روحانی هم سوریه را اولویت جمهوری اسلامی دانست

نویسنده
شیرین کریمی

» همزمان با احتمال تحویل سلاح های شیمیایی

در شرایطی که با پذیرش اولیه دولت سوریه برای واگذاری زرادخانه های شیمیایی اش به جامعه جهانی، احتمال حمله نظامی ایالات متحده به سوریه کاهش یافته، رئیس دولت یازدهم سوریه را “اولویت” جمهوری اسلامی دانسته و هزینه جنگ برای ایالات متحده را “بسیار بالا” توصیف کرده است. همزمان وزیر خارجه از رد و بدل شدن پیام میان تهران و واشنگتن درباره بحران سوریه خبر داده و سخنگوی دستگاه دیپلماسی هم از جمع آوری سلاح های شیمیایی در منطقه استقبال کرده است. از سوی دیگر وزیر دفاع هشداد داده در صورت حمله نظامی واشنگتن به دمشق پای نیروهای دیگر نیز به این جنگ باز خواهد شد.

حسن روحانی هم سرانجام به دیگر مقامات سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی پیوست که در سه هفته اخیر به طور خاص سوریه را “خط مقدم مقاومت” می دانند و همزبان با آنان، تاکید کردکه “مسئله سوریه برای ما در اولویت است”.

رئیس دولت یازدهم دیروز در بیست و دومین گردهمایی ائمه جمعه در مجتمع آدینه تهران تاکید کرد دولت وی “ تمام توان خود را برای جلوگیری از جنگ به کار گرفته است ”

حکومت بشار اسد به ظن استفاده از سلاح شیمیایی علیه شهروندان خود در ۳۱ مرداد مورد سرزنش شدید بین المللی قرار گرفته است. باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده هفته پیش از کنگره این کشور خواست به وی اجازه دهد تا حمله نظامی محدودی علیه زرادخانه های ارتش حکومت بعث سوریه انجام دهد.

حسن روحانی اما نسبت به چنین حمله ای هشدار داده و گفته است: “اگر جنگی اتفاق بیفتد جنگ طلبان باید هزینه بسیار بالایی را بپردازند.”

او البته اشاره ای به جزئیات هزینه های احتمالی جنگ برای کاح سفید نکرده است.

در ۴۸ ساعت گذشته البته ایالات متحده و سوریه کوشش کرده اند از رسیدن به نقطه آغاز جنگ دوری کنند. پس از آنکه روز یکشنبه جان کری وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد اسد با قرار دادن سلاح های شیمیایی سوریه در اختیار جامعه جهانی می تواند مانع جنگ شود، روز دوشنبه ولید معلم همتای سوری وی در دیدار با سرگئی لاوروف وزیر خارجه سوریه گفت دولتش این شرط را می پذیرد.

به گزارش فارس معلم در دیدار با “سرگئی ناریشکین” رئیس مجلس دومای روسیه در مسکو تأکید کرد که کشورش آماده است تسلیحات شیمیایی سوریه را تحت نظارت بین‌المللی قرار دهد.

سایت بی بی سی فارسی هم دیروز گزارش داد باراک اوباما در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرده، در صورتی که سوریه سلاح های شیمیایی خود را تحت کنترل جامعه بین المللی قرار دهد، آمریکا به این کشور حمله نخواهد کرد.

 

ظریف: با آمریکا پیام رد و بدل می کنیم

ناظران عقب نشینی سوریه را با مشاوره روسیه و احتمالا جمهوری اسلامی می دانند. محمد جواد ظریف وزیر خارجه هم دیروز پس از بازگشت از سفر به عراق در گفتگو با خبرنگاران تایید کرد که تهران پیام هایی در ارتباط با سوریه به واشنگتن فرستاده است. رئیس دستگاه دیپلماسی اگر چه خاطرنشان کرده دولت “فعلا” قصدی برای مذاکره “مستقیم” با ایالات متحده در خصوص بحران سوریه ندارد اما متذکر شده است :” در این مورد پیام‌هایی بین ایران و آمریکا رد و بدل شده و اگر لازم باشد به همین روش دامه می دهیم.”

همزمان سایت دیپلماسی ایرانی – متعلق به صادق خرازی- به نقل از روزنامه العرب – چاپ لندن – نوشته است: “حلقه بر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تنگ شده چرا که ایران و امریکا در توافقی اعلام نشده، موافقت کرده اند که در ازای قطع حمایت های ایران از اسد امریکا در قبال پرونده هسته ای ایران کوتاه بیاید.”

 البته منابع آگاه نیز به دیپلماسی ایرانی گفته اند که ادعای روزنامه عربی کذب محض است و هیچ توافق یا معامله ای میان ایران و امریکا بر سر پرونده هسته ای یا حمایت از بشار اسد، صورت نگرفته است.

 

استقبال افخم از خلع سلاح شیمیایی سوریه

همزمان مرضیه افخم در نخستین کنفرانس هفتگی مطبوعاتی خود با خبرنگاران که سه شنبه ها برگزار می شود خوشحالی تهران از پیشنهاد مسکو به سوریه و آمریکا را پنهان نکرده و گفته است: “از ابتکار روسیه درباره پایان دادن به بحران سوریه در این مرحله استقبال می‌کنیم و ما این ابتکار را در چارچوب متوقف کردن نظامی‌گری در منطقه می‌دانیم.”

خانم افخم با اشاره به سابقه استفاده سلاح شیمیایی علیه شهروندان ایرانی گفته است: “ما خواهان عاری شدن منطقه از سلاح‌های کشتار جمعی بوده‌ایم و در عین حال نسبت به سلاح‌های شیمیایی در دست گروه‌های تروریستی در سوریه ابراز نگرانی کرده و آن را برای امنیت منطقه و جهان خطرناک تلقی می‌کنیم.”

در مرگبارترین تهاجمات شیمیایی ارتش صدام حسین به نیروهای ایرانی در جریان جنگ خونبار هشت ساله، شهرهایی همچون سردشت، مجنون و شلمچه هدف قرار گرفتند، صدها نفر کشته شدند و هزاران نفر “جانباز شیمیایی” لقب گرفتند که بسیاری از آن ها در سه دهه اخیر به دلیل اثرات گازهایی شیمیایی جان سپرده اند.با این حال هنوز در تهران هیچ یک از نیروهای سیاسی یا نظامی حمله شیمیایی بشار اسد علیه شهروندان خود را مورد انتقاد قرار نداده است. در یک مورد آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی حمله لفظی تند و تلویحی به حکومت بشار اسد به خاطر انجام این حمله کرد اما با حملات شدید تندروها مواجه شد و اظهارات اش تکذیب شد.

 

وزیر دفاع: اسد واکنش نشان خواهد داد

همزمان سردار احمد دهقان، وزیر دفاع دولت یازدهم در یک گفتگوی زنده در صدا و سیما از ایالات متحده خواسته است “عاقلانه نسبت به پیامد حمله نظامی علیه سوریه بیندیشند و محتاط باشند.”

سردار دهقان که به ادعای رسانه های اسرائیلی در زمان جنگ داخلی لبنان از فرماندهان ارشد سپاه قدس در این کشور بوده استدلال کرده است: “این اقدام نظامی در منطقه به فرمایش مقام معظم رهبری به منزله بشکه باروت را منفجر کردن است و دامنه بحران آن هم قابل کنترل نخواهد بود.”

او برای آنکه ایالات متحده را بیش از پیش از تصمیم برای تهاجم به سوریه منصرف کند، تهدیدهایی تلویحی نیز پیش کشیده است. وزیر دفاع دولت روحانی بر این باور است که “رژیم سوریه و بشار اسد اینگونه نیست که بنشینند تا نظام سیاسی‌شان را سرکوب کنند و یا بمب بر سر مردمشان بریزند و اینها هم هیچ واکنشی نشان ندهند.”

او پیش بینی کرده است: “این واکنش طبیعتاً با تصمیم سیاسی رهبران سوریه می‌تواند صورت گیرد و منجر به ایجاد یک دور جدید حملات متقابل در منطقه شود که احتمال دارد پای دیگران را هم به این عرصه نبرد بکشاند.”

او البته نگفته است آیا پای نظام اسلامی نیز به این عرصه کشیده خواهد شد یا نه، اما در روزهای اخیر خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه، خبر داده است که گردانی از حزب الله عراق که به گفته ناظران مورد پشتیبانی سپاه قدس قرار دارد آماده عملیات “استشهادی” علیه مواضع ایالات متحده در صورت حمله به سوریه خواهد شد.