خرید رای برای وکیل الدوله ها

نویسنده
نازنین کامدار

» افشای توزیع پول توسط عوامل احمدی نژاد

در دو روزی که جنجال  بر سر عدم تبعیت  احمدی نژاد از آیت الله خامنه ای به صفحات روزنامه ها کشیده شد، جناح راست  از  احتمال تقلب در انتخابات آتی مجلس گفت اما به جای “فتنه سبز” انگشت اتهام را به سوی دولتی گرفت که با حمایت همین جناح  سرپا مانده است. یک نماینده عضو فراکسیون اکثریت،  فاش کرد که دولت در حال “پخش پول” با هدف جلب رای  در میان طبقات ضعیف است.

نورالله حیدری نماینده اردل و فارسان و عضو فراکسیون پیروان امام و رهبری در گفت و گو با “خبر آنلاین” گفت: “متاسفانه رویه پرداخت وجوهی از سوی برخی دولتمردان به بعضی از نمایندگان به شکل​های گوناگون در حال انجام است که اغلب خارج از بعد قانونی و بی​ضابطه صورت می​گیرد. این مبالغ در قالب کمک برای تکمیل یا احداث پروژه​های منطقه​ای در حوزه‌های انتخابیه نمایندگان یا مواردی از این دست از سوی مجاری خاص خودش به نمایندگان پرداخت می​شود تا در محل تعیین شده هزینه شود. معمولا هم این مبالغ را برخی وزرا از جمله وزیر سابق راه و یا معاونت راهبردی رئیس‌جمهور به نمایندگان می‌دهند. البته نه به همه نمایندگان! بلکه بنا به سخنان خودشان به برخی نمایندگان این مبالغ را می​دهند که با آنها مکاتباتی دارند و یا جلساتی برای حل مشکلات حوزه انتخابیه​شان برگزار می​کنند”.

این نماینده جناح راست درباره اطلاع احمدی نژاد از این جریان نیز گفته است:” آقای احمدی‌نژاد که اصل قضیه را نمی‌پذیرد و به کل رد می‌کند که چنین مناسبات مالی‌ای در دولت‌شان باشد. ایشان اینگونه موارد را تقبیح کرده و می‌گویند اگر هم باشد باید جلویش گرفته شود و به دور از نظر ایشان چنین کارهایی صورت می‌گیرد. ادبیات ایشان همیشه همینطور است. البته بنده مستنداتم را هم برای ایشان فرستاده‌ام اما مطمئن نیستم که به وی رسانده باشند”.

وی  با اشاره به معاون جدید اجرائی رییس جمهور گفته “آقای بقایی یک مهمانی، 50 میلیونی برگزار می‌کند و پول پخش می‌کند! یا آقای مشایی هدیه‌های میلیونی به برخی به اصطلاح هنرمندان می‌دهد! اگر فساد بد است، برای همه بد است. نباید همواره انگشت اتهام را به سوی دیگران گرفت. چرا در خود دولت افراد فاسد شناسایی نشوند؟”

او در ادامه گفت و گوی خود این ولخرجی ها را “آغاز حرکت‌های انتخاباتی زود‌هنگام” توصیف کرده و گفته  ”این پول‌ها بیت‌المال است و نباید با مقاصد سیاسی خاص هزینه شود”.

هفته گذشته نیز  یک نماینده  جناح راست  در نطق پیش از دستور خود درباره “سوء استفاده دولت از بیت المال با اهداف انتخاباتی” سخن گفته بود. به گزارش  آفتاب، قدرت الله حسینی، نماینده اصولگرای گچساران گفته بود:” نقش گروه‌های لابی و فشار در انتخابات مجلس بیشتر است و مقامات دولتی امکان سوء‌استفاده از بیت‌المال را دارند. هوشیار باشیم و نگذاریم که انتخابات درگیر چنین حاشیه‌هایی شود”.

پیش از این نیز اطلاعاتی درباره توزیع پول و قراردادن امکانات در اختیار نمایندگانی از مجلس افشا شد که در نهایت مقصود آن نجات وزیری از استیضاح و خرید رای اعتماد برای او، یا موافقت برای گذراندن یک لایحه مورد علاقه دولت بود. پرسروصدا ترین این آشوب ها پای رحیمی معاون اول فعلی احمدی نژاد را به میان کشید و مدیرکل وقت دولت را هم برکنار کرد و این زمانی بود که فتوکپی چک های توزیع شده بین نمایندگان برملا گردید. اما با معطل ماندن جریان رسیدگی به این عمل، و ترساندن نمایندگان از سوء استفاده دشمنان و رقیبان همانند ده ها مورد سفرهای خارجی نمایندگان [به خرج دولت] که در گزارش ها آمد، در نهایت معطل ماند.

تاثیرگذاری بر نمایندگان مجلس در استانه انتخابات مجلس به گفته نمایندگان فراکسیون مخالف دولت هر چه به تاریخ انتخابات نزدیک می شویم شدت می گیرد و مقصود از آن ایجاد مجلسی با اکثریت کاملا همسو با رییس دولت فعلی است. به هشدار این نمایندگان احمدی نژاد و مشائی حتی از اتحاد با جناح راست هم پرهیز دارند و فقط قصد دارند با خرید وقت آن ها را در وضعیت قبول اجباری قرار دهند. چنان که گروه سه نفری جناح راست تاکنون نتوانسته گامی در جهت “اتحاد اصولگرایان” نامی که به همسوئی احمدی نژاد با جناح راست داده شده، بردارد.

گفتنی است در زمان انتخابات جنجالی سال 88 نیز دولت محمود احمدی نژاد در حرکتی تبلیغاتی  مبلغی را به عنوان سود سهام عدالت در بین پنج و نیم میلیون سکنه روستایی کشور توزیع کرد.

بعدها این اقدام دولت به عنوان یکی از مستندات تقلب انتخاباتی از سوی کمیته  صیانت از آراء میرحسین موسوی به شورای نگهبان ارائه شد و با وجود آنکه سایت تابناک،ارگان نزدیک به محسن رضایی مرجع انتشار این خبر معرفی شد، هرگز به این شکایت رسیدگی جدی ای صورت نگرفت.

هم اکنون اما این جریان اصولگراست که نسبت به احتمال تقلب در انتخابات و نیز استفاده از امکانات دولتی به نفع جریان مشایی ابراز نگرانی کرده است و معلوم نیست که در صورت ادامه این اعتراضات، واکنش مقامات ارشد آیا مشابه برخوردی که با رهبران جنبش سبز شد خواهد بود یا خیر.