اوباما در جنبش سبز پشت مردم ایران را خالی کرد

نویسنده

یکی از نامزد های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری خواه ، عدم حمایت دولت اوباما از جنبش سبز را بزرگترین اشتباه او دانست.

 

دراعتراضات سال ۸۸ که به دنبال “کودتای انتخاباتی” برهبری آیت اله خامنه ای و برای برکشیدن محمود احمدی نژادَ شکل گرفت، راه پیمایان خواستار موضع گیری دولت امریکا و باراک اوباما رئیس جمهور این کشور شدند. یکی از شعارهای شاخص اعتراضات سال۸۸ این بود:

-اوباما، اوباما؛ یا با اونا یا با ما…

 

 

 اکنون سناتور تد کروز از نامزدهای جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در سخنانی در موسسه تحقیقاتی موسوم به بنیاد هریتج در واشنگتن می گوید: “می خواهم به یک مورد اشاره کنم که شاید به بزرگترین اشتباه فاحش دولت اوباما و یکی از اولین اشتباههای او مربوط باشد. این ماجرا به سال ۲۰۰۹ مربوط است. در آن زمان، انقلاب سبز در ایران ظاهر شد ،اما رئیس جمهور اوباما به آن بی توجهی کرد و درنتیجه، فرصتی از دست رفت که براساس آن ممکن بود بجای رژیم حامی تروریسم و اسلامگرا و افراطی در تهران که شعار مرگ بر آمریکا سر می دهد، جریان دیگری به قدرت برسد.

آمریکا می توانست با مردم قیام کننده مسالمت جو همراهی کند که برخورداری از حمایت های آمریکا را فریاد می کردند. در آن زمان، تغییر رژیم با نیازهای شدید ما همطراز شده بود. اما رئیس جمهور اوباما، بجای ایستادن در کنار مردم ایران که می توانست وضعیتی شبیه خراب کردن دیوار باشد (اشاره به جمله معروف ریگان که به سران شوروی گفت این دیوار استبدادی را خراب کنید)، سکوت اختیار کرد و تصمیم گرفت بجای این کار، مذاکرات با ملاهای ایران را شروع کند.”