مرخصی سعید لیلاز
تمدید شد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» تا داخل اوین رفت و به مرخصی آمد

اجرای حکم زندان سعید لیلاز که با قرار وثیقه آزاد است روز گذشته پس از بازداشت و ورود او به زندان اوین، متوقف شد و این روزنامه نگار و تحلیل گر سیاسی عصر روز گذشته به خانه بازگشت.

یکی از نزدیکان اقای لیلاز به “روز” می گوید که این روزنامه نگار را احضار کرده بودند: “دیروز صبح که مراجعه کرد گفتند شما غیبت از مرخصی داری و کجا بوده ای. او هم گفته بود که من در مرخصی به سر می برم و در خانه ام هستم الان هم که خواستید آمدم، غیبت از مرخصی دیگر چیست و اگر دنبال بهانه هستید که مساله دیگری است. بعد همان جا او را بازداشت کرده و گفتند برای سپری کردن محکومیت باید به زندان برود”.

آقای لیلاز با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی در مرخصی از زندان به سر می برد. او از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۹ سال حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۶ سال حبس تعزیری تبدیل شد.

یکی از نزدیکان اقای لیلاز میگوید: دیروز گفته بودند که شما قبلا در بند ۳۵۰ نبوده ای و از بند ۲۰۹ آزاد شده بودید لذا باید به بند ۲۰۹ بروید و بعد از آنجا به ۳۵۰ منتقل شوید همه کارهای مربوطه را هم انجام دادند و عصر اما به او گفته اند که سوتفاهمی رخ داده و شما آزاد هستید و مرخصی تان تمدید می شود”.

سعید لیلاز، روزنامه نگار و تحلیل گر مسائل اقتصادی و سیاسی ایران است. او ۲۷ خرداد ۸۸ بازداشت شد و ۹ ماه در  بند امنیتی زندان اوین زندانی بود. “فعالیت تبلیغی علیه نظام، نگهداری اسناد طبقه بندی شده و ارتباط با بیگانگان” از جمله اتهاماتی ست که به این روزنامه نگار نسبت دادند و بر مبنای ان حکم سنگین حبس را برای او صادر کردند. حکمی که محصول دادگاه های فله ای پس از انتخابات بود که به دادگاههای نمایشی معروف شد و طی آن دهها تن از روزنامه نگاران و وفعالان سیاسی بازداشت شده بعد از انتخابات مورد محاکمه قرار گرفتند.

سپهرناز پناهی، همسر آقای لیلاز پس از دادگاه همسرش به “روز” گفته بود که “زمان برگزاری دادگاه خیلی کوتاه بود و وقتی تمام شد آقای لیلاز پس از خروج از دادگاه به من گفت که برای ۶ اتهام سنگین، وقت دفاع ندادند و افزود که بین ۷ تا ده سال حکم می دهند. یعنی خود آقای لیلاز با توجه به نوع دادگاه و نوع برخوردها کاملا  این حکم سنگین را پیش بینی کرده بود و می گفت که مشکل سیاسی است و از طرق قانونی حل نخواهد شد اما در عین حال تاکید داشت که هیچ مدرکی علیه او ندارند”.

بازداشت روز گذشته اقای لیلاز موجی از نگرانی ها را در محافل خبری و سیاسی به همراه داشت بعد از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور از سوی مردم، موجی از امید برای بازشدن فضای سیاسی و اجتماعی به وجود آمده است.

آقای لیلاز یکی از سرشناس ترین تحلیلگران سیاسی و اقتصادی ایران است که ۳ روز قبل از انتخابات و در مصاحبه با “روز” تحلیلی واقع بینانه از انتخابات پیش رو و رفتار حکومت و رفتار مردم در قبال این انتخابات ارائه داد. این در حالی بود که تحلیل های اکثر کارشناسان و تحلیلگران سیاسی ایران درباره انتخابات اخیر نادرست از آب درامد.

این روزنامه نگار که سردبیر یا عضو شورای سردبیری بسیاری از روزنامه های معروف به دوم خردادی از جمله آزاد و سرمایه بوده است،  در مصاحبه با “روز” گفته بود که اگر آرا شمرده شود حسن روحانی در دور اول برنده انتخابات خواهد شد.

او گفته بود که فضای سیاسی فعلی کشور با فضای انتخابات ۸۸ تفاوت کرده و سه قطبی شده و حکومت رفتار پیشین خود را تکرار نخواهد کرد اما “اگر حکومت میخواهد دوباره آن را (تجربه انتخابات ۸۸) تکرار کند، بگذارید بکند چون هنوز هم هزینه های ماجرای قبلی را کاملا تسویه نکرده و هنوز از فضای آن حادثه عظیم خارج نشده. هنوز در فضای آن جنبش هستیم که حسن روحانی در تلویزیون می گوید من سرهنگ نیستم. این حرف کوچکی است؟ این جنبش عظیم مردم ایران است که حسن روحانی را تغییر داده. یعنی هر کسی بخواهد در ایران با تکیه به مردم و مستقل از حکومت به جایی برسد مجبور است حرف مردم را بزند، مجبور است رای مردم را بگیرد و مجبور است آرای مردم را بازتاب دهد”.

او اخیرا هم در یادداشتی با عنوان “مجاهدان روز شنبه” به مقایسه وضعیت فعلی با دوران مشروطه پرداخته و نوشته است: به نظر می‌رسد یک‌بار دیگر بناست این ماجرا در ایران تکرار شود؛ همان‌گونه که در نهضت مشروطیت، ملی‌شدن صنعت نفت و دوم‌خرداد ۷۶ تکرار شد. مجاهدان روز شنبه در تشکیل کابینه آقای روحانی نیز جلو افتاده‌اند و در صف اول جشن پیروزی جا خوش کرده‌اند. آنها مجاهدان روز جمعه را به حاشیه رانده‌اند. البته مجاهدان روز جمعه هیچ گله و انتظاری ندارند. همین‌که بار سنگین فشار دولت احمدی‌نژاد از مردم برداشته شود برای آنها یک دنیا می‌ارزد اما باید مراقب باشیم این “انا شریک” گفتن بعد از پیروزی توسط مجاهدان روز شنبه، باعث منحرف‌شدن ذهن آقای روحانی از وظایف اصلی و انتخاب‌های درست نشود.