یاد یاران

نویسنده
پیام رهنما

سکانس ابدی پیمان

 

پیمان ابدی بدلکار مشهورسینمای ایران چهارشنبه هفته گذشته و در زمان فیلمبرداری درگذشت. این بدلکار در حین ضبط آخرین سکانس های یک تله فیلم و درحادثه ای حوالی 6 کیلومتری جاده کن دارفانی را وداع گفت تا باز هم بی احتیاطی ها و عدم حضور مسئولین اورژانسی و آتش نشانی درمحل ضبط چنین آثاری در سینمای ایران جان یکی دیگر از زحمت کشان دنیای هنر را بگیرد.

 ابدی که پس از ۲۲ سال به ایران بازگشته بود در تهران آموزشگاهی دایر کرده و به تعلیم علاقه مندان می پرداخت.او همچنین در تعداد زیادی از آثار سینمایی و تلویزیونی همکاری داشت که از آن جمله می توان به سریال هایی همچون ساعت شنی، مرگ تدریجی یک رویا، بی صدا فریاد کن و همچنین فیلم های سینمایی و تله فیلم مانند مخمصه، پستچی سه بار در نمی زند، صندلی خالی و…اشاره کرد. این هنرمند که در این چند ساله سطح بدلکاری و جلوه های ویژه میدانی را در سینمای ایران به حد مطلوبی رسانده بود، عصر روز چهارشنبه مشغول کار با گروه سازنده “چشمهای نامحسوس”  نخستین کارمحسن موسویان و تهیه کنندگی علی اکبر صادقی یکی از آثار ۹۰ دقیقه ای ناجی هنر بود. این اتفاق در حوالی امامزاده داوود رخ داد.  قرار بود در یک صحنه فیلم، ابدی از اتوبوس در حال آتش گرفتن پایین بپرد که چند لحظه پس از انجام این کار و غفلت دیگرعوامل بدلکار این فیلم اتوبوس بدون راننده مسیر خود را تغییر داده واین هنرمند زیر چرخ های آن رفت و دقایقی بعد مواد منفجره براساس زمان پیش بینی شده جهت انفجار به کار خود عمل کرده و اتوبوس منفجر شد تا وی قبل از رسیدن اورژانس جان خود را از دست دهد.

 

پیمان ابدی کیست؟

پیمان ابدی، متولد 1351تهران محله یوسف آباد است. تحصیلات خود را در رشته روانشناسی ورزشی ادامه داد وپس از فارغ التحصیلی به حرفه بدلکاری وارد شد، از سال 1363تا کنون در آلمان بود ومجرد. خانواده اش در ایران زندگی می کنند. رشته ورزشی اختصاصی او شیرجه بود وتا حضوردرمسابقات المپیک هم رسید و در جام جهانی هم شرکت کرد. طی این سالهاچندین مدال نقره گرفته و سابقاً 27مدال طلا هم  از آلمان گرفته بود.قهرمانی شیرجه آزاد نیز در کارنامه ورزشی او دیده می شود. یکی از افتخارات او این است که  از ارتفاع 42 متری درکشورپرتقال در سال 1999 میلادی مقام قهرمانی را به دست آورد واین پرش همچنان رکورد آلمان است که هنوز کسی موفق به شکستن آن نشده است.

اوعضو تیم”اکشن  کانسرت “یکی  از چهار تیم  مهم بدلکاری  درشهر “کلن” آلمان بود. نام  او را در عنوان بندی  سریال ”هشدار برای  کبری11  “، پلیس اتوبان  و پلیس  موتور سوار به عنوان بازیگردیده اید. علی رغم  سال ها دوری از ایران فارسی  را به  خوبی  حرف  می زد و   به زبان های  آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی  و انگلیسی نیزبه طورکامل تسلط داشت.

پیمان ابدی پیش از این در مورد چگونگی ورود خود به دنیای بدلکاری چنین گفته بود: “ در سال‌ 1998 در دانشگاه‌ با یک‌ دعوت‌ از سوی‌ یک‌ گروه‌ بدلکار مواجه‌ شدم‌ تا یک‌صحنه‌ بدلکاری‌ را اجرا کنم‌. پلی‌ در شهر کلن ‌وجود دارد که‌ حدود 21 متر ارتفاع‌ دارد وعمق‌آب‌ چهارونیم‌ متر است‌ و جریان‌ آب‌ در آن‌رودخانه‌ خیلی‌ سریع‌ است‌. در صحنه‌ای‌ از یک‌فیلم‌ خانمی‌ که‌ روی‌ این‌ پل‌ بازی‌ داشت‌ لیزمی‌خورد و پایین‌ می‌افتد. بعد از اجرای‌ موفق‌این‌ صحنه‌ با دعوت‌های‌ مختلف‌ گروه‌ بدلکاری‌برای‌ اجرای‌ این‌ صحنه‌ها مواجه‌ شدم‌ و مدتی‌بعد هم‌ عضو ثابت‌ تیم‌ آنها شدم.درکودکی هیچوقت تصور نمی کردم که روزی بدلکار شوم؛ چون بسیارترسو بودم واز آب هم می ترسیدم. باورکنیدکسی حتی در آلمان باور نمی کرد که من ساعت3صبح به دریا بروم وشنا کنم چون تا 10سالگی از آب  ترس داشتم وزمانی که خواهرم نزدیک بود غرق شود ومادرم برای نجاتش رفت وبیهوش شد. من یک دفعه یک شجاعت وتهور خدایی پیدا کردم و رفتم خواهرم را از آب در آوردم وهمان زمان ترسم از آب ریخت. عاشق اسکی بودم واز چهار سالگی روی برف سر می خوردم.”