تذکر به مسافران به ایران

مهدی یحیی نژاد
مهدی یحیی نژاد

اگر بعد از چند سال به ایران سفر میکنید و فکرمی کنید که بدلایل فعالیتهای سیاسی یا اجتماعی خود در خارج از کشور در ریسک بازجویی یا دستگیری هستید، می توانید با رعایت نکات زیر ریسک خود را تقلیل دهید:

۱- تا حد امکان از بردن لپتاپ خود به ایران خودداری کنید. اگر مشکلی برای شما درست شود و در فرودگاه بازداشت یا بازجویی شوید، داشتن لپتاپ تنها به مشکلات شما اضافه میکند. اگر حتما لازم است لپتاپ ببرید سعی کنید تمام فایلها و نوشته‌هایی که ممکن است موجب دردسر بشوند را پاک کنید.  متاسفانه پاک کردن فایل بطور عادی فایل را از روی هارد درایو بطور کامل پاک نمیکند و متخصصان کامپیوتر میتوانند این فایلها را بازیافت کنند. برای پاک کردن همیشگی می‌توانید از برنامه‌ای مثل Eraser (http://eraser.heidi.ie/download.php) استفاده کنید. یک راه دیگر هم این است که کامپیوتر خود را بک آپ بگیرید و بعد هارد درایو را فرمت کامل بکنید و سیستم عامل جدیدی نصب کنید و فایلهایی بی ربط  روی آن بگذارید. بعد از بازگشت از سفر با استفاده از بکاپ فایلها را بازیابی کنید. نکته مهم دیگر این است که لپتاپ خود را کاملا خالی نکنید. فایلهای بی‌خطری مثل فایلهای کاری یا تفریحی روی لپتاپ خود داشته باشید تا واضح نباشد که شما لپتاپ خود را کاملا پاک کردید.

۲- قبل از رفتن حساب وی‌پی‌ان بخرید: در ایران اکثر وبسایتهایی که معمولا به آنها سر میزنید فیلترهستند. برای همین قبل از رفتن به ایران یک حساب وی‌پی‌ان بخرید و چگونگی نصب آنرا یاد بگیرید. پیدا کردن وی‌پی‌ان مطمئن در ایران مشکل خواهد بود، برای همین بهتر است که وی‌پی‌ان را خارج ایران بخرید و استفاده از آن را یاد بگیرید.

۳- ایمیلهای مشکل‌دار خود را پاک کنید: اگر دچار مشکل شوید بدترین اتفاق این است که بازجو ایمیلهای شما را بگردد و در ایمیلهای قدیمی چیزهای بیشتری برعلیه شما پیدا بکند. بهترین کار این است که ایمیلهای خود را از حسابهای آنلاین دانلود کنید و  روی یک هارددرایو خارجی (بک آپ) ضبط کنید و با خود نبرید. بعد تمام ایمیلهای آنلاینی را که ممکن است شما را دچار مشکلاتی کنند پاک کنید. بهتر است که تمام ایمیلهای خود را پاک نکنید تا حساب ایمیل شما طبیعی بنظر برسد.

۴- فیسبوک خود را سبک کنید:‌ تمامی پیغامهای قبلی خود و دیگر افراد را که نیازی به آنها ندارید پاک کنید. سعی کنید  اطلاعات شخصی کمتری از خود در آنجا به نمایش بگذارید. دوستان شما ممکن است شما را در عکسهایشان در فیسبوک برچسب زده باشند. این عکسها را بگردید. اگر موردی هست که لازم است کسی آن عکس را نبیند، برچسب نام خود را ااز آن عکس بردارید.

۵-رمزهای عبور خود را در اختیار یک فرد معتمد بگذارید: اگر امکانش هست رمزهای خود را در اختیار اعضای خانواده یا دوست مطمئنی بگذارید و به آنها بسپارید که هنگامی که برای شما مشکلی پیش آمد چه بکنند.

۶- یو اس بی دیگران را در کامپیوتر خود نگذارید: در طول سفر خود در ایران USB افراد دیگر را در لپتاپ خود نگذارید. حتی بدون اینکه دوستتان خبر داشته باشد ممکن است USB آنها محتوی تروجان و ویروس باشد.

۷- هرگونه تصویری را که دوست ندارید عموم مردم ببینند را از لپتاپ یا فیسبوک خود بردارید. همینطور سعی کنید عکسهای دسته جمعی را از لپتاپ یا فیسبوک خود بردارید. همیشه این احتمال هست که در مورد افرادی که در تصاویر هستند از شما سوال کنند. 

۸- حتما روی لپتاپ خود ویروس کش و فایروال داشته باشید. این  (malwarebytes.org)  ویروس کش مجانی را هم دانلود کنید و به همراه داشته باشید و هراز گاهی برای تست کامپیوتر خود از آن استفاده کنید.

۹- تا حد امکان از ایمیل یاهو استفاده نکنید. ایمیل یاهو امکان https ندارد و حکومت میتواند ایمیلهای شما را کنترل کند. بهتر است قبل از رفتن به ایران یک حساب جیمیل بازکنید.

۱۰- اگر فعال سیاسی و اجتماعی هستید و احتمال اینکه بازداشت شوید کم نیست، حتما یک حساب ایمیل یدکی درست کنید و در اختیار یک فرد مطمئن در خارج از کشور برای روز مبادا قرار دهید. اگر ایمیل عادی شما از کنترل شما خارج شود، باید یک ایمیل مطمئن داشته باشید که فرد مطمئن شما در خارج از کشوربتواند به آن اطمینان کند. کسی بغیر از شما و فرد مطمئن شما نباید از وجود این ایمیل اطلاعی داشته باشد.

۱۱- اگر حتما باید فایلهای مهمی به ایران ببرید که بدست کس دیگری نیافتد از تروکریپت استفاده کنید (truecrypt.org).

۱۲- از اینترنت اکسپلورر استفاده نکنید: این مورد خیلی ربطی به بودن در ایران ربطی ندارد اما بدلیل امنیت کم آن کامپیوتر شما در ریسک هک شدن خواهد بود. از آنجا که اینترنت اکسپلورر مشکلات امنیتی زیادی دارد بهتر است از مرورگرهای دیگر مثل فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده کنید.

۱۳- برای تماس با خارج از کشور می توانید از اسکایپ یا گوگل تاک استفاده کنید. از استفاده از چت یاهو خودداری

کنید.