مایلی‌کهن در زندان، دایی در انتظار دادگاه

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» دعوای فوتبالی‌ها، از چمن سبز تا پشت دیوارهای اوین

محمد مایلی‌کهن که با شکایت علی دایی از سوی دادگاه به ۴ ماه حبس محکوم شده، دیروز (سه‌شنبه) به زندان اوین رفت تا مدت محکومیت خود را بگذراند. در روزهای اخیر تعدادی از چهره‌های شناخته شده فوتبال قدم پیش گذاشته بودند تا مانع اجرای حکم شوند. دایی هم شرط تعیین کرده بود که مایلی‌کهن باید عذرخواهی کند تا رضایت بدهد. همزمان خود علی دایی به دلیل شکایت وزیر ورزش، سر و کارش با دستگاه قضایی افتاده است. وزیر ورزش نیز دستور داده تا معاونت حقوقی این وزارتخانه پیگیر آزادی مایلی‌کهن باشد تا به نوعی در این پرونده هم مخالفت خود با دایی را علنی کند.  

 

دشمنی دیرینه

از آخرین باری که محمد مایلی‌کهن به عنوان سرمربی روی نیمکت تیم ملی ایران می‌نشست نزدیک به ۲۰ سال می‌گذرد. در آن ایام علی دایی ستاره‌ای جوان بود که دست برقضا از همان زمان رابطه چندان خوبی با سرمربی تیم ملی نداشت. پس از آن مایلی‌کهن در مربیگری کم‌فروغ بود اما شاگردش پله‌های افتخار و  محبوبیت را با سرعت طی می‌کرد و به عنوان یکی از سرشناس‌ترین چهره‌های فوتبال ایران در دنیا شناخته می‌شد. دایی خیلی زود پس از پایان دوران بازیگری به نیمکت تیم ملی رسید و جالب این که وقتی برکنار شد، مایلی‌کهن را به جایش انتخاب کردند. اما با جنجال‌آفرینی فضایی به وجود آورد که خودش مجبور به استعفا شد.

نام محمد مایلی‌کهن در سال‌های  اخیر بیشتر از آن که به دلیل حضور در فوتبال و موفقیت‌های ورزشی شنیده شود به دلیل سخنان تند و گاه توهین‌آمیزی است که در انتقاد از مسوولان فوتبال، باشگاه‌ها، مربیان و  حتی صدا و سیما عنوان می‌کند. برخی او را دلسوز فوتبال می‌دانند و برخی معتقدند حضور همیشگی او در فوتبال به‌رغم کارنامه نه‌چندان مثبت، به واسطه پیوند با مراکز قدرت است. در میان موافقان و دوستانش هم اما تعداد قابل توجهی ادبیات و رویه او را نمی‌پسندند. با این حال، مایلی‌کهن که در میان اهالی فوتبال به “حاجی‌مایلی” شهرت دارد تغییری در رویه‌اش نداده و بخصوص در مخالفت با شاگرد سابقش، دایی، ثابت قدم مانده است. دایی و مایلی بارها علیه یکدیگر مصاحبه‌های تند و جنجالی انجام داده‌اند.

علی دایی تاکنون چندین بار از محمد مایلی‌کهن شکایت کرده که یکبار با وجود پیروزی در دادگاه، رضایت داد و یک بار هم حاجی‌مایلی را به جریمه نقدی محکوم کرد. حکم چهار ماه حبس تعزیری، حاصل آخرین شکایت دایی است که توسط شعبه ۱۰۵۷ دادسرای کارکنان دولت صادر و در دادگاه تجدید نظر هم مورد تایید قرار گرفته است. دایی مدعی بود که مایلی‌کهن به او و خانواده‌اش توهین کرده اما مایلی‌کهن در دفاع ‌گفت که حرف‌های او انتقادات کلی بوده و همین شکایت باعث شده تا خیلی‌ها هدف انتقادات را شخص دایی بدانند.

پس از نهایی شدن حکم، سرمربی پیشین تیم ملی  بارها از رفتن به زندان استقبال  و حتی عنوان کرد که “ قسم خوردم که حبسم را بکشم. من اعتراضی ندارم. این تشخیص قاضی محترم است. وقتی به چیزی که گفته ام باور دارم پس حبسش را هم قبول دارم.”

او گفت که برنامه‌های ورزشی برای زندانیان و انجام امور خیریه را مدنظر دارد. همچنین می‌خواهد خاطرات زندانش را در کتابی منتشر کند و عواید فروش این کتاب را هم به خانه سالمندان رشت یا محک بدهد.

چهره جنجالی فوتبال ایران در نهایت روز سه‌شنبه ۲۰ آبان، خود را به کلانتری میدان ارگ معرفی کرد تا برای اجرای حکم به زندان اوین برود. او بسته داروهایش را در دست داشت و به مامور نیروی انتظامی اصرار کرد لازم نیست با او، متفاوت از سایر مجرمان رفتار شود و  حتما از دستبند استفاده کند. خبرنگاران تنها توانستند چند جمله از زیر زبانش بکشند: “ من به زندان می‌روم تا هم خودم پاک شوم، هم این فوتبال پاک شود.”

از میان دوستان و آشنایانش هم تنها نادر فریادشیران و محمد خاکپور توانستند خود را به مقابل زندان اوین برسانند و مشابه چند چهره فوتبالی دیگر، زندانی شدن این بازیکن و مربی پیشین تیم ملی را محکوم کنند.

اما از میان ابراز تاسف یا اعلام حمایت چهره‌های مختلف ورزشی، اقدام وزیر ورزش بیشتر به چشم آمد؛ وزیری که خودش این روزها در یک دادگاه دیگر، در جایگاه شاکی قرار دارد و علی دایی متهم است.

محمود گودرزی به معاونت حقوقی و پارلمانی وزارت ورزش و جوانان دستور داده تا پیگیر وضعیت مایلی‌کهن باشند و مقدمات آزادی او را فراهم کنند. مازیار ناظمی، مدیرکل روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان در این زمینه توضیح داد: “ ایجاد چنین فضاهایی در ورزش، بداخلاقی‌ها و شکستن حرمت‌ها را ترویج می‌دهد. به زندان رفتن معلمان و مربیان و یا به دادگاه کشیده شدن آنها چهره‌های ورزشی را خدشه‌دار می‌کند و به نفع ورزش کشور نیست.”

او اما درباره شکایت وزیر ورزش از دایی تاکید کرد: “وزارت ورزش و جوانان تا روشن شدن تکلیف این پرونده‌ شکایتش را پیگیری خواهد کرد و مطمئنا هدف وزیر ورزش و جوانان جلوگیری از یکسری بداخلاقی‌ها و حرمت شکنی‌های متداول در ورزش است. قطعا وزارت ورزش و جوانان حرمت همه قهرمانان، ورزشکاران و مربیان خود را داشته و اجازه نمی‌دهد که چهره ورزش کشور در نزد مردم زشت جلوه کند.”

ناظمی و دایی یک شب پیش‌تر و در برنامه پرطرفدار تلویزیونی نود، سخنان تندی علیه یکدیگر عنوان کرده بودند. علی دایی پس از برکناری جنجالی و پرحاشیه‌اش از سرمربی‌گری پرسپولیس، مدعی شده بود که شخص وزیر ورزش دستور برکناری او را داده. اعلام این موضع در مصاحبه‌های متعدد، شکایت وزیر ورزش را به دنبال داشت.

علی دایی اکنون در مقام برنده در مقابل مایلی‌کهن، تنها شرط رضایت را عذرخواهی اعلام کرده اما هنوز مشخص نیست که آیا در برابر محمود گودرزی هم برنده خواهد بود یا نه. دایی هم با مصاحبه‌های آتشین بیگانه نیست و در مواقعی که از سمتش برکنار می شود، به جنجال‌آفرینی روی می آورد و به ویژه در کشاندن پای مقامات بالا به عزل و نصب خود، دست و دلباز است. دایی تا اینجا ،هم وزیر ورزش را مقابل خود قرار داده و هم جمعی از قدیمی‌های فوتبال را رنجانده است. در آینده مشخص خواهد شد که این اقدامات در محبوبیت و سرنوشت حرفه‌ای این ستاره بزرگ فوتبال ایران چه تاثیری خواهد گذاشت؛ آن هم در فوتبالی که روز به روز پرحاشیه‌تر و جنجالی‌تر می‌شود.