بیست و یکمین روز؛ زندانیان آذربایجانی در اعتصاب

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» در مصاحبه با خانواده مطرح شد

خانواده آیت مهرعلی‌بیگلو از فعالان آذربایجانی زندانی در مصاحبه با روز می‌گوید این زندانی سیاسی در اعتراض به وضعیت خود و “ایجاد مشکل برای خانواده”اش،وارد بیست و یکمین روز اعتصاب غذا شده است. بهنام شیخی، از بازداشت شدگان روز جهانی زبان مادری نیز در اقدامی مشابه در زندان اوین تهران دست به اعتصاب غذا زده است.

آیت مهرعلی بیگلو از اعضای تشکل “یئنی گوماح” موسوم به “جنبش نوبیداری ملی آذربایجان جنوبی” است. او به همراه چهار نفر دیگر به دلیل تشکیل و عضویت در این گروه، به “تشکیل گروه غیرقانونی و تبلیغ علیه نظام” متهم و به ۹ سال حبس تعزیری محکوم شدهاند.

به گفته خانواده این زندانی سیاسی حکم او در دادگاه تجدید نظر نیز تائید شده و دیوان عالی کشور هم تقاضای وکیل او را بعد از یک ماه رد کرده و در حال حضار تنها راه بازنگری در رای این پرونده، تقاضای اعاده دادرسی است.

 مهرعلی بیگلو که دوره حبس خود را در زندان مرکزی تبریز به سر می‌برد در تیرماه سال ۹۲ به دنبال یک اعتصاب غذا همراه با چند زندانی دیگر به زندان اوین منتقل شد.

سونا فرج‌زاده، همسر این زندانی سیاسی به روز می‌گوید همسرش وارد بیست و یکمین روز اعتصاب غذا شده است. اوهفته پیش موفق شده با همسرش ملاقات کند و در جریان ملاقات شاهد “کاهش وزن و پایین آمدن فشار خون” او بوده است.

خانم فرج‌زاده می‌گوید همسرش در اعتراض به وضعیت نگهداری و عدم رسیدگی به تقاضای انتقال به شهرستان جلفا، محرومیت از مرخصی و همچنین ایجاد مشکل برای خانواده دست به اعتصاب غذا زده است.

به گفته خانم فرج‌زاده ماموران در سال ۸۹ هنگام ورود به منزل، همسرش را در حالیکه کودک دو سال و نیمه‌اش را در آغوش داشت مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند. او می‌افزاید نگهداری همسرش در زندان رجایی شهر کرج باعث رفت و آمد اجباری و دشوار خانواده او در شهرستان جلفا شده است.

سونا فرج‌زاده خود یک بار در سال ۸۹، زمانی که همسرش زندانی بود، هنگام مراجعه به شعبه ۴ دادسرای تبریز بازداشت و پس از تحمل ۱۲۵ روز حبس موقت با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شد.

در همین حال بهنام شیخی دیگر فعال آذربایجانی نیز در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است.اوکه از فعالان مدنی است روز شنبه ۶ اردیبهشت‌ماه، در تماس با خانواد‌ه‌اش اعلام کرد از چهار روز قبل در بند ۲۰۹ زندان اوین در اعتراض به بلاتکلیفی خود دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

صالح کامرانی، از وکلای سابق دادگستری در ایران و از افراد مطلع از وضعیت زندانیان آذربایجانی ایران به روز می‌گوید که آقای شیخی ۱۳ روز است اعتصاب غذای خود را شروع کرده و در حال حاضر هم در اعتراض به “بازداشت غیرقانونی” و عدم برخورداری از حق ملاقات با خانواده و استفاده از خدمات پزشکی در اعتصاب به سر می‌برد.

بهنام شیخی به همراه شمار دیگری از مدافعان آموزش به زبان مادری که مقامات نظامی از آنها با عنوان “فعالان به اصطلاح قوم گرا” اسم بردند در سال ۹۲ به دنبال برگزاری مراسم‌هایی به مناسبت روز جهانی زبان مادری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.