اخبار مرگ سرداران سپاه در سوریه ادامه دارد

نویسنده
حسین محمدی

» با تایید رسانه‌های اصولگرا

فرشاد حسونی‌زاده و حمید مختاربند، تازه‌ترین نام‌ها از اعضای بلندپایه سپاه پاسداران هستند که در سوریه کشته شده‌اند. اولی فرمانده پیشین تیپ صابرین سپاه و نفر دوم مسئول سابق تیپ یکم “حضرت حجت” شهر اهواز. هم‌زمان مراسم تشییع جنازه دو عضو دیگر سپاه پاسداران - که در سوریه کشته شده‌اند - نیز برگزار شده است؛ در تحولی دیگر رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان خبر از حضور قاسم سلیمانی در سوریه داده‌اند.


روز گذشته حسن شمشادی، خبرنگار سابق صدا و سیما در سوریه، در صفحه اینستاگرام خود خبر از کشته شدن فرشاد حسونی‌زاده در سوریه داد، خبری که توسط دیگر رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان نیز تایید شد، گرچه جزییات زیادی درباره زمان و نحوه مرگ وی منتشر نشد. وب‌سایت بسیج‌پرس نوشت که حسونی‌زاده توسط “تروریست‌های تکفیری” و در دفاع از “حرم عقلیه بنی‌هاشم” جان باخت.


به نوشته رسانه‌های اصول‌گرا حسونی‌زاده فرمانده سابق تیپ صابرین سپاه پاسداران بوده است. تیپ ویژه‌ای که در سال ۱۳۷۹ تاسیس شد و نخستین فرمانده آن نیز محمدعلی جعفری - فرمانده کل فعلی سپاه پاسداران - بود. پیش از این برخی فرماندهان سپاه پاسداران از این تیپ با عنوان “زبده‌ترین” نیروهای این نهاد نام برده بودند. تاکنون جزییات زیادی درباره این گروه‌ها منتشر نشده است.


رسانه‌های اصول‌گرا همچنین از کشته شدن حمید مختاربند - مسئول سابق ستاد تیپ یکم “حضرت حجت اهواز” - خبر داده‌اند. درباره محل، زمان و چگونگی مرگ وی نیز جزییاتی منتشر نشده است.


هم‌زمان خبرگزاری میزان - متعلق به قوه‌قضائیه - نوشت که روز دوشنبه مراسم تشییع جنازه دو عضو دیگر سپاه پاسداران نیز برگزار شده است. عارف حسینی و یارمحمد مردانی به نوشته این خبرگزاری از اعضای “لشکر فاطمیون” بودند و در دفاع از “حرم حضرت زینب” در سوریه کشته شدند.


اخبار کشته شدن این افراد چند روز پس از آن منتشر می‌شود که رسانه‌ها در روزهای پایانی هفته گذشته از مرگ حسین همدانی در سوریه خبر داده بودند. از همدانی به عنوان جانشین قاسم سلیمانی در سوریه نام برده می‌شد. این فرمانده سپاه، بلندپایه‌ترین مقام نظامی ایران است که از آغاز درگیری‌های سوریه در این کشور کشته شده است.


جمهوری‌اسلامی یکی از حامیان اصلی بشار اسد است که از آغاز اعتراض‌ها در این کشور و سپس درگیری‌های نظامی، به حمایت از حکومت وی پرداخته است. ایران اما همواره ادعاهای مخالفان بشار اسد درباره حضور نظامی در این کشور را تکذیب کرده و حضور نیروهای نظامی خود در این کشور را مستشاری توصیف کرده است.


با این حال محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران، در مراسم تشییع جنازه همدانی، خبر از آن داده بود که این فرمانده سپاه پاسداران در ۸۰ عملیات در سوریه حضور داشته و دو قرارگاه نظامی نیز در این کشور ایجاد کرده است.


در تحولی دیگر برخی رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان با انتشار عکس‌هایی خبر از آن دادند که قاسم سلیمانی - فرمانده سپاه قدس - در استان لاذقیه سوریه حضور یافته. به نوشته این رسانه‌ها دلیل حضور سلیمانی “برای اشراف بر عملیات محور مقاومت در شمال سوریه” بوده، چرا که “محور مقاومت با پشتیبانی هوایی روسیه آماده عملیات بزرگ برای آزاد سازی مناطق شمالی سوریه از دست تروریست‌های تکفیری شده‌اند”.