جوری حرف بزن که بر بیرونی ها اثر بگذارد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» سیمیاری در دادگاه از خواست دادستان گفت

در  چند هفته گذشته، اخبار حکایت از تحت فشار بودن اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم  در زندان اوین داشت. از وضعیت مهدی عربشاهی و مرتضی سیمیاری هم هیچ اطلاع موثقی در دست نبود، میلاد اسدی از  آذرماه در سلول انفرادی به سر می برد و بهاره هدایت هم ممنوع الملاقات شده بود.تا در آخرین دادگاه نمایشی، مرتضی سیمیاری دیده شد.

هم زمان با برگزاری دادگاه عده ای از متهمان در هفته گذشته، خبرگزاری های رسمی اعلام کردند که یکی از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت هم در دادگاه حضور داشته است؛ و  روز گذشته اعلام شد عضو مورد بحث، مرتضی سیمیاری، دبیر اجتماعی دفتر تحکیم وحدت بوده است.

بنا به گزارشی که خبرگزاری ایسنا از جلسه دادگاه منتشر کرده است، سیمیاری در این جلسه خطاب به قاضی صلواتی، ضمن اعلام پای بندی خود به اصلاحات، از محاکمه فکر و اندیشه انتقاد کرد. وی با اشاره به فشارهایی که در زندان بر وی برای اعتراف در دادگاه وجود داشته است، چنین گفت: “آقای دادستان به من گفته است طوری حرف بزن تا بر آنهایی که بیرون هستند تاثیر بگذارد.”

عضو در بند شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت با اشاره با انسداد رسانه ای در داخل کشور گفته است: “من به بازجویم گفتم که راه‌های رسانه‌های داخلی به روی ما بسته است و ما مجبوریم با رسانه‌های خارجی مصاحبه کنیم. بازپرس هم گفت چرا این اتفاق افتاد به او گفتم ما فرزندان پدری هستیم که ما را از خانه بیرون کرده است.”

قاضی صلواتی در ادامه از دعوت یک هیات پارلمانی اروپا که قصد سفر به ایران را داشت، از مرتضی سمیاری برای گفتگو در مورد موارد نقض حقوق بشر پرسیدکه وی با اشاره به اینکه این سفر و ملاقات های احتمالی با هماهنگی وزارت خارجه ایران قرار بوده برگزار شود، پاسخ داد: “من به دعوت این هیات پارلمانی برای ملاقات، که البته به صورت رسمی و علنی بود، پاسخی ندادم و گفتم دعوتنامه‌ ای از سوی وزارت امور خارجه برای من بفرستید.”

مرتضی سیمیاری در بخشی دیگر از صحبت هایش به وابستگی اقتصادی ایران اشاره کرد و گفت: “آنها می‌خواهند کشور ما از نظر اقتصادی مصرف‌محور باشد و به خاطر فضای سیاسی که در کشور ایجاد شده فکر می‌کنم در این زمینه موفق بودند.”

دبیر اجتماعی دفتر تحکیم وحدت در بخشی دیگر از سخنانش در محکومیت ظلم یزیدیان دعا کرد و گفت: “در پایان یک دعایی را دارم که شیعیانی نباشید که عاقبت یزیدی داشته باشید.”

 مرتضی سیمیاری در این جلسه همچنین بر قانونی بودن دفتر تحکیم وحدت تاکید کرد و گفت برای بررسی بیانیه های این مجموعه دانشجویی باید دادگاهی صلاحیت دار و به صورت مجزا تشکیل شود.

 

روزهای سخت رشید اسماعیلی

رشید اسماعیلی، عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) که بیش از چهل روز است در بازداشت به سر می‌برد، در سلولی همراه با چند قاچاقچی مواد مخدر و شرور نگهداری می‌شود.

بر اساس گزارش های دریافتی از زندان اصفهان، بازجویی از اسماعیلی با گذشت چهل روز از بازداشت هم‌چنان ادامه دارد. بنابر همین گزارش اسماعیلی که در ابتدای بازداشت دستبند سبز را به نشانه حمایت از جنبش سبز در دست داشته، هم‌چنان آن را نگاه داشته و در دست خود دارد.

گفتنی است نگهداری رشید اسماعیلی در زندان، به دلیل بیماری وی و نیاز به تحت نظر پزشک بودن، بسیار نگران کننده است.

نگهداری رشید اسماعیلی با قاچاقچیان و اشرار هم امری غیرقانونی است که در زندان اصفهان به خاطر تحت فشار گذاشتن وی صورت می‌گیرد. رشید اسماعیلی در تاریخ سوم دی ماه بازداشت و از آن زمان تاکنون در زندان مرکزی اصفهان به سر می‌برد.

 

دانشگاه علم و صنعت: چهار سال حبس

سهیل محمدی دانشجوی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به چهار سال حبس تعزیری محکوم شد.وی در روز ۱۲ آبان ماه در منزلش توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان اوین منتقل شد و از آن پس در این زندان نگهداری می شود.

 حکم ۴ سال حبس تعزیری برای سهیل محمدی در دادگاه اولیه صادر شده است و هم‌اکنون خانواده وی در انتظار حکم دادگاه تجدید نظر هستند. اتهامات وی “اقدام علیه امنیت ملی”، “شرکت در تجمعات” و “توهین به مقام ریاست جمهوری” ذکر شده است.

 در جلسه دادگاه سهیل محمدی، افرادی از طرف وزارت اطلاعات حضور پیدا کردند و از قاضی خواستند که این دانشجو محکوم شود؛ مسئله ای  که باعث اعتراض نسرین ستوده وکیل وی به این افراد شد.

 سهیل محمدی و علی پرویز پس از اعتراض دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر به حضور و سخنرانی صفار هرندی در این دانشگاه بازداشت شدند. علی پرویز نیز به سه سال حبس تعزیری محکوم شده است.

 طی ماه های اخیر بسیاری از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر بازداشت و بعد از مدتی آزاد شده اند؛ برخی هم همچنان در زندان به سر می برند. هم‌اکنون حداقل ۱۲ تن از دانشجویان این دانشگاه زندانی هستند.

 

دانشگاه بابل: محرومیت از تحصیل

آن گونه که خبرنامه امیرکبیر گزارش داده است، راضیه دیلم صالحی،  دبیر زنان انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی بابل برای یک ترم از تحصیل محروم شد.

 پس از اعتصاب غذا و تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در حمایت از دانشجویان محروم از تحصیل این دانشگاه در روز 22 آذر، کمیته انضباطی این دانشگاه چند تن از دانشجویان را احضار کرد. در پی این احضارها، کمیته انضباطی دانشگاه حکم “یک ترم محرومیت موقت از تحصیل با احتساب سنوات تحصیلی” را برای راضیه دیلم صالحی صادر کرد. مجید کیایی، دیگر دانشجوی احضار شده به “توبیخ کتبی با درج در پرونده” محکوم شده است.

 گفتنی است نماینده دانشجویان در کمیته انضباطی دو دانشجوی عضو بسیج بوده اند.