نباید از یارانه و سهام استفاده انتخاباتی شود

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» فیروزآبادی: نباید از سهام عدالت استفاده ابزاری بکنند

دوسال بعد از آن که مقامات نظامی به دنبال رهبر جمهوری اسلامی هر نوع احتمال سوء استفاده دولت احمدی نژاد را از امکانات دولتی برای پیروزی در انتخابات نفی می کردند سرلشگر بسیجی سیدحسن فیروزآبادی نسبت به “استفاده ابزاری” از یارانه‌های نقدی  و سهام عدالت در “مبارزات انتخاباتی” آینده هشدار داد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران که بلندپایه ترین مقام نظامی کشور است، در مصاحبه با خبرگزاری مهر، خواستار “احتیاط” سیاست مداران در “اظهار نظرهای سیاسی” پیرامون چنین مواردی شد.

ابراز نگرانی فیروزآبادی از عملکرد دولت در سلامت انتخابات آینده، مدتی پس از آن مطرح می شود که عده ای از نمایندگان مجلس خواستار تحقیق و تفحص در مورد اتهام “توزیع غیر قانونی پول در میان ۹ میلیون نفر از شهروندان” توسط دولت محمود احمدی نژاد در آستانه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شدند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز در مصاحبه روز گذشته خود با تاکید بر این مسئله گفت که یارانه‌های نقدی در طرح هدفمندی یارانه ها و سهام عدالت نباید در مبارزات انتخاباتی مورد استفاده ابزاری قرار گیرد.

به گفته او، هدفمندی یارانه‌ها یک طرح اساسی و ملی است و سهام عدالت و پرداخت یارانه‌ها حق مردم است که به همت دولت و مجلس اقدامات زیادی به اجرا درآمده است.

با وجود ابراز نگرانی در این خصوص، فیروزآبادی پرداخت نقدی یارانه‌ها را دارای “نقش مهمی در بهبودی زندگی محرومان و اقشار کم‌درآمد” جامعه توصیف و تاکید کرد که این کار “باید تداوم یابد.”

توزیع میلیاردها تومان از سود سهام عدالت و یارانه های نقدی به بسیاری از مردم به خصوص در اقشار کم درآمد در ماه های منتهی به دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توسط دولت محمود احمدی نژاد، یکی از اصلی ترین توجیهات میرحسین موسوی نامزد معترض به نتایج درباره وقوع تقلب و تخلف گسترده در انتخابات بود.

 

توزیع میلیاردی؛ پیش از انتخابات

 

سود سهام عدالت بنابر برنامه زمان‌بندی اولیه باید ماه‌ها پیش از انتخابات به سهامداران پرداخت می‌شد اما دولت احمدی‌نژاد با تأخیر چندین ماهه در روزهای منتهی به انتخابات خرداد ۸۸  میلیاردها تومان را تحت عنوان سود سهام عدالت توزیع کرد.

در گزارش تفصیلی کمیته صیانت از آرای میرحسین موسوی نیز سر فصل‌هایی با عنوان‌های “تبلیغات غیرقانونی با استفاده از منابع و امکانات دولتی و عمومی”، “تطمیع و خرید رأی”، “تخلفات و اعمال مجرمانه شخص حمدی‌نژاد”، “سازماندهی یکپارچه و بسته وزارت کشور، ستاد انتخابات کشور و هیأت‌های اجرایی”، “نقض بی‌طرفی شورای نگهبان، هیأت نظارت و ناظران”، “همسو بودن مجری و ناظر انتخابات برای اولین بار”، “مداخله نظامیان در انتخابات”، “تقلب و تزویر در تعرفه‌ها و آراء” و “مهرهای اضافی” از اصلی ترین دلایل برای وقوع تخلف گسترده پیش از روز برگزاری انتخابات ذکر شده بود.

همچنین علی‌اکبر محتشمی‌پور رییس کمیته صیانت از آرای موسوی نیز به مواردی از جمله استفاده احمدی نژاد از امکانات دولتی در سفرهای تبلیغاتی، توزیع سهام عدالت در آستانه انتخابات و… در اثبات وقوع تقلب در انتخابات اشاره کرد.

به گفته او، طبق قانون هیچ یک از نامزدها نمی‌توانند از امکانات دولتی و بودجه عمومی کشور برای تبلیغات خود استفاده کنند اما رییس جمهور با هواپیمای دولتی و با استفاده از امکانات دولتی سفرهای تبلیغاتی خود را انجام داده‌است. همچنین تحت عنوان سود سهام عدالت بین افراد پول پخش کرده‌است.

در آن هنگام سرلشگر بسیجی فیروزآبادی به عنوان یک مقام ارشد نظامی جزو حامیان رسمی محمود احمدی نژاد به شمار می آمد و این اتهامات علیه او را رد می کرد.

او در بهمن ماه 1387 در اصفهان با حمایت قاطع از رئیس دولت گفته بود: “حالا بعضی‌ها معتقدند این‌ فاصله‌ای‌ که‌ گروه‌هایی‌ از سیاست‌مداران بین‌ دولت ‌و مردم‌ انداختند موفق‌ بوده‌ و توانسته‌اند نظر مردم‌ را جلب‌کنند بنابراین‌ در این ‌انتخابات ‌ریاست‌جمهوری می‌توانند یک کاندیدای ریاست‌جمهوری جدید معرفی‌کنند و مساله‌ احمدی‌نژاد را تمام کنند.”

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرده بود که آنها “اشتباه می کنند” و “‌این ‌اتفاق ‌نمی‌افتد.”

پس از برگزاری انتخابات و آغاز اعتراضات عمومی به نتایج اعلام شده و سرکوب آنها توسط حکومت نیز فیروزآبادی در “رنج نامه ای” که آن را خطاب به امام زمان منتشر کرد، با رد امکان تقلب یا تخلف در انتخابات، اعتراض ها را “آشوب های منافقان و اوباش” خواند.

 

نگرانی حکومت از سلامت انتخابات

 

سخنان اخیر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح درباره احتمال استفاده ابزاری دولت از سهام عدالت و یارانه های نقدی در انتخابات آینده در شرایطی است که در ماه های اخیر برخی از دیگر مقامات ارشد حکومتی نیز به طور صریح از دخالت احتمالی دولت در انتخابات آینده ابراز نگرانی کرده اند.

به عنوان مثال، ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضائیه به دولت محمود احمدی نژاد توصیه کرده که “عملا به مردم نشان دهد در انتخابات هیچ دخالتی نخواهد کرد”.

او همچنین هشدار داده که دادگستری های کل کشور، به این گونه تخلفات به صورت “خارج از نوبت” رسیدگی خواهند کرد.

این قبیل هشدارهای اصولگرایان و مقامات ارشد حکومتی در ارتباط با انتخابات آینده پس از آن شدت گرفت که آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، با توصیه به مسئولان سه قوه در “نگه داشتن احترام انتخابات” گفت: “هیچ کس نباید به هیچ نحوی در انتخابات دخالت کند.”

علی لاریجانی رئیس مجلس هشتم نیز با تاکید بر “حفظ احترام انتخابات از سوی قوا” به قوه مجریه توصیه کرد که “مراقبت کند تا متهم به دخالت در امر انتخابات مجلس نشود.”

پیش از آن احمد جنتی دبیر شورای نگهبان هم یک “جریان انحرافی” را متهم کرده بود که با “سوء استفاده ازمقام و جایگاه خود و با توسل به راه های نامشروع و پول های کلان که با سوء استفاده از قدرت کسب کرده” می خواهد مجلس را “قبضه کند”.

“جریان انحرافی” عنوانی است که اصولگرایان منتقد دولت و مقامات حامی آیت الله خامنه ای، برای گروهی از همکاران احمدی نژاد و به ویژه اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر او، به کار می گیرند.

از سوی دیگر، نمایندگان مجلس هشتم روز چهارم خرداد، با ۱۷۶ رای موافق، ۱۹ رای مخالف و ۷ رای ممتنع، به طرح تحقیق و تفحص درباره نحوه “واگذاری و پرداخت سود سهام عدالت” در خرداد ماه ۱۳۸۸ رای داده بودند.

به گفته محمد مهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه، این تصمیم نمایندگان مجلس، بر مبنای گزارش این کمیسیون درباره عملکرد دولت در واگذاری سهام عدالت پیش از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بوده که در آن زمان “به دلیل حساسیت‌های به وجود آمده ارائه نشد و امروز پس از دو سال، نوبت به ارائه این گزارش رسیده است.”

پیش از آن، خبرگزاری کار ایران (ایلنا) به نقل از علی بروغنی، نماینده سبزوار گزارش داده بود: “بحثی از سوی برخی از نمایندگان در خصوص پرداخت مبلغ ۸۰ هزار تومان توسط دولت به عنوان سود سهام عدالت به ۹ میلیون نفر در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دهم مطرح شده که در کمیسیون اصل نود مجلس در حال بررسی است.”

 

ابهام ها

 

اقدام دولت محمود احمدی نژاد در پرداخت سهام عدالت در زمان برگزاری انتخابات از طرف مخالفان به عنوان یکی از نشانه های مخدوش کردن انتخابات ریاست جمهوری از سوی برگزار کنندگان آن دانسته شده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مبانی قانونی توزیع سهام عدالت، مبانی محاسبه سود سهام واگذار شده، میزان و مستندات واریزی اقساط به خزانه، سازوکار جمع‌آوری سود سهام واگذار شده و منابع مالی پرداخت سود سهام در آستانه انتخابات ریاست جمهوری از جمله سؤالات و ابهامات در این رابطه عنوان شده‌است.

بنا بر طرح “سهام عدالت”، بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به اقشار کم‌درآمدتر فروخته می‌شود. برآوردهای رسمی نشان می‌دهد که تاکنون ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی از طریق سهام عدالت بین حدود نیمی از مردم ایران توزیع شده اما سودی که توزیع شده بسیار اندک بوده‌است.

شرکت سرمایه‌گذاری استانی “سهام عدالت” به تازگی اعلام کرده‌است که از این پس دیگر پولی بابت سود سهام عدالت پرداخت نخواهد شد مگر این که دولت تصمیم دیگری بگیرد.