هاشمی رفسنجانی از ریاست مجلس خبرگان کنار گذاشته شد

نویسنده

» مقاله ای از شیکاگو تریبون

رئیس جمهور سابق ایران، علی اکبر هاشمی رفسنجانی، جایگاه خود را بعنوان رئیس مجلس خبرگان از دست داد. پیش از این روحانیون تندرو از او انتقاد کرده بودند که به اصلاح طلبان نزدیک است.

شکست یکی از بزرگترین چهره های انقلاب اسلامی سال 1979 در ایران نشان می دهد که چطور مخالفان رئیس جمهور تندرو ایران، محمود احمدی نژاد منزوی و کنار گذاشته می شوند.

در جلسه دیروز مجلس خبرگان زمانی که آیت الله محمدرضا  مهدوی کنی، روحانی محافظه کار کهنه کار، بعنوان رئیس جدید مجلس خبرگان کاندیدا  شد و رفسنجانی از ادامه رقابت خودداری کرد.

این رای گیری نتیجه عملی فوری ندارد. اما نشاندهنده این است که اردوگاه تندرو ها حلقه فشار را در راس قدرت هر روز تنگ تر می کنند.

رفسنجانی از سال 2007، ریاست مجلس خبرگان را به عهده دارد. این مجلس را روحانیونی که انتخاب شده اند، تشکیل داده اند و وظیفه شان نظارت بر کار رهبر است و می توانند آیت الله خامنه ای، رهبر ایران را عزل کنند.

شکست رفسنجانی که قصد داشت نقش پلی را بازی کند  بین تندرو های بر سر قدرت  و مخالفان اصلاح طلب که روز به روز به تعدادشان افزوده می شود، برای نیروهای میانه رو و اصلاح طلب خبر خوبی نیست.

این شکست همچنین موقعیت احتمالی و را به عنوان جانشین خامنه ای 71 ساله، پیچیده کرد. رفسنجانی بعد از انتقاد از سرکوب  مخالفان بعد از انتخاب شدن محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور ایران در سال 2009، در نماز جمعه تهران، از امامت جمعه کنار گذاشته شد.

او همچنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است که وظیفه اش داوری در مشاجران بین مجلس و دولت است.

رسانه های وابسته به جریان تندرو از انتخاب آیت الله مهدوی کنی، استقبال کردند.

شیکاگو تریبون، 8 مارس