محمود کبیر به جای معجزه هزاره سوم

نویسنده
نازنین کامدار

» جنگ تملق بالا گرفت

تشکیل جلسه ای با عنوان “نشست دولت با مدیران اجرایی کشور” که نزدیکان احمدی نژاد از جمله اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی در آن حضور داشتند، از سوی رسانه های منتقد دفتر رییس دولت با واکنش هایی مواجه شده است و البته حواشی این نشست که طی آن صفات تملق آمیز بی سابقه ای در توصیف احمدی نژاد به کار رفته، با بازتاب خبری گسترده تر همراه شد.

همزمانی این نشست با برگزاری اجلاس “جبهه پایداری” که دوستان سابق و مخالفان امروز احمدی نژاد صحنه گردانان آن بودند نیز با ادبیاتی مشابه این بار تملق گویی از آیت الله خامنه ای را در پیش گرفتند. امری که در سیاست ایران به رویه ای معمول تبدیل شده و فعالان راستگرای حکومت در سخنان خود به اغراق در آن دست می زنند.

 اطرافیان احمدی نژاد در چهار سال نخست ریاست جمهوری او ادبیات اغراق آمیز زیادی درباره او به کار بردند که چون هیچ احتمال تضادی بین او و رهبری نظام وجود نداشت با حمایت پیروان ولایت همراه بود تا حدی که فاطمه رجبی، از پایه ریزان جریان موسوم به “جبهه پایداری”، با حمایت دفتری که شوهرش غلامحسین الهام ریاست آن را به عهده داشت کتابی در تحسین احمدی نژاد نوشت و او را “معجزه هزاره سوم” خواند.

روز گذشته، سایت تحت مدیریت فاطمه رجبی، رجانیوز، تنها مرجع رسمی بود که حاشیه های نشست دولتی ها را منتشر کرد و امکان داد که به عنوان یک حرکت منفی دولتمردان در رسانه های مختلف منعکس شود، گزارشی که تملق های بی سابقه ای خطاب به احمدی نژاد را افشا می کرد.

در این گزارش آمده است: “اولین سخنران این جلسه محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور بود که سخنانش با تعریف و تمجید فراوان از رئیس‌جمهور همراه بود. استانداران مرکزی، یزد، اصفهان و بوشهر در مورد مشکلات طرح هدفمندی یارانه‌ها سخن گفتند که رئیس‌جمهور پس از این سخنان به آنها گفت: من انتظار داشتم نسبت به مسائل کلان‌تر حرف بزنید!”

این گزارش می افزاید: “در جلسه مشترک دولت با استانداران و مدیران اجرایی که در ساختمان مجلس قدیم برگزار شد، یکی از استانداران استانهای شمالی(گیلان) با صدای بلند خطاب به رئیس جمهور گفت: دنیا قبلا ایران را با “کوروش کبیر” می شناخت اما امروز با نام “محمود کبیر” می شناسد! سخنان وی با همهمه و تعجب حاضران مواجه می شود. گفتنی است این استاندار جزو 13 نفری است که نامه حمایت از جریان انحرافی را امضا کرده است”.

بر اساس این گزارش، ثمره هشمی هم در این نشست چنین گفته است: “این طرح هدفمندی یارانه‌ها صرفاً ایده آقای احمدی نژاد بوده است و نتیجه پیگیریهای ایشان بوده است”.

جهان نیوز هم در اینباره، با نقل تملق هاشمی ثمره از “ابراز رضایت احمدی نژاد” نسبت به آن خبر داده و گفته های رئیس کابینه درباره طرح هدفمندی را نیز که به تمجید از خودش پرداخته، اینچنین نقل کرده است: “۳ دلیل برای موفقیت این طرح وجود دارد اینکه دولت خوب کار کرده، اعتماد مردم و در نهایت مدیریت امام زمان از عوامل موفقیت این طرح بوده است”.

براساس همین گزارش، احمدی نژاد افزوده است: “شما برای خدا کار کنید هر کس و هر عالمی هم مخالفت کرد شما اهمیتی ندهید خدا همه را جارو می‌کند و به زباله دان تاریخ خواهد انداخت”.

تملق گویی مدیران اجرایی و دستیاران احمدی نژاد از وی در حالی به جنجال رسانه ای اصولگرایان تبدیل شده که چندروزی است آنچه که به عنوان شکاف خامنه ای –احمدی نژاد مطرح شده است، با سکوت رسانه ای همراه باشد، افرادی چون محمدرضا باهنر و جعفرشجونی از تلاش برای حفظ احمدی نژاد در جایگاه کنونبی اش تا پایان دوره سخن بگویند که از نظر تجلیلگران اتش بس فعلی ناشی از دو عامل است یکی غیبت رحیم مشائی از صنه سیاسی که به نظر چنین می نماید که احمدی نژاد بی سروصدا وی را قربانی کرده و دیگری عتاب و خطاب نمایندگان مجلس توسط آیت الله خامنه ای.به خاطر دو دو کردن عده ای از ان ها هنگام سخنرانی رییس دولت.

احمدی نژاد در حالی القابی چون “رئیس جمهور مکتبی”، “معجزه هزاره” و اخیرا “محمود کبیر” را بر دوش می کشد که هفته گذشته، جعفرشجونی، روحانی تندرویی که هم اکنون در جبهه اصولگرایان مخالف احمدی نژاد حضور دارد در گفت و گویی با شرق، او را به “تلویزیون تعمیری” تشبیه کرده و گفته است: “با شرایط فعلی، تا دو سال دیگر، رویکرد نظام در قبال احمدی‌نژاد رویکرد تعمیر و نگهداری است نه تعویض. یک وقتی هست شما می‌خواهید یک تلویزیونی را تعویض کنید و تلویزیونی جدید جایگزین آن کنید، یک وقتی هم تصمیم می‌گیرید همان تلویزیون را تعمیر کنید و تا آخر ماه نگه دارید تا پولدار شوید و تلویزیون نو بخرید. در حال حاضر، دقیقا سیاست نظام با آقای احمدی‌نژاد همین‌طور است”.

در واکنش به افشای گزارش نشست دولتی ها، سایت “بولت نیوز” در یادداشتی چنین نوشته است: “هر چند وجود متملقین، آفتی بزرگ در نظام مدیریتی کشور است، اما مدیران تملق پذیر نیز در این گناه و انحراف، کم از چاپلوسان، مقصر نیستند. در این شش سال، کی و کجا دیدیم که احمدی نژاد به روایت مشهور “بر صورت متملق خاک بپاشید” عمل کرد؟ نمونه اش همین نشست اخیر که در عالی ترین سطوح مدیریت قوه مجریه برگزار شد و احمدی نژاد با لبخند و سکوت، از این رویه مشمئز کننده استقبال کرد و به لقب “محمود کبیر” مفتخر شد! هشدار! که تا چاپلوسی، نشانه ارادت است و تا ارادتمندی، کلید مدیریت، اوضاع مملکت بهتر از این نخواهد شد. به راستی، با این فرهنگ عجیب الخلقه ای که درست کرده ایم، به کدامین کنج تاریخ روانه ایم؟!”

این درحالیست که طی ماه های اخیر افرادی چون محمد یزدی و ابولقاسم خزعلی نیز القاب مبالغه آمیزی درباره آیت الله خامنه ای به کار برده بودند. برای نمونه، محمد یزدی او را از “ذخایر الهی” و خزعلی وی را “نعمت خداوند بر روی زمین” دانسته اند. حسن فیروزآبادی نیز در یک نشست بسیج گفته بود: “یک چنین رهبری داریم که آرزوی دیرینه امام در کتاب فقیه بوده است”.