گپ

نویسنده
میترا سلطانی

.لوکیشن های فیلم بسیار سخت وپرهزینه بود واز آنجا که من به عنوان یک کارگردان فیلم اولی تعریف شدم و در ساختمان شورای ارزشیابی قرار گرفتم با مشکلات زیادی گریبانگیر شدم. زمان فیلمبرداری این فیلم چیزی قریب به 100 روز طول کشید… 

 

حرف های محمد رضا عرب

مصائب فیلم اول

 

آخرین ملکه زمین اولین فیلم بلند سینمایی محمد رضا عرب کارگردان جوان سینمای ایران است که این روزهادر سینماهای تهران بر پرده اکران قرار دارد. با این کارگردان ایرانی همکلام شدیم تا از دغدغه های سینما بگوییم و دردسر های ساختن فیلم اول…

 

آقای عرب، برای آشنایی بیشتر، لطفاً در ابتدا چکیده ای از فعالیتهای هنری تان را برای خوانندگان روز بیان کنید.

فعالیت های من در زمینه تصویر، ازهنرعکاسی شروع شد و من ابتدا با قاب دوریبن های متعدد عکاسی آشنا شدم. دراین زمینه هم نمایشگاه های متفاوتی را داشته ام وآرام آرام وارد حیطه سینما شدم. در سینما هم ابتدا با فیلم های مستند آغاز کردم. ساخت وتولید 8 فیلم مستند تلویزیونی در کارنامه کاری من موجود است.

 

 

علاوه بر سینما در عکاسی افتخاراتی هم داشته اید؟

بله. درزمینه عکاسی کارهای زیادی داشته ام. بخش عمده ای از سوالات من در زمینه سینما، حین کار در عکاسی پاسخ داده شد. گذشته از افتخارات وجوایز دریافت شده بهترین قاب هایی که درسینما به کارم آمده است مربوط به آشنایی های من با چهارچوب عکاسی است.

 

 پس می شود این طور نتیجه گرفت که یکی از پیشنهادات شما به علاقمندان سینما این باشد که قبل از فیلمسازی به سراغ عکاسی بروند، درست است؟

اعتقاد من این است که عکاسی در موفقت کارگردانان در سینما به شدت کمک می کند. این تجربه لااقل در مورد من مصداق داشته است.

 

آخرین ملکه زمین اولین فیلم بلند سینمایی شما محسوب می شود.چه شد که طرح و فیلمنامه آقای ترابی را برای ساخت اولین کار بلندتان انتخاب کردید؟

وقتی این فیلمنامه را مطالعه کردم به شدت به آن علاقمند شدم.ساختار و ساختمان فیلمنامه به گونه ای پی ریزی شده بود که برایم هیجان انگیز شده بود. با خواندن چندباره این فیلمنامه تصاویر و کادر دوربین درذهنم نقش می بست و پیشنهادات متفاوتی را ازآن استخراج می کردم. بنابراین تصمیم نهایی را برای ساخت اولین فیلم سینمایی خود با این فیلمنامه گرفتم.

 

 

و احتمالاً مانند اکثر کارگردانان برای ساخت فیلم اول سختی های بسیاری را متحمل شدید…

بله. متاسفانه به دلیل اینکه لوکیشن های فیلم بسیار سخت وپرهزینه بود واز آنجا که من به عنوان یک کارگردان فیلم اولی تعریف شدم و در ساختمان شورای ارزشیابی قرار گرفتم با مشکلات زیادی گریبانگیر شدم. زمان فیلمبرداری این فیلم چیزی قریب به 100 روز طول کشید. اغلب لوکیشن ها در شهرهای مرزی ایران وافغانستان بود و برای تنظیم گروه و هماهنگی افراد و عوامل متعدد مجبور به تحمل شرایط دشواری بودیم.

 

بخش عمده ای از داستان این فیلم در کشور افغانستان اتفاق افتاده وحتی آنجا هم فیلمبرداری شده است. آیا افغانی ها با این قضیه به سادگی کنارآمدند؟

بله.آنها این مساله را پذیرفتند.حتی مجوز فیلمبرداری ازمزارشریف را هم همان اول به ما دادند.به قول شما موضوع این فیلم در مورد افغانی هاست و تشریح روحیات یکی از همسایگان ایران زمین در اثر مطرح می شود.

 

از بازیگران افغانی این فیلم به خوبی بازی گرفته شده است.آیا دراین کار مشاوران افغانی هم به شما یاری رساندند؟

بهترین مشاوران من بازیگران افغانی من بودند. بنابراین دراین کار مشکلی نداشتم. ضمن اینکه خود من تقریبا با فرهنگ ورسوم این ملت آشنایی دارم.

 

به نظرتان داستان این فیلم برای تماشاگران ایرانی قابل فهم و جذاب خواهد بود؟

تا به این لحظه که فیلم من در سینماها اکران است مشکلی از این نظر نداشته ایم. یعنی سعی شده است که نقص های فیلم از این منظر در مراحل تولید حل شود.

 

فیلم شما قراربود در جشنواره بین المللی فجر در سال 84 به نمایش درآید.اما این امکان به وجود نیامد. حالا مشکلات فنی کار باعث عدم نمایش شد یا مساله دیگری به وجودآمد؟

یک جابه جایی زمانی درموقع برپایی جشنواره فجر در سال 84 به وجودآمد که برنامه ریزی های مارابرای رسانیدن فیلم به جشنواره فجر به هم ریخت.از آن وقت به بعد روی مسائل تکنیکی کار وقت بیشتری گذاشتیم تا با رفع مشکلات مادی و سیاست های مانع “آخرین ملکه زمین “دراکران فجر سال گذشته قرار گیرد.

 

از نحوه اکران سالن ها وبرنامه ها راضی هستید؟

تا به حال فیلم به خوبی پیشروی کرده ومخاطبان خود را به دست آورده است.اگر هم راضی نباشیم به هرحال نمی شود کاری کرد. ولی خوشبختانه فیلم درجشنواره فجر مورد استقبال تماشاگران و داوران قرار گرفت وجوایزی را هم دریافت نمود که این جوایز روی تبلیغات شهری البته بسیار تاثیرگذار بوده است.