مشایی نوروز در امریکا خواهد بود

نویسنده
نازنین کامدار

» ادامه موازی کاری در سیاست خارجی

پس از آنکه علی اکبر صالحی وزیر خارجه جدید  احمدی نژاد در تازه ترین اظهارات خود، از “رفتار نادرست” آمریکا با ایران سخن گفت و وعده داد که در صورت اصلاح این رفتار، روابط بین دو کشور برقرار خواهد شد; و در حالیکه دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی همچنان از “شیطان بزرگ” بودن امریکا دم می زند، سایت  خبری بی.بی.سی فارسی فاش کرد که اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر احمدی نژاد از امریکا تقاضای درخواست صدور روادید کرده است تا به همراه یک هیات سیاسی به آن کشور سفر کند.

بنا به گزارش بی.بی.سی، بهانه این سفر تقارن زمانی نوروز با برپایی اجلاس زمین در سازمان ملل عنوان شده است.یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا هم در گفتگو با بی بی سی تایید کرده که یک هیات سیاسی دولت ایران برای سفر به نیویورک تقاضای ویزا کرده است.

در این خبرهمچنین آمده: “این مقام که خواست نامش فاش نشود از ذکر اسامی اعضای هیات بلند پایه ایرانی خودداری کرد…مقامات آگاه به دفتر بی بی سی فارسی در واشنگتن گفته اند که این هیات شامل مشاورین و اعضای دفتر ریاست جمهوری و احتمالا اسفندیار رحیم مشائی، رئیس دفتر محمود احمدی نژاد است”.

بنا به نوشته بی بی سی، هدف این سفر شرکت در مراسم روز زمین سازمان ملل متحد که همزمان با جشن نوروز است. اما هیات ایرانی ممکن است در کنار این مراسم مایل به انجام ملاقات هایی به منظور بهبود رابطه با آمریکا باشد.

در پایان این خبرآمده: “وزارت خارجه آمریکا از اظهار نظر درباره اینکه آیا با درخواست ویزای این هیات موافقت می شود، خودداری کرده است”.

این خبر که ابتدا با سکوت رسانه های حکومتی همراه بود، سرانجام از سوی رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه تایید شد اما او نیز از ذکر نام اعضای هیات خودداری کرد.

به نوشته ایسنا، مهمانپرست در پاسخ به سوال خبرنگاری که در مورد«شایعه شرکت ایران در اجلاس زمین» پرسیده، گفته است:” اجلاس زمین در سازمان ملل همزمان با نوروز برگزار می‌شود و  طبیعی است که در این اجلاس هیاتی از کشورمان نیز شرکت کنند چرا که نوروز و تاریخ آن متعلق به کشورمان و همه کشورهای منطقه است و بنابراین نباید از این سفرهای عادی که برای حضور در اجلاس‌های سازمان ملل صورت گیرد تفسیر دیگری داشت”.

خبر سفر احتمالی رئیس دفتر احمدی نژاد به امریکا در حالی منتشر می شود که  سه روز پیش اعضای  هیات تحقیق و تفحص از نشست ایرانیان خارج از کشور که پس از جنجال های گسترده و افزایش انتقادات محافظه کاران به مدعوین این نشست تشکیل شد، با مشایی دیدار کرده  بودند.

خبرگزاری فارس جزئیات این دیدار را منتشر نکرده اما از تشکیل نشست هیات تحقیق و تفحص در دفتر مشایی ابراز تعجب کرده و در عین حال خبر داده که الیاس نادران و پرویز سروری، دو عضو این هیات به دلیل “تعاملات” اعضای دیگر با مشایی از این هیات استعفاء داده اند.

گفتنی است همایش ایرانیان خارج از کشور که در مرداد گذشته برگزار شد به دلیل هزینه 80 میلیارد تومانی آن و نیز حضور برخی ایرانیان مقیم  خارج که کیهان آنان را “برانداز” و “جاسوس” نامیده بود، بسیار پرحاشیه شد.

پس از جنجال ها بر سر همایش ایرانیان خارج از کشور، ماجرای “موازی کاری در سیاست خارجی” به عنوان یک معضل از سوی آیت الله خامنه ای مطرح شد.در نهایت  احمدی نژاد که مشایی را به عنوان “نماینده ویژه” اش در امور خاور میانه منصوب کرده بود تنها حاضر شد عنوان او را از “نماینده ویژه” به “مشاور ارشد” تغییر دهد، و به این ترتیب مسئله دخالت مشایی در دیپلماسی  جمهوری اسلامی  با برکناری منوچهر متکی، در حالیکه در سفر خارج به سر می برد، ادامه یافت.

مشایی دیروز در سخنانی در یک همایش دولتی درباره نوروز صحبت و گمانه زنی ها درخصوص  احتمال سفرش به امریکا راتقویت کرد.

مشایی گفته است: “آن‌ها که بین نوروز و مسائل دینی تفاوت قائل‌اند با عمق اندیشه‌های دینی آشنا نیستند. نوروز یک حقیقت متعالی و معنوی الهی است. نوروز مظهر صمیمیت، لطف، عشق، صفا و مهربانی است. در نوروز خوبی‌ها و بدی‌ها دیده می‌شود. در نوروز، اتحاد به جامعه ارزانی می‌شود و دست شیطان بسته می‌شود و فرشتگان آزادانه حرکت می‌کنند. افتخار می‌کنم به‌عنوان یک ایرانی که نوروز نماد خداوند، انسان کامل، عشق، محبت و معرفت است”.