روحانی منتقدان خود را تحقیر نکند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» پاسخ اصولگرایان به حملات دولتمردان

بعد از گفت‌وگوی تلویزیونی حسن روحانی و همچنین پخش مستندی درباره وی٬ انتقادهای اصول‌گرایان نسبت به ادبیات روحانی آغاز شده و آن‌ها رییس دولت یازدهم را متهم می‌کنند که منتقدان خود را “تحقیر” می‌کند و یا رفتاری قلدرمابانه با آن‌ها دارد.

روحانی درpersian/news/newsitem/article/-955eaf1901.html گفتوگوی تلویزیونی خود گفته بود که “اقلیت ناچیزی هستند که از برداشتن تحریم‌ها عصبانی هستند چرا که لطمه می‌خورند. چون از این تحریم‌ها سواستفاده می‌کردند و برخی از تخریب‌هایی که علیه دولت صورت می‌گیرد نیز از این موضوع منشا می‌گیرد”.

 او اضافه کرده بود: “اینکه عده‌ای راه دولت را نپسندند، اشکالی ندارد، نقد کنند. ما از نقد سازنده استقبال می‌کنیم. نقد سازنده لازم است اما عده‌ای اتهام، دروغ‌پردازی، تخریب و هوچی‌گری شروع کرده‌اند. البته هنوز به مقطعی نرسیده‌ایم که لازم بدانم برای مردم توضیح دهم. ما از این مسایل عبور می‌کنیم ولی آنها می‌خواهند دولت را از مسیر خود خارج کنند”.

روحانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب هم درباره منتقدان دولت گفته بود: “بدون شناسنامه از دولت انتقاد نکنید. از همه می خواهم با شناسنامه حرف بزنند و بگویند به کجا و به کدام جناح وابسته هستند. به نام جناح حرف بزنند نه به نام ملت”.

سخنان روحانی هم‌زمان با انتشار مستندی درباره وی (با نام من روحانی هستم) از سوی اصول‌گرایان همراه شد. مستندی که مورد اعتراض نزدیکان روحانی قرار گرفت و برخی از وزاری کابینه و اعضای دولت خواستار برخورد با آن شدند.

حمید رسایی٬ نماینده عضو جبهه پایداری در مجلس٬ گفت که این مستند فاقد “مشکل قانونی” است و در آن هیچ “توهین” و “تخریبی” صورت نگرفته است: “اگر چیزی در این مستند هست که به مذاق دولت خوش نمی‌آید، مربوط به کارنامه آنان است باید بروند کارنامه خود را درست کنند و اصالت خاطرات خود را زیر سوال ببرند؟ این درست نیست که تا کسی نقد می‌کند عده‌ای قلدرمابی می‌کنند و با سواستفاده از تریبونی که در اختیار دارند، مظلوم‌نمایی می‌کنند، این وضعیت به دیکتاتوری می‌انجامد”.

به گفته رسایی “موضوع اصلا خود مستند نیست، بلکه دولت با کاهش مقبولیت مواجه شده، به همین خاطر دولت برای پوشاندن اشکالات خود مسأله مستند را بزرگنمایی می‌کند. دولت می‌خواهد اشکالات خود در توافق ننگین ژنو٬ سوالات مردم در خصوص چرایی انفعال دولت در برابر توهین‌های غربی‌ها و وضعیت یارانه‌ها را لاپوشانی کند”.

پیش از این علی جنتی وزیر ارشاد و حسام‌الدین آشنا٬ مشاور روحانی٬ ضمن انتقاد از پخش این مستند خواستار برخورد قوه‌قضایه با دست‌اندرکاران تهیه‌ی آن شده بودند. مساله‌ای که باثع شد غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای٬ سخن‌گوی قوه‌قضاییه٬ بگوید که این قوه در صورت لزوم وارد بررسی این مستند خواهد شد.

اما سخنان روحانی نیز با واکنش اصول‌گرایان مواجه شد. روزنامه اصول‌گرای رسالت درhttp://resalat-news.com/Fa/?code=172734 سرمقاله خود درباره سخنان روحانی نوشت: “تحقیر و تخفیف منتقدین از سوی رییس‌جمهور، با ادب و اخلاق سازگار نیست. نقد و پرسشگری حق مردم است. پاسخ‌گویی هم تکلیف مسوولین است. فروکاهیدن منتقدین به مخالفین دولت، حرف حقی نیست… رییس‌جمهور باید نقد حکیمانه و مشفقانه منتقدین را برای تصحیح حرکت خود، لازم بداند و اگر بنای اصلاح و تدبیر دارد، در این شا‌ه‌راه حرکت کند”.

اصول‌گرایان پیش از این بارها به انتقاد از محدود شدن آزادی بیان در دولت روحانی پرداخته‌اند. آن‌ها به مواردی چون توقیف نشریات٬ شکایت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از نمایندگان مجلس و صدر دستورالعمل از سوی این شورا برای نشریات اشاره می‌کنند.

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از برخی نمایندگان مجلس نظیر جواد کریمی‌قدوسی و مرتضی نبویان و همچنین حسین قدیانی٬ نویسنده روزنامه‌های کیهان و وطن‌امروز٬ به اتهام توهین به مقامات مذاکره کننده هسته ای شکایت کرده بود.

علاوه بر شکایت انجام شده٬ از زمانی که دولت روحانی روی کار آمده٬ برخی رسانه‌ها و نشریات منتقد نیز دچار توقیف شده‌اند. روزنامه‌های بهار٬ آسمان از جمله نشریات نزدیک به اصلاح‌طلبان بودند که دراین مدت توقیف شده‌اند. روزنامه‌های نشاط و هم‌میهن نیز با وجود حکم رفع توقیف٬ امکان انتشار نیافته بودند.

از سوی دیگر دو نشریه اصول‌گرای “۹ دی” و “یالثارات الحسین” از دیگر نشریات توقیف شده در این مدت بوده‌اند. این دو نشریه نزدیک به اصول‌گرایان نیز به دلیل نقد توافق‌نامه ژنو و انتقاد از اعضای دولت٬ توقیف شدند. گرچه حکم توقیف نشریه “۹ دی” هفته گذشته لغو شد و این هفته‌نامه انتشار خود را از سر گرفت.

شورای عالی امنیت ملی - که ریاست آن بر عهده رییس‌ جمهوری است - همچنین در همان ابتدای آغاز به کار خود٬ بخشنامه‌ای خطاب به نشریات ارسال کرد که بر طبق آن رسانه‌ها اجازه نقد و بررسی مذاکرات ژنو را نداشتند. دستورالعمل مشابهی نیز پیرامون قراردادکرسنت٬ به رسانه‌ها فرستاده شد.

پیش از این هیات نظارت بر مطبوعات به برخی رسانه‌ها بابت انتشار مطالب انتقادی پیرامون توافق ژنو - نظیر روزنامه وطن‌امروز - تذکر داده و پرونده آن‌ها را نیز به دادگاه مطبوعات ارسال کرده بود.

این مسایل اما با واکنش گروه‌های مختلف اصول‌گرایان روبه‌رو شده بود. غلام‌علی حدادعادل٬ رییس مجلس هفتم٬ در نطق خود از این‌که برخی “معترضان سال ۸۸” به دولت راه یافته‌اند و “می‌خواهند زبان منتقدان دولت را با انگ و رنگ افراط‌گرا ببندند” اظهار نگرانی کرده بود. پنج نماینده مجلس نیز همان زمان به حسن روحانی تذکر دادند و از وی خواستند که “دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از اقداماتی که رسانه‌ها را از نقد دلسوزانه مسئولان باز می‌دارد و خلاف روح آزادی بیان در نظام جمهوری اسلامی است” پرهیز کند.

در زمان توقیف هفته‌نامه یالثارات الحسین - نزدیک به انصار حزب‌الله - نیز ۶۵ نماینده مجلس خطاب به روحانی٬ درباره “برخورد نامناسب با رسانه‌های منتقد علی‌رغم شعارهای ریاست جمهور و تأکید بر آزادی بیان و استقبال از انتقاد” تذکر داده بودند.

حتی علی مطهری٬ نماینده مجلس٬ که از حامیان دولت روحانی است٬ در انتقاد از رویه‌ی دولت دراین زمینه٬ گفته بود: “در دولت گذشته ما مخالف سرسخت بودیم و خیلی حرف‌ها می زدیم. البته آن موقع هم دولت دوبار از من شکایت کرد ولی کلا تحمل آنها بد نبود؛ در مجموع خوب بود. خب این دولت هم منتقدین و مخالفینی دارد. باید بگذاریم حرف هایشان را بزنند و جلوی آنها را نگیریم”.

با این حال حسن روحانی٬ تمامی این انتقادها را رد می‌کند. وی که زمانی منتقدان توافق ژنو را “بی‌سواد” توصیف کرده بود٬ درباره منتقدان و مخالفان دولت و امکان نقد دولت خود در نخستین جلسه کابینه در سال جدید چنین گفته بود: “بسیار خوشحالم که امروز انتقاد از دولت سهل و ساده انجام می‌گیرد. سایت‌های منتقدان، برنامه‌های صدا و سیما و روزنامه های آنها هرچه بخواهند می نویسند و می سازند. فکر نمی‌کنم هیچ زمانی اینچنین بدون دغدغه و به راحتی از شخص رییس‌جمهوری، از کار دولت و راه دولت نقد و انتقاد می کردند. ما پذیرای انتقاد هستیم و آن را قبول کرده و مفید و لازم می‌دانیم”.