بازداشت های بیشتر در آستانه انتخابات

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» ادامه اعتراض های بین المللی

در حالیکه از وضعیت روزنامه نگارانی که اخیرا بازداشت شده اند خبر ی در دست نیست، بازداشت روزنامه نگاران همچنان ادامه دارد؛در تازه ترین مورد، رضا جلودارزاده، سردبیر مجله تازه توقیف شده صبح آزادی بازداشت شده است.

هنوز مشخص نیست آقای جلودارزاده که از جانبازان جنگ ایران و عراق است توسط چه ارگانی بازداشت شده و در کجا نگهداری میشود. نزدیکان این روزنامه نگار در تماس “روز” از اتهام یا اتهامات انتسابی به او ابراز بی اطلاعی و با توجه به وضعیت جسمانی این روزنامه نگار نسبت به وضعیت او ابراز نگرانی کردند.

پیش از آقای جلودارزاده، سه روزنامه نگار بازداشت شده بودند؛سهام بورقانی، مرضیه رسولی و پرستو دوکوهکی. از سرنوشت دو نفر اول هنوز هیچ خبری در دست نیست؛ پرستو دوکوهکی اما درتماس با خانواده از بلاتکلیف بودنش در سلول انفرادی خبر داده است.
یکی از نزدیکان خانواده‌ی پرستو دوکوهکی به رادیو فردا گفته: این وبلاگ‌نویس از روز شنبه تاکنون بازجویی نشده و در همه‌ی این روزها بلاتکلیف در سلول انفرادی به سر می‌برد.
بر اساس این خبر، پرستو دوکوهکی گفته است در سلول‌اش فقط یک قرآن وجود دارد.

پرستو دوکوهکی، روزنامه‌نگار، بلاگر و پژوهشگر اجتماعی، ۲۶ دی‌ماه توسط مأموران امنیتی در منزلش دستگیر و بنابر گزارش‌ها، در سلول انفرادی بند دو الف زندان اوین زندانی شد.

سهام بورقانی، روزنامه نگار و فرزند احمد بورقانی است که خبری از او در دست نیست و گفته می شود در بند 2 الف سپاه نگهداری میشود. مرضیه رسولی روزنامه نگار اجتماعی است.

تنها خبر آزادی اما مربوط به فاطمه خردمند، روزنامه نگار و همسر مسعود لواسانی بود که با قرار وثیقه 50 میلیون تومانی به خانه برگشت. همچنین پایان محکومیت یکساله و آزادی محمدجواد مظفر، نایب رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان و عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات.

 

اعتراض عفو بین الملل و کاترین اشتون

همزمان سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای نسبت به موج جدید بازداشت روزنامه نگاران، وبلاگ نویسان و فعالان در روزهای اخیر در ایران ابراز نگرانی و اعلام کرد بازداشت های اخیر که در آستانه انتخابات مجلس انجام شده، نشان می دهد که مقامات جمهوری اسلامی بار دیگر در پی محدود کردن آزادی بیان در این کشور هستند.

سازمان عفو بین الملل در این زمینه به بازداشت اسماعیل جعفری، فعال کارگری و وبلاگ نویس در بوشهر،احسان هوشمند (هوشمندزاده) پژوهشگر اجتماعی و سعید مدنی، جامعه شناس و فعال سیاسی، مهدی خزعلی، وبلاگ نویس، پرستو دوکوهکی، سهام بورقانی و مرضیه رسولی به عنوان سه روزنامه نگار بازداشت شده، سعید رضوی فقیه، فعال سیاسی و عضو پیشین دفتر تحکیم وحدت و همچنین شهرام منوچهری و محمدسلیمانی نیا اشاره کرده و خواستار آزادی آنها شده است.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در بیانیه ای تصریح کرده است: من به شدت در خصوص آزار و اذیت فزاینده روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان در ایران نگرانم.

در ادامه بیانیه خانم اشتون آمده است: گزارش ها حاکی است که طی چند هفته های گذشته نیروهای امنیتی ایران شماری از روزنامه نگاران از جمله سهام بورقانی، پرستو دوکوهکی، سعید مدنی، فرشاد قربان پور، احسان هوشمند، شهرام منوچهری، مرضیه رسولی، آرش صادقی و محمد سلیمانی نیا را بازداشت کرده اند. من از مقام های جمهوری اسلامی می خواهم که این روزنامه نگاران را آزاد کرده و حق ابراز بیان آزادانه آنها را تضمین کنند.
کاترین اشتون در ادامه به صدور حکم اعدام برای 4 فعال سایبری اشاره کرده و گفته است:«من به همان اندازه در مورد ادامه دخالت و سانسوردر اینترنت نگران هستم. ایران فراتر از فیلترینگ دسترسی و محتوا رفته است : سعید ملک پور، احمدرضا هاشم پور و وحید اصغری، سه وبلاگ نویس و همچنین مهدی علیزاده فخرآباد، توسعه دهنده وب اخیرا به اتهام “افساد فی الارض” و “محاربه” (دشمنی با خدا) به اعدام محکوم شده اند.
وی اضافه کرده است:سازمان های جامعه مدنی نگرانی های جدی در خصوص عادلانه بودن، شفافیت و سرعت دادرسی دادگاه این افراد مطرح کرده اند. اتحادیه اروپا دارای یک موضع جدی و اصولی در برابر مجازات اعدام است. من باردیگر در خواست خودم را برای بازبینی این احکام تکرار می کنم: اجرای تمام احکام صادره را متوقف کنید. 

 

یورش به بند 350 اوین

روز گذشته اما مهدی خزعلی، وبلاگ نویس، فعال سیاسی و فرزند ایت الله خزعلی، حسین نعیمی پور، فعال سیاسی و فرزند محمد نعیمی پورف عضو جبهه مشارکت و نماینده سابق مجلس به بند 350 اوین منتقل شدند؛بندی که روز گذشته وب سایت کلمه از هجوم نیروهای امنیتی و تفتیش این بند در حضور دادیار ویژه زندان اوین خبر داده است.

براساس این گزارش صبح روز چهارشنبه 12 بهمن و در آستانه دهه فجر در پی ورود ناگهانی دهها نیروی امنیتی به بند 350 زندان اوین تمامی اسباب و اثاثیه زندانیان مورد تهاجم و کنکاش قرار گرفت و بدنبال این بازرسی تمامی زندانیان از جمله زندانیان بیمار این بند مجبور به خروج از اتاقها و حضور در هواخوری بند 350 شدند و این در حالی بود که هوای زیر صفر و بارش برف کار را بر زندانیان بیمار سخت کرده بود.

در پی این اقدام که همزمان با حضور دادیار ویژه صورت گرفت زندانیان دست به اعتراض زده و یکصدا شعارهایی از جمله یاحسین میرحسین، محمود خائن …، سرود ای ایران، یاردبستانی، مرگ بردیکتاتور و … سردادند.

این گزارش می افزاید: شعارها و سرودهای زندانیان بند 350 که لاینقطع تکرار می شد باعث واکنش بند بانوان بند۳۵۰ شد و آنها نیز با خواندن سرود و سردادن شعار به این اقدام اعتراضی واکنش نشان دادند.

مهدی خزعلی در حالی به بند 350 منتقل شده که دست شکسته اش در گچ بوده و همچنان در اعتصاب غذا به سر میبرد.

نزدیکان آقای خزعلی می گویند که این فعال سیاسی از 24 روز پیش در اعتصاب غذاست. او موقع بازداشت نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفته و از ناجیه گردن و دست آسیب دیده بود.