خرید ماشین های لوکس علیرغم بحران و تحریم

نویسنده

» نگاه لوپوئن:

بازار اتومبیل های لوکس در ایران، علی رغم تحریم های اعمال شده ازسوی غرب و بحران اقتصادی، به شکلی بی سابقه رونق گرفته. رسانه های ایران روز یکشنبه نوشتند که بیش از ۵۶۰ پورشه طی یک سال اخیر به فروش رفته است.

روزنامه هفت صبح با اشاره به آمار رسمی اداره گمرک جمهوری اسلامی در این مورد نوشت: “طی یک سال اخیر، ۵۶۳ مدل مختلف پورشه به ارزش ۴۹ ممیز ۸ میلیون دلار به فروش رفته است.”

هدف شرکت سازنده آلمانی این است که به دلیل “افزایش تمایل درمیان ایرانیان متمول برای خرید اتومبیل های گران قیمت”، این تعداد را در سال جاری به ۸۰۰ اتومبیل برساند.

مدل های پورشه که بیشترین طرفدار را در ایران دارد عبارتند از: مدل کاین، پانامرا و باکستر. قیمت این ماشین ها از ۲۰۰  تا ۶۵۰ میلیون تومان متغیر است و این مبلغ باید ازسوی خریدار به صورت نقدی پرداخت شود. این درحالی است که درآمد متوسط در ایران  ماهانه  حدود ۷۰۰ دلار است.

اتومبیل های مازراتی نیز در آینده ای نزدیک به بازار ایران وارد خواهند شد. یکی از فروشندگان اتومبیل های لوکس به فرانس پرس اظهار داشت: “اتومبیل های مازراتی به گمرک وارد شده اند، ولی فعلاً مجوز صدور پلاک برای آنها صادر نشده. این اتومبیل ها بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان به فروش خواهند رسید.”

رونق گرفتن بازار اتومبیل های لوکس مانند پورشه و مازراتی در میان متمولان ایرانی و پشت سر گذاشتن سازندگان بزرگی مانند مرسدس و ب ام و درحالی صورت می گیرد که تحریم های بازرگانی و بانکی شدیدی ازسوی کشورهای غربی علیه ایران اعمال شده است.

این تحریم ها باعث وخامت وضعیت بحران اقتصادی گشته: بیکاری گسترده و ۲۰ درصد تورم که به صورت رسمی اعلام شده است.

بازار اتومبیل ایران با ۱۴ میلیون اتومبیل در گردش [این میزان در سال ۲۰۰۵ در حدود ۶ میلیون اتومبیل برآورد می شد]، بسیار بسته عمل می کند: سال گذشته تنها ۴۰ هزار اتومبیل به کشور وارد شده است.

تنها اتومبیل های مرسدس بنز، ب ام و، تویوتا، کیا، هیوندای، پژو، رنو و چند مدل پورشه مجوز ورود به کشور می یابند و هزینه گمرک آنها ۱۰۰ درصد است.

ازطرف دیگر، ایران صنایع اتومبیل سازی خود را با کمک کشورهایی مانند کره جنوبی [کیا] و فرانسه [پژو و رنو] بسط داده. این کشور در سال گذشته  یک میلیون و ۶۴۰ هزار اتومبیل تولید کرد و از این حیث در رده سیزدهم جهان قرار دارد.

منبع: لوپوئن، ۲۲ آوریل