولت حسن روحانی از همان ابتدا مورد حساسیت اصول‌گرایان ساکن مجلس بود. جعفر میلی‌‌منفرد، نخستین گزینه حسن روحانی برای این وزارت‌خانه بود. او هم به دلیل آن‌چه نمایندگان مجلس “حضور در فتنه ۸۸” می‌خواندند، موافق به کسب رای اعتماد از مجلس نشد.

جعفر توفیقی،‌وزیر علوم دولت خاتمی، پس از جلسه رای اعتماد به عنوان سرپرست وزارت علوم منصوب شد. انتخاب او به عنوان سرپرست این وزارت‌خانه در حالی اتفاق افتاد که اعلام شده بود آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، با حضور او در این پست مخالفت کرده است.

رضا فرجی‌دانا موفق به کسب رای اعتماد از نمایندگان مجلس شد، اما توسط همان نمایندگان و به دلایل مختلف،از جمله استفاده از توفیقی و میلی‌منفرد، استیضاح و از کار برکنار شد.

 پس از استیضاح فرجی‌دانا، محمدعلی نجفی به عنوان سرپرست وزارت علوم انتخاب شد. به گفته نجفی، روحانی چند بار از او برای حضور بر صندلی وزیر علوم دعوت کرده، اما او این دعوت را نپذیرفته.

 نجفی در زمان آغاز به کار دولت روحانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود، اما موفق به کسب رای اعتماد از نمایندگان مجلس نشد. وی سپس از پست ریاست سازمان میراث فرهنگی نیز به دلیل بیماری قلبی کناره گرفت.

 دو هفته پیش نیز محمود نیلی احمد‌ابادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی شد، اما نمایندگان به او رای اعتماد ندادند. اصول‌گرایان بر این عقیده‌ بودند که نیلی گزینه اصلی روحانی برای وزارت علوم نبوده و روحانی با پیش‌بینی عدم رای‌آوری نیلی، او را به مجلس معرفی کرده تا نمایندگان را برای رای مثبت به وزیر پیشنهادی اصلی خود تحت فشار قرار دهد.