بازرسان کارهای زیادی دارند؛ بر می گردند

نویسنده
شیرین کریمی

» ابهامات اتمی به پایان نرسید

با پایان سفر تیم بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، رئیس هیات بازدید کننده از تهران گفته است برای انجام “کارهای زیادی” در آینده ای بسیار نزدیک به ایران باز خواهد گشت. همزمان در حالی که وزیر امورخارجه از مذاکرات سه روزه با بازرسان اعلام رضایت کرده، رئیس فراکسیون “اقتدار ملی” بازرسان را “موظف” دانسته تا “گزارشی شفاف” از فعالیت های اتمی که وی “صلح امیز” توصیف کرده منتشر کنند، آن هم به این منظور که “ در سیستم بین الملل تاثیر بگذارند.“گروهی از فعالین هسته ای با انتشار بیانیه ای از محمد خاتمی خواسته اند پاسخی کوبنده به اتهامات دولت م علیه سیاست هسته ای دولت اصلاحات دهد.

“سفر خوبی داشتیم”. این را روز گذشته ژنرال هرمان نکائرتس به خبرنگاران گفت. زمانی که ماموریت سه روزه وی در تهران پایان یافته و به وین بازگشته بود. او بامداد یکشنبه در راس هیاتی شش نفره از بازرسان برجسته آژانس بین المللی انرژی اتمی وارد کشور شده بود تا با مقامات سیاسی جمهوری اسلامی پیرامون بحران هسته ای مذاکره کند.

حالا در انتهای این سفر وی ضمن رضایت از گفتگوهایش با مقامات در تهران گفته است: “مصمم هستیم تا همه مسائل مهم را در این زمینه حل کنیم؛ ایرانیان هم گفتند که در این زمینه متعهد هستند.”

آنچنان که از مصاحبه نکائرتس با گروهی از خبرنگاران در فرودگاه وین می توان دریافت، ابهامات آژانس برطرف نشده چرا که وی تاکید کرده است “در آینده بسیار نزدیک” مجددا از ایران بازدید خواهد کرد.

 مذاکراتی که میان نمایندگان آژانس و مقامات جمهوری اسلامی انجام شد، پس از تبادل نامه هایی میان سعید جلیلی و کاترین اشتون صورت گرفت. دبیر شورای عالی امنیت جمهوری اسلامی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بودند طرفین حاضرند بار دیگر بر سر پرونده اتمی جمهوری اسلامی به پای میز بر گردند. اما با اینکه اشتون در پاسخ به درخواست جمهوری اسلامی از ادامه مذاکرات استقبال کرد، اما از یاد نبرد که به سران نظام تاکید کند تنها به مذاکرات “معنا دار” علاقه دارد.

 

عدم بازدید از تاسیسات اتمی

آنچنان که خبرگزاری های داخلی گزارش داده اند، بازرسان آژانس در سفر 72 ساعته خود به هیچ یک از تاسیسات اتمی سر نزده اند و احتمالا سفر آتی فرستادگان یوکیا آمانو ـ مدیر کل آژانس بین المللی ـ در حد مذاکره باقی نخواهد ماند و آن ها از جمهوری اسلامی خواهند خواست اجازه بررسی تمام سایت های اتمی را بدهد. آژانس به ویژه نگرانی های ویژه ای پیرامون سایت “فردو” دارد. یکی از تاسیسات اتمی که دو سال پیش، اندکی قبل از آنکه وجودش توسط سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده افشا شود، توسط دولت اعلام شد. گفته می شود این سایت اتمی در کوهستان های اطراف قم بنا نهاده شده و فعالیت های اتمی معماگونه ای در داخل آن انجام می شود. از همین جهت است که نکائرتس دیروز تصریح کرد: “هنوزکارهای زیادی دراین باره باید انجام شود.”

 

صالحی : الحمدالله خیلی خوب بود

در همین ارتباط علی اکبر صالحی روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت: “این گروه در ارتباط با مطالعات ادعایی سؤالاتی را داشتند.” وزیر خارجه دولت محمود احمدی نژاد توضیحی پیرامون این “مطالعات ادعایی” نداده اما گفته است :“الحمدلله جلسات خیلی خوبی برگزار شد.”

مسئول روابط خارجی جمهوری اسلامی در خصوص عدم بازدید بازرسان از مراکز اتمی جمهوری اسلامی ادعا کرده “آمادگی” وجود داشته است که اگر “ خواستند بازدیدی را انجام دهند، آن را فراهم کنیم.”

صالحی همچنین در راستای نشان دادن ابراز علاقه مسئولان برای مذاکره با غرب به “اعلام آمادگی” سعید جلیلی به عنوان مذاکره‌کننده ارشد در موضوع هسته‌ای در قالب نامه نگاری با کاترین اشتون اشاره و ابراز “امیدواری” کرده است “این نشست در آینده نه چندان دور برگزار شود.”

صالحی خود اخیرا نیز به ترکیه سفر کرده بود تا از رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور – بخواهد هرچه سریع تر مقدمات برگزاری مذاکرات در استانبول را مهیا کند. آخرین دور مذاکرات جمهوری اسلامی با کشورهای 1+5 (شامل امریکا، بریتانیا، فرانسه، چین روسیه + آلمان) دیماه سال گذشته نتیجه ای جز این نداشت که کاترین اشتون با تاسف بگوید “ناامید” شده است.

 

آژانس باید بر سیستم بین المللی اثر بگذارد

در همین ارتباط دیروز مهدی سنایی، رئیس فراکسیون “اقتدار ملی” مجلس هشتم در مصاحبه با خبرگزاری دولت ـ ایرنا ـ بازرسان را “موظف” دانسته است تا “گزارشی شفاف” از فعالیت های اتمی که وی “صلح امیز” توصیف کرده منتشر کنند، آن هم به این منظور که “ در سیستم بین الملل تاثیر بگذارند.”

آخرین گزارشی که آژانس بین المللی منتشر کرد تاثیرش در جامعه بین المللی چیزی نبود جز تصویب تحریم هایی علیه نفت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی که منجر به بروز یک سونامی در بازار ارز و سکه کشور طی چند هفته اخیر شده است.

در گزارش آبان ماه آژانس بین المللی، آمانو بر خلاف همیشه صراحتاً جمهوری اسلامی را به انجام “پروژه‌ها و آزمایش‌های نظامی” در راستای رسیدن به “سلاح‌های اتمی” متهم کرد.

از همین روست که دیروز سنایی بر “نبایدها” در گزارش های آژانس تاکید کرد و گفت: “گزارشات آژانس در خصوص عملکرد مثبت ایران نسبت به فعالیت های هسته ای نباید با فشار کشورهای غربی به یک بخشی از سیاست چماق و هویج تبدیل شود.”

وی با ادبیاتی تهدید آمیز افزوده نماینده جمهوری اسلامی هشدارهای لازم را به بازرسان و اعضای هیات اعزامی آژانس به منظور پرهیز از ارایه هرگونه “گزارش متناقض” ارایه داده است.

اشاره وی به علی اصغر سلطانیه، نماینده دولت در وین است؛ کسی که البته در آخرین موضع گیری اش اثری از “هشدار ” به تیم آژانس دیده نشد. او روز شنبه، سه ماه پس از انتشار گزارش بحث برانگیز آژانس، در اظهاراتی مداراجویانه تر گفته بود: “امیدواریم که آژانس عزم راسخ و رویکرد حرفه ای خود را برای پایان دادن به این روند نشان دهد.”

 

عقب نشینی نمی کنیم

گفتنی است روز شنبه مشاور بین المللی رهبر جمهوری اسلامی در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به پرسشی در مورد “تغییر موضع” تهران در خصوص انرژی اتمی چنین گفت: “هیچگاه مبانی و اصول موضع ایران در خصوص مسایل هسته ای تغییر پیدا نکرده.”

علی اکبر ولایتی اضافه کرد: “جمهوری اسلامی ایران حاضر نیست از فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود عقب نشینی کند.”

طبق سنت دیپلماتیک در جمهوری اسلامی آیت الله خامنه ای سیاست های راهبردی نظام را تعیین می کند و اوست که حرف آخر را در برنامه اتمی می زند. برای نمونه پاییز دو سال پیش، پس از آنکه نمایندگان دولت حتی پیش نویس توافقی برای تبادل سه چهارم اورانیوم ایران با غرب را در وین امضا کردند، آیت الله خامنه ای از تهران این توافق را باطل اعلام کرد و از نمایندگان دولت خواست امضای خود را از پای آن توافق نامه بردارند.

آیت الله خامنه ای قرار است فردا خطبه های نماز جمعه تهران را بخواند و ناظران پیش بینی می کنند وی در خصوص برنامه اتمی جمهوری اسلامی و تحریم های اخیر جامعه جهانی علیه نظام موضع گیری کند.

جمهوری اسلامی از سوی شورای امنیت سازمان ملل متهم به تلاش به فعالیت های غیر صلح آمیز اتمی است؛ اتهامی که آن را رد می کند. با این حال شورای امنیت تاکنون چهار بار با تصویب قطعنامه هایی، تحریم های سیاسی و اقتصادی ای علیه چهره های حقوقی و حقیقی وابسته به حکومت وضع کرده است. تصویب تمامی تنبیهات شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی در زمان محمود احمدی نژاد صورت گرفته است.

 

تایید تلویحی تلاش برای رسیدن به سلاح اتمی

روزنامه بریتانیایی گاردین درشماره 28 ژانویه خود با انتشار گزارشی در خصوص سفر بازرسان به کشور نوشته بود: “تهران سه سال است که از بحث در باره اتهامات مربوط به تلاش برای تولید سلاح هسته ای سرباز زده است و ادعا کرده است که «مدارک ساختگی» توسط تعدادی از «کشورهای استکباری» تهیه شده است؛ اصطلاحی که ایران معمولا برای خطاب قرار دادن آمریکا و متحدان آن بکار می برد.”

همزمان حسین موسویان مذاکره کننده سابق اتمی جمهوری اسلامی در گفت و گو با نشریه اسپانیایی ال پائیس تلویحا تایید کرده که جمهوری اسلامی ممکن است به دنبال سلاح اتمی باشد. وی گفته است: “نگران استراتژی کشورهای غربی هستم که با کارهای خود گزینه دیگری جز دستیابی به سلاح اتمی پیش پای ایران نمی گذارند.”

 

خاتمی پاسخ احمدی نژاد را بدهد

با وجود اینکه منتقدان دولت کارنامه اتمی محمود احمدی نژاد را “سیاه” توصیف می کنند، او خود چنین نظری ندارد بلکه هم صدا با آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی بر این باور است که دولت محمد خاتمی سیاست های استراتژیک غلطی را پیرامون برنامه اتمی جمهوری اسلامی دنبال می کرده است.

در همین ارتباط روز گذشته بیانیه ای ای با امضای “جمعی از نیروهای خدوم کشور در پروژه های هسته ای” خطاب به رئیس دولت های اصلاحات منتشر شد که در آن با انتقاد از تبلیغات گسترده رئیس دولت برای “وارونه” نشان دادن “واقعیت” آمده است: “دولت و تمامی کسانی که امروز بر مسندهای قدرت تکیه زده اند خواسته و یا ناخواسته راهی را طی می کنند که ثمره آن زیر سئوال بردن تمامی دستاوردها و تلاش های صورت گرفته در پروژه هسته ای کشور از ابتدا تا به امروز بوده است.حال آنکه دلایل سیاسی آن نیز برای عموم مردم مشخص شده است.”

منتشر کنندگان این بیانیه یکی از این دلایل سیاسی را “شهادت سرمایه های کشور در برنامه هسته ای” توصیف کرده اند. اشاره آن ها به قتل دانشمندان اتمی برنامه اتمی جمهوری اسلامی است. این قتل ها از زمستان سال 88 آغاز شد و طی دو سال 4 دانشمند توسط موتو سواران ناشناس ترور شدند. آخرین مورد به ماه گذشته بر می گردد که مصطفی احمدی روشن با انفجار بمب در اتومبیلش کشته شد.

از این رو نگارندگان بیانیه مذکور از محمد خاتمی خواسته اند: “به اهانت های صورت گرفته توسط کسانی که هم قصد تخریب چهره دولتهای سابق دارند و هم در این سالها به هر بهانه نیروهای تلاشگر در این عرصه را به گوشه ای رانده اند، پاسخی کوبنده بدهید تا هم مردم در جریان امور قرار بگیرند و هم بیش از این نیروهای خدوم کشور مورد هتک حرمت و هتک حیثیت قرار نگیرند”.