تفهیم اتهام دعایی در دادسرای روحانیت

نویسنده
شیرین کریمی

» سخن‌گوی قوه‌قضائیه خبر داد:

سخن‌گوی قوه‌قضائیه در نشست خبری خود گفت که محمود دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، برای بار دوم به دادسرای ویژه روحانیت احضار و پس از تفهیم اتهام با “قرار تامین” آزاد شد. دلیل احضار دعایی انتشار تصویر و خبر محمد خاتمی، رئیس‌جمهور دولت اصلاحات است.

محمود دعایی پیش از این احضار و کسب تعهد از خود در دادسرای ویژه روحانیت را تکذیب کرد، اما سپس در نامه‌ای خطاب به سعدالله زارعی خبر ازحضور خود در دادسرا داده بود.

روزنامه اطلاعات در شماره روز یک‌شنبه هفته گذشته خود ترجمه گفت‌وگوی طلال سلمان، سردبیر روزنامه لبنانی السفیر، با محمد خاتمی را از روی متن منتشر شده در السفیر منتشر کرد؛ گفت‌وگویی که به نوشته روزنامه اطلاعات”در نشستی برنامه‌ریزی نشده” انجام شده بود.

انتشار این خبر و تصویر و سپس انتشار خبر دیگری از محمد خاتمی درشماره روز بعد اطلاعات، با واکنش اصول‌گرایان و در نهایت دادسرای فرهنگ و رسانه مواجه شد. همان زمان خبرگزاری میزان - متعلق به قوه‌قضائیه - به نقل از “یک مقام آگاه قضایی” نوشت که سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه علیه دعایی اعلام جرم کرده و خواستار رسیدگی به پرونده او “از طریق دادسرای ویژه روحانیت” شده است.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به خبرنگاران با اشاره به این‌که پرونده دعایی به دادگاه ارسال شده، گفت که ممنوع‌التصویری خاتمی براساس “دستورقضایی” دادستان است و تا زمان باقی بودن این دستور “لازم‌الاجرا” است. معاون اول قوه‌قضائیه همچنین اضافه کرد که در برخی پرونده‌های قضایی، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مصداق‌هایی را به رسانه‌ها اعلام می‌کرد تااز انتشار آن خودداری شود.

زمستان گذشته سخن‌گوی قوه‌قضائیه به شکل رسمی اعلام کرد که رسانه‌هاحق انتشار خبر یا تصویر محمد خاتمی را ندارند. او مدعی شد این دستور از سوی شورای عالی امنیت ملی صادر شده. با این حال و پس از تکذیب برخی اعضای این شورا، اژه‌ای اضافه کرد که این ممنوعیت با دستوردادستانی تهران رخ داده است.

حسن روحانی نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی صدور حکمی از سوی شورایعالی امنیت ملی در این زمینه را منکرشده و گفته بود: “شورای امنیت ملی هیچ مصوبه‌ای در خصوص ممنوع التصویری یا ممنوع الخبری نداشته و این دروغ است و هرکسی که این مطلب را انتساب داده باید مجازات شود”.

خاتمی چند ماه پیش و در جریان مراسم روز خبرنگار، در واکنش به ممنوع‌التصویری خود گفته بود: “ممنوع التصویری شخص من موضوع چندان مهمی نیست، آن چه حائز اهمیت است این است که در این مساله خلاف قانونی صورت گرفته است. در هیچ کجای قانونی اساسی مصوبه‌ای نداریم که به یک روزنامه تحمیل کنیم مطلبی را کار کند یا نکند. در این موردخاص هم با توجه به نداشتن چنین مصوبه‌ای خلاف قانون صورت گرفته است”.

دعایی ابتدای هفته در پاسخ به نامه سعدالله زارعی - از سرمقاله‌نویسان روزنامه کیهان - نوشته بود که یکی از اعضای “دفتر” آیت‌الله خامنه‌ای، معترض “وفاداری” دعایی به محمد خاتمی و “نقل سخن‌ها و اظهارات” رئیس‌جمهوری دوران اصلاحات شد. مدیرمسئول روزنامه اطلاعات نیز”نامه‌ای خصوصی” به رهبر جمهوری‌اسلامی نوشت. نامه‌ای که در آن “عشق و عاطفه و امید و انتظارم در مورد خاتمی را با آقا در میان گذاشتم و این انگیزه وفاداریم به خاتمی و استجازه در ادامه همراهیم با وی را بیان کردم”. به ادعای دعایی، آیت‌الله خامنه‌ای پس از خواندن این نامه گفت که “من هم مثل تو فکر می‌کنم اما نه به نرمی دلِ تو”.

نقل‌قول دعایی از آیت‌الله خامنه‌ای از آن جهت قابل توجه است که تاکنون سخنانی از ایت‌الله خامنه‌ای درباره محمد خاتمی نقل شده که موضعی کاملامخالف دارند. برای نمونه جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مجلس و عضو جبهه پایداری، گفته بود که آیت‌الله خامنه‌ای با صفت‌هایی چون “یاغی و طغیان‌گرنسبت به انقلاب” از خاتمی یاد و توصیه کرده که “رسانه‌ها، اصول‌گرایان ونخبگان” علیه وی موضع‌گیری کنند و”نباید فضا برای خاتمی امن شود چون از عناصر اصلی فتنه است”.