حمله هاشمی به تازه به دوران رسیده ها

نویسنده
نازنین کامدار

» انتظار نداشته باشید مردم تایید کنند

در فاصله کمتر از ده روز به برگزاری انتخابات مجلس که در آن تنها وابستگان جناح حاکم در قالب دو گروه محافظه کار حضور دارند،آیت الله هاشمی رفسنجانی در آخرین سخنرانی خود در قالب یک “توصیه”، “مجریان” و “ناظران” انتخابات را به عملکرد “جناحی” و “شخصی” متهم کرد و درباره رفتار شهروندان در برابر شرایط موجود نیز چنین گفت:” نباید انتظار داشته باشید مردمی که ناظر صحنه هستند به تأیید اقدامات بپردازند”.

هاشمی رفسنجانی که به تازگی در نزاع تغییر رئیس دانشگاه آزاد، به عملکرد دولت و جناح حاکم اعتراض کرده، در این سخنرانی از “تازه به دوران رسیده ها” انتقاد کرده و”جنگ نرفته ها” را “تحلیل گر دفاع مقدس” نامیده است.

او در این سخنرانی از اصطلاحاتی همچون “خرید رای” و “دروغ” استفاده کرده که در ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی منتسب به جریان حامی محمود احمدی نژاد است.

همزمان،محمد هاشمی، برادر آیت الله هاشمی و از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران نیز در پاسخ به سئوال خبرگزاری فارس،از ندادن لیست از سوی حزب کارگزاران سخن گفته و فضای سیاسی را “پر از تخریب” دانسته است.

گفتنی است پیش از این صادق زیبا کلام، تحلیلگر سیاسی که به هاشمی رفسنجانی نزدیک است در گفت و گویی از “نظر آیت الله بر تحریم” خبرداده بود؛ خبری که از سوی دفتر هاشمی رفسنجانی تکذیب نشد، هر چند جهان نیوز در گفت و گویی تلفنی با وی به نقل از او اعلام کرد: “از دفتر آقای هاشمی با من تماس گرفتند و گفتند که نظرمن صحت ندارد”.

هاشمی رفسنجانی سخنان اخیر خود را در جمع “شورای هماهنگی جبهه مردمسالاری” بیان کرده و افزوده است: “محور اساسی نظام اسلامی عمل به قانون و احکام دینی و نیز رعایت اخلاق است، اما اگر فضای انتخابات به‌گونه‌ای باشد که تریبون‌داران قصد زمین زدن رقیب را داشته و یا مجریان و ناظران بخواهند با سلایق شخصی و جناحی و نیز سوءاستفاده از بیت‌المال رقیب را از میدان به در کنند، نباید انتظار داشته باشند مردمی که ناظر صحنه هستند به تأیید اقدامات آنان بپردازند”.

او همچنین گفته است: “کاندیداها یا وابستگان حزبی و جناحی باید برای جلب آرای مردم، فقط به تشریح برنامه‌ها و دفاع از عملکرد خود و جناح خود بپردازند و در غیر این صورت تخلف کرده و صلاحیت نامزدی در انتخابات را ندارند. متأسفانه اکنون در بحث‌ها و مناظره‌های انتخاباتی به‌ویژه توسط کسانی که ادعای ارزشمداری دارند، آنچه که رعایت نمی‌شود همین مورد است و اخلاق و ادب اسلامی به مسلخ می‌رود. به خاطر جلب چند رأی بیشتر، تهمت، دروغ و اهانت و تخریب انجام می‌دهند و متأسفانه هیچ مرجع شرعی و قانونی هم به این حجم از اهانت‌ها و تخریب‌ها توجه نمی‌کند. متأسفانه امروز مبارزه ندیده‌ها، مبارز شده‌اند، جبهه‌نرفته‌ها و جنگ‌ندیده‌ها، تحلیل‌گر دوران دفاع مقدس شده‌اند و سرد و گرم نچشیده‌های انقلاب و مبارزه که تازه به دوران رسیده‌اند، گذشته‌ها را زیر سؤال می‌برند که امیدواریم روزی اوضاع اصلاح شود”.

همزمان با این سخنان که در برخی از شبکه های اجتماعی به معنای “تحریم ضمنی انتخابات از سوی هاشمی رفسنجانی” تعبیر شده، برادر وی، محمد هاشمی و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران نیز به فارس گفت: “کسی که می‌خواهد انتخاب داشته باشد، اگر بخواهد به لیستی رای دهد به هر لیستی که نگاه می‌کند می‌بینید که یک سری اتهامات علیه آن لیست مطرح است”.

او افزوده است: “متاسفانه می بینیم که افراد بجای ارائه برنامه به تخریب رقیب می‌پردازند و از الفاظ توهین ‌آمیز استفاده می‌کنند و اتهامات نامناسبی را به یکدیگر می‌زنند. به نظر من همانطور که اول گفتم فضا مناسب نیست؛ فضای سیاسی کشور با توجه به فضای کوچه و بازار و همچنین فضایی که در رسانه‌ها می‌ بینم متوجه می‌شویم که در بحث ورود به انتخابات به عنوان تشکیلات، اخلاق اسلامی رعایت نمی‌شود. نوع اتهاماتی که روزنامه‌ها به افراد می‌زنند و حتی نوع الفاظی که بکار برده می‌شود، متاسفانه هم توهین ‌‌آمیز است و همچنین در شأن یک مسلمان نیست که این نوع کلمات را بر زبان بیاورد و یا بنویسد”.

او در برابر اصرار خبرنگار فارس درباره شرکت حزب کارگزاران در انتخابات هم چنین گفته است: “کسی نگفته که ما نمی‌آییم؛ یک عده نامزد معرفی نکرده‌اند و آن هم به دلیل شرایط سیاسی بعد از انتخابات سال 88 بود که در کشور به وجود آمد که طی آن فضای کشور فضای سنگینی برای این نوع گروه‌ها شد و به همین دلیل بود که برخی نامزد معرفی نکردند. از انتخابات 88 حزب کارگزاران هیچ جلسه و گردهم‌آیی در سطح شورای مرکزی و شورای مدیران نداشته که دلیلش را هم گفتم. دلیلش همین فضای سنگینی بود که در فضای کشور وجود داشت و چون ما هیچ گردهمایی و جلسه‌ای نداشتیم، لذا نامزدی هم برای انتخابات معرفی نکردیم. ما اصلاً نامزد معرفی نکردیم”.

مواضع برادران هاشمی درباره انتخابات در شرایطی بیان می شود که چندی پیش صادق زیبا کلام درباره دیدگاه هاشمی درباره این انتخابات با صراحت از “تحریم” سخن گفته بود.

او گفته بود: “نظر آقای هاشمی رفسنجانی بر عدم شرکت در انتخابات است چون هیچ یک از خواسته‌هایی که وی در آخرین نماز جمعه خود و پس از حوادث 22 خرداد سال 88 مطرح کرد، جامه عمل پوشیده نشد”.