منتقد احمدی نژاد سخنگوی جناح اکثریت مجلس شد

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» یک ماه و نیم پس از هشدار در مورد "طرح عدم کفایت سیاسی رییس جمهور"

محمد رضا باهنر، نایب رییس مجلس ایران، که در هفته های اخیر انتقادی زیادی را به محمود احمدی نژاد وارد کرده است، به عنوان سخنگوی فراکسیون اصولگرایان مجلس انتخاب شد.

فراکسیون اصولگرایان مجلس، با 200 عضو، بزرگترین فراکسیون مجلس به حساب می آید و ریاست آن بر عهده علی لاریجانی، رییس مجلس ایران است. طرفداران احمدی نژاد هم در این فراکسیون عضویت دارند.

انتخاب باهنر به عنوان سخنگوی این فراکسیون، از آن جهت حایز اهمیت است که وی در ماههای اخیر، انتقادات صریحی را به آقای احمدی نژاد و دولت وی وارد کرده است و به نظر می رسد که این اختلافات همچنان رو افزایش است.

علاوه بر این، پیشتر در جریان انتخابات داخلی این مجمع برای تعیین ریاست مجمع، برخی از طرفداران احمدی نژاد در صدد بودند تا مانع از انتخاب علی لاریجانی به عنوان رییس مجمع شوند و در نظر داشتند تا بجای وی، مرتضی آقا تهرانی را که از طرفداران سرسخت محمود احمدی نژاد است،انتخاب کنند؛ اما در نهایت علی لاریجانی بار دیگر به ریاست این مجمع انتخاب شد و بسیاری، انتخاب وی را  شکستی برای حامیان محمود احمدی نژاد در مجلس قلمداد کردند.

به نظر می رسد که انتخاب محمد رضا باهنر به سخنگویی فراکسیون اصولگرایان، چندان برای طرفداران رییس دولت خوشایند نیست، از این رو که وی در مقام یک اصول گرای شاخص، چندین بار در هفته های اخیر، احمدی نژاد را مورد انتقاد قرار داده است.

 

اختلافات باهنر و احمدی نژاد

درست در ماه 87 بود که محمد رضا باهنر، در حالی که سه سال و نیم از دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد گذشته بود، سکوت خود را شکست و در مقام دبیر جامعه اسلامی مهندسین به دولت هشدار داد که اگر در خط مشی قوه مجریه تجدیدنظری نکند و همین رویه را ادامه دهد به طور قطع حامیانی به نام جامعه اسلامی مهندسین نخواهد داشت. به دنبال انتشار این انتقاد، حامیان دولت، آقای باهنر و جامعه اسلامی مهندسین را  به “سهم خواهی” از دولت متهم کردند.

با گذشت زمان وقتی که احمدی نژاد چند تن از وزرای کابینه قبلیش را در آخرین روزها دولت نهم تغییر داد، نشریه جام ارگان “جتمعه اسلامی مهندسین” – که احمدی نژاد قبل از ریاست جمهوری عضو شورای مرکزی آن بود - هشدار داد که “مبادا کاری کند ماجرای مصدق و بنی صدر برای وی تکرار شود”.

اختلافات باهنر با احمدی نژاد به اینها محدود نماند و پس از اینکه محمود احمدی نژاد پس از انتخابات، اسفندیار رحیم مشایی را به عنوان معاون اول خود برگذید، این تصمیم با واکنش گسترده اصولگرایان مواجه شد و کار به جایی رسید که آیت الله خامنه ای مداخله کرد و صراحتا خواستار عذل مشایی شد. اما برغم دستور رهبر، محمود احمدی نژاد تا یک هفته، عملا تعلل کرد و این مساله با هشدار باهنر و جامعه اسلامی مهندسین  به محمود احمدی نژاد همراه شد و در نهایت رییس دولت تسلیم این فشارها شد.

آخرین مورد اختلافات باهنر و احمدی نژاد، به روزی برمی گردد که آقای احمدی نژاد بدون هماهنگی با هئیت رییسه مجلس، برای دفاع از لایحه موسوم به هدفمند کردن یارانه ها، به مجلس رفت و برای نمایندگان سخنرانی کرد. در همین ارتباط، هیئت رییسه مجلس به مدیر کل پارلمانی محمود احمدی نژاد توصیه کرده بودند که آقای احمدی نژاد به مجلس نیایند.

محمد رضا باهنر در همین پیوند تصریح بود “درخواست رئیس‌جمهور برای سخنرانی در صحن علنی بدون توجه به مقدمات قانونی، خلاف آیین‌نامه مجلس بود” و “رییس جمهور بر خلاف توصیه هیئت رییسه در صحن علنی مجلس حاضر شده است”.

باهنر همچنین اخیرا در خصوص طرح وحدت ملی که از سوی برخی از شخصیتهای اصولگرا مطرح شده، در پاسخ به این پرسش که آیا “در مورد طرح وحدت ملی با آقای احمدی نژاد هم صحبت شده؟” چنین پاسخ داده بود”با وی نیز ارتباط وجود دارد و بحث هایی نیز شده، تذکراتی نیز داده شده است”.

 

“امیدوارم کار به رای عدم کفایت نرسد”

 

شاید تند ترین انتقاد باهنر از احمدی نژاد وقتی بود که وی یک ماه و نیم پیش، در گفتگو با روزنامه “خبر”، که زیر نظر علی لاریجانی رییس مجلس اداره می شود، ابراز امیدواری کرد “حالا حالاها کار به استفاده از اصل بررسی عدم کفایت سیاسی رئیس‌جمهور نرسد”.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: “مجلس در مواجهه با موارد خلاف قانون دولت، اول به او فرصت اصلاح می‌دهد، بعد با تصویب قانون، مانع از عملکرد دولت می‌شود و راه حل نهایی، سؤال از رئیس‌جمهور است که آن را هم توصیه نمی‌کند. البته در عین حال به دولت هشدار می‌دهد که اگر از فرصت‌سازی های مجلس استفاده نکند، مجلس منتظر فرصت‌سوزی های آن نخواهد شد”.

باهنر در ادامه با اشاره به اینکه “امیدوار است دولت دهم مثل دولت نهم نباشد”، افزود: “باید بگویم ما هم از امکانات و اختیارات قانونی‌مان در قبال دولت استفاده کرده و می‌کوشیم دولت را وادار به عمل به قانون کنیم. البته حیفمان می‌آید و افسوس می‌خوریم به جای آن که ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مجلس و دولت هم‌جهت و همسو برای تقویت کارهای یکدیگر شود، به سویی کشیده شویم که خدای ناکرده ناگزیر از خنثی‌سازی‌ کارهای همدیگر شویم”.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش در مورد کابینه دولت دهم خاطرنشان کرد: “به رئیس‌جمهور توصیه کردیم که وزرایش را با طمأنینه و دقت بیشتر عوض کند و به گونه‌ای نباشد که رئیس‌جمهور فکر کند که اگر 20 بار وزیر عوض کرده است، کار خیلی خوبی کرده است”.

محمد رضا باهنر ضمن اشاره به تخلفات دولت هشدار داد: “براساس اصل 88 قانون اساسی می‌توان با امضای یک چهارم نمایندگان از رئیس‌جمهور سؤال کرد. البته امیدوارم کار به آنجا نرسد”.