این دادگاه توهین آمیز است

لیلا طیری
لیلا طیری

» واکنش جهانی به محاکمه شنبه

در حالی که روز گذشته دولت فرانسه از جمهوری اسلامی خواست فورا کلوتیلد رایس، دستیار آموزشی و نازَک افشار، کارمند سفارت فرانسه در تهران را آزاد کند، سوئد، رئیس دوره ای اتحادیه اروپا، اعلام کرد هرگونه اقدام علیه یکی از اعضا به عنوان اقدامی علیه کل کشورهای عضو اتحادیه اروپا تلقی خواهد شد.  ریاست دوره ای اتحادیه اروپا در این بیانیه تاکید کرد که روند دادگاه در ایران را از نزدیک زیر نظر خواهد داشت.

روز گذشته یک کارمند سفارت بریتانیا، یک کارمند سفارت فرانسه و یک مدرس 24 ساله فرانسوی دردادگاهی در تهران محاکمه شدند. آنان به جاسوسی، اقدام علیه امنیت ملی و تلاش برای براندازی نرم نظام جمهوری اسلامی متهم شده اند.

 

توهین آمیز است

در واکنشی جداگانه، وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه ای با توهین آمیز خواندن محاکمه وابسته سیاسی خود در ایران اعلام کرد:  اقدام ایران برای محاکمه آقای رسام “به هیچ وجه قابل قبول نیست” و این اقدام “مستقیما ناقض تضمین هایی است که ما از مقام های ارشد ایرانی دریافت کرده بودیم.”

در این بیانیه آمده است: “ما این دادگاه ها و به اصطلاح اعترافات زندانیان را که از حقوق بنیادین بشری خود برخوردار نبوده اند را محکوم می کنیم.”

وزارت امور خارجه فرانسه نیز در بیانیه ای محاکمه یک شهروند فرانسوی به همراه یک کارمند محلی سفارتخانه این کشور در ایران را محکوم کرد. فرانسه با بی پایه و اساس خواندن اتهامات علیه کلوتیلد رایس و نازک افشار خواستار آزادی فوری آنها شد.

 

نیکبخت دادگاه را ترک کرد

صالح نیکبخت وکیل شش تن از فعالان سیاسی دستگیر شده در جریان اعتراض به نتایج انتخابات، نیز اعلام کرد که بر خلاف قانون اجازه ورود وکیل به دادگاه را باید دادستان تهران صادر می‌کرد. او تاکید کرد: با وجود غیرقانونی بودن این حکم به آن تن داده تا شاید بتواند موکلانش را پس از ۵۰ روز از دستگیری‌شان در جلسه دادگاه ملاقات کند. اما زمانی که  متوجه می‌شود هیچ یک از موکلانش در دادگاه حاضر نیستند، جلسه دادگاه را ترک می‌کند.

نیکبخت به دویچه وله گفت: من امروز به تصور این که موکلین من، یعنی آقایان ابطحی، مهندس بهزاد نبوی، مهندس محسن صفایی فراهانی، دکتر محسن امین‌زاده، دکتر عبدالله رمضانزاده و مازیار بهاری را به این دادگاه می‌آورند، در صحن دادگاه حضور پیدا کردم و هیچ گونه ممانعتی برای شرکت در جلسه برای من فراهم نیامد. اما وقتی مشاهده کردم که موکلین من به این دادگاه نیامده ‌بودند، حالا یا از طرف مقامات آنان را نیاورده بودند و یا این که خودشان نیامده بودند، این برای من محرز نیست و از طرف دیگر بعد راجع به این که چون پرونده‌ی آنان را نخواندم و حضوراً و در تنهایی با آنان ملاقات نکرده بودم، از ماندن در صحن دادگاه خودداری کردم و پیش از آن که جلسه به صورت رسمی تشکیل بشود، از دادگاه خارج شدم.

وی افزود: امروز رفتم دادگاه و چون گفتند دادستان باید مجوز ورود به وکلا بدهد، حتا با وجود این که این کار را قانونی نمی‌دانم به دفتر دادستان تهران هم مراجعه کردم. من این کار را با این که غیرقانونی می‌دانم و اصلاً نباید دادستان برای افراد مجوز ورود صادر بکند، صرفاً به خاطر این که انتظار داشتم حداقل در جلسه‌ی دادگاه موکلین‌ام را ببینم، مراجعه کردم و از دادستان محترم تهران هم مجوز ورود گرفتم. ولی وقتی وارد شدم و دیدم که آنان نیستند، دیگر دلیلی برای ماندن من در آن جلسه‌ی دادگاه نبود و از نشستن‌ بر روی صندلی وکلایی که موکلین‌شان در آنجا نیستند، خودداری کردم و با میل خودم وارد جلسه‌ی دادگاه نشدم.

نیکبخت با تاکید بر اینکه سیر دادگاه را طبق روال قانونی نمیداند، درباره اتهام ارتباط با دیپلمات های خارجی که در کیفرخواست دیروز دادگاه بارها بدان اشاره شده بود گفت: نمی‌کنم این افراد و این شخصیت‌ها کسانی باشند که اگر مثلاً حتا مصاحبه یا ملاقاتی کرده باشند، در خلاف جهت منافع ملی کشور از آن استفاده بکنند. برای این که همه‌ی آنها انسانهای مسلمان و وطن‌پرستی هستند و در آنها به همان نسبت که صبغه‌ی اسلامی و مسلمان‌بودنشان قوی است، صبغه‌ی وطن‌دوستی آنها هم خیلی قوی است. من تصور نمی‌کنم هرگز یکی از اینها برخلاف منافع میهن خود قدمی برداشته باشد.

این وکیل همچنین درباره اتهام شرکت در تجمعات و راه اندازی سایت رای من کجاست که به عنوان اتهام در کیفرخواست آمده گفت:  من این عمل را جرم نمی‌دانم و چیزی که قبلاً به‌عنوان جرم اعلام نشده باشد، نمی‌توانید بعداً بدون آن که این مسئله را روشن کرده باشید و به‌عنوان جرم اعلام کرده باشید و برای آن مجازات تعیین کرده باشید، آن را جرم بدانید و مردم را به این جهت تعقیب کنید.

 

کیهان موسوی را نشانه گرفت

از سوی دیگر روزنامه کیهان که کیفرخواست صادره در دادگاه دیروز به باور ناظران کپی برداری از سرمقاله ها و ستون ویژه این روزنامه در روزها و هفته های گذشته بوده است : “لندن” را با “مشارکت واشنگتن و تل آویو”، “اتاق فرمان آشوب های تهران “معرفی کرد. این روزنامه درزیر تیتر نخست روزنامه امروز خود نوشت: “دیپلمات های انگلیسی با ستاد موسوی در تماس دائم بودند.“ 

این روزنامه در خبری دیگر اظهارات یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را منتشر کرد که می گفت “فراکسیون روحانیون” به همراه تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس علیه میرحسین موسوی شکایت نامه ای تنظیم کرده اند که به زودی تقدیم قوه قضائیه خواهد شد. محمد کرمی راد با معرفی موسوی به عنوان “بانی اصلی اغتشاشات” می افزود: “در جلسه ای که نمایندگان با قاضی مرتضوی داشته اند، مشخص شد که هنوز به قوه قضائیه این شکایت نامه واصل نشده؛ لذا در حال پیگیری شکایت علیه موسوی هستیم و بزودی این شکایت نامه تقدیم قوه قضائیه می شود تا روند قانونی دنبال شود و آشوب گران به جزای اعمال خود برسند.”