تکذیب آمادگی برای اعدام موسوی و کروبی

نویسنده
فیروزه متین

» مصاحبه سایت امنیتی "اشتباه" بود

طی هفته گذشته که رسانه ها و چهره های جریان افراطی راست در توهین و حمله به رهبران در حصر جنبش سبز مسابقه گذاشته بودند، دو اظهار نظر بیش از اظهارات دیگر افرادی که علی مطهری آنان را”کاسب فتنه” می خواند، بازتاب خبری در پی داشت .

نخستین اظهارات متعلق به سعیدی، نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران بود که مردم و هواداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی را به “پشکل شتر عایشه” تشبیه کرد و دیگر سخنان قاسم روانبخش، شاگرد محمد تقی مصباح، سردبیر نشریه تندرو “پرتو سخن” که برای دار زدن میرحسین موسوی و مهدی کروبی اعلام آمادگی کرد.

اما واکنش شهروندان در شبکه های اجتماعی و نیز انتقاد رسانه های مستقل به این فرد موجب شد تا سایت “صلح نیوز”، سایت امنیتی ای که روزانه چندین خبر جعلی از “مرگ بهروز وثوقی” تا “توبه موسوی” و … را منتشر و مدام از “کشف توطئه باند روزنامه نگاران” پرده برداری می کند، به عنوان سایت گفت و گو کننده با قاسم روانبخش علاوه بر حذف اظهارات او، اساسا گفت و گو با وی را تکذیب و ناشی از یک “اشتباه” بخواند.

روانبخش در آن مصاحبه، که حالا گفته شده جعلی است، موضعی چنین گرفته بود: “خیانتهایی که موسوی و کروبی به نظام و کشور کرد در طول انقلاب اسلامی کسی نتوانست انجام دهد خیانت آنها برابری با خیانت منافقین می کند حکم سران فتنه محارب است و باید اعدام می شدند و من این آمادگی را دارم که خود مجری اعدام این دو خائن شوم. ۹ دی در حقیقت میعادگاه الفت و عشق ملت به ولی فقیه است؛ ملتی که در برابر خائنان و ظالمان به این کشور پالی در عرصه عشق و ایثار گذاشتن و با رهبر خو بار دیگر تجدید بیعت کردند. ۹ دی انقلابی دیگری بود انقلابی از نوع شور و شعور انقلابی از نوع بصیرت و عشق به ولی فقیه ،ملت با حضور حماسی خود در این یوم الله به ندای رهبر عزیز انقلاب لبیک گفتند و بساط فتنه و فتنه گران برای همیشه جم کردند.امروز هم باید دولت یازدهم مراقب تحرکات فتنه گران باشد ملت ایران اجازه نخواهد داد این کشور در دست نااهلان بی افتدد پس آقای روحانی باید با حرکت در مسیر منویات مقام معظم رهبری اجازه سوء استفاده به فتنه گران را ندهد”.

انتشار این متن به نقل از قاسم روانبخش، بلافاصله در ابعاد وسیعی در شبکه های اجتماعی و نیز رسانه های مستقل خبری بازتاب یافت و موجی از ابراز انزجار از وی، مصباح یزدی و جبهه پایداری را با خود به همراه آورد.

در همین راستا سایت سحام نیوز در متنی مصاحبه روابخش را “مشمئز کننده” خواند و سایت کلمه نیز از وی به عنوان “بیمار” یاد کرد.

این حجم از ابراز انزجار از این فرد که در انتخابات دور قبل مجلس از حوزه انتخابیه قم کاندیدا شد و حتی در نبود رقبای غیر راستگرا نیز نتوانست به مجلس راه یابد، موجب شد تا سایت “صلح نیوز” ضمن حذف متن این گفت و گو، در توضیح این اقدام چنین بنویسد: “روز گذشته مصاحبه ای از قول حجت الاسلام روانبخش در صلح نیوز منتشر شد که این مصاحبه از سوی خبرنگار ما به اشتباه به نقل از آقای روانبخش منعکس شده بود بر همین اساس به دلیل این بی دقتی که از سوی خبرنگار صلح نیوز صورت گرفته است از ایشان عذرخواهی می نماییم”.

اما سایت “بهارنیوز” به مصاحبه روانبخش و جعلی بودن یا نبودن آن، اینچنین پرداخته است: “به نظر می رسد؛ تکذیب اصل این مصاحبه از دو حالت خارج نباشد. یا به دلیل بازخورد منفی آن، به درخواست شخص مصاحبه‌شونده (آقای روانبخش) بوده یا اصولا چنین مصاحبه‌ای وجود خارجی نداشته باشد که هم به دلیل سوابق مواضع سیاسی تند روانبخش و همچنین روش‌های مرسوم در بین چنین سایت هایی موسمی، در جعل خبر و مصاحبه و …هر دو حالت می‌تواند علت و عامل تکذیب و حذف این مصاحبه باشد اما از منظر اخلاق رسانه‌ای، به دلیل اینکه سایت مذکور خود را مقصر دانسته و از این اقدام «غیراخلاقی» از وی پوزش خواسته است و نه از خوانندگان! قابل ذکر اینکه، طی روزهای اخیر حملات تعدادی از اینگونه رسانه‌های بی‌انصاف افراطیون و انحرافی، به دو کاندیدای معترض انتخابات سال ۸۸ که پس از اتفاقات روز ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ در حبس خانگی قرار گرفته‌اند و هیچگونه فرصت پاسخ دادن به اتهامات وارده به خود هم ندارند، پس از ۴ سال و نیم، مجددا افزایش یافته است. کارشناسان سیاسی و رسانه‌ای معتقدند این روش‌های تکراری که عمدتا با توسل به جعل اخبار، خبرسازی، مصاحبه‌های دروغین (همچون مورد فوق) صورت می‌گیرد در مقطع کنونی؛ عمدتا به این دلیل است که بانیان آن سعی وافر دارند ناکامی و عدم اقبال مردم به خود را در انتخابات خردادماه ۹۲ التیام بخشیده و همچنین با اینگونه روش‌های مذموم و غیراخلاقی، آرامش‌ نسبی ایجاد شده در عرصه سیاسی- اقتصادی و … در پی انتخاب آقای روحانی در کشور را خنثی نمایند. والا چگونه امکان دارد، مصاحبه‌ای با این ادبیات سخیف، را به نقل از یک روحانی (هرچند مخالف اصلاح‌طلبان، موسوی و کروبی) جعل و روی سایت قرار داد؟ لذا، این گونه حرکات غیراخلاقی، یک خطای سهوی و عادی (که در کار رسانه‌ها معمول و قابل اغماض است)، نبوده و کاملا هدفمند و البته با شنیع‌ترین شکل ممکن، انجام می‌شوند که واقعا جز اظهار تاسف آن هم پس از چند سال تکرار، نمی‌توان پاسخی به‌ آنها داد.”