تحریم های بیشتر به جنگ می رسد

نویسنده

» گزارش نوول ابزرواتوراز اختلافات دولت و مجلس آمریکا

کاخ سفید رسماً به کاخ سفید هشدار داد که اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران هرگونه راه حل دیپلماتیک درخصوص برنامه اتمی تهران را منتفی خواهد ساخت و حتی ممکن است به وقوع جنگ منجر شود.

این هشدار بسیار جدی ازسوی رییس جمهور آمریکا به نمایندگان مجلس این کشور که قصد دارند رویکردهای مجازات کننده بیشتری علیه ایران اعمال کنند، پس از شکست دیپلماتیک میان تهران و کشورهای گروه شش کشور در ژنو در تاریخ ۹ نوامبر انجام می شود. تمامی این کشورها از تاریخ ۲۰ نوامبر مجدداً به امید رسیدن به یک توافق موقت در ژنو گردهم خواهند آمد تا بتوانند به برنامه اتمی مناقشه آمیز ایران خاتمه دهند.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، با اشاره به این موضوع که رییس جمهور اوباما با هرگونه ماجراجویی نظامی ازسوی ایالات متحده در خاورمیانه مخالف است خاطرنشان کرد: “مردم آمریکا نمی خواهند به سوی جنگ بروند.”

او همچنین اظهار داشت که “واشنگتن ترجیح می دهد به راه حل مسالمت آمیزی برسد که از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری کند” و این راه حلی است که به شیوه دیپلماتیک در ژنو قابل تحقق خواهد بود.

آقای کارنی در ادامه افزود: “گزینه دیگر انجام عملیات نظامی است.”

جنیفر ساکی، همتای او در وزارت خارجه نیز اظهار داشت که جان کری، وزیر خارجه، “همین پیام را بار دیگر روز چهارشنبه در برابر کمیسیون بانکی مجلس سنا که کمیسیونی پرنفوذ است بیان خواهد کرد”.

سخنگوی دیپلماسی آمریکا با اشاره به این موضوع که واشنگتن “تحریم های اعمال شده علیه تهران را لغو نخواهد کرد” اظهار داشت: “وزیر خارجه به طور مشخص عنوان خواهد کرد که اعمال تحریم های جدید یک اشتباه خواهد بود. ما درحال حاضر خواستار آن هستیم که کنگره فعلاً در اعمال تحریم های بیشتر صبر کند.”

یکی از مشاوران این کمیسیون به فرانس پرس اظهار داشت که رییس این کمیسیون، سناتور دموکرات تیم جانسون، “قبل از مشورت با همکاران خود در کنگره برای اعمال تحریم تصمیم گیری نخواهد کرد”.

کنگره آمریکا سال هاست که علاوه بر تحریم های بین المللی، تدابیری را علیه برنامه اتمی ایران اتخاذ کرده است. تهران در ازای مصالحه در ژنو انتظار داشت که برخی تحریم ها کاهش یابند یا لغو شوند؛ به ویژه توقیف دارایی ها در بانک های خارج از ایالات متحده که به ده ها میلیارد دلار می رسد.

ولی خواست دولت اوباما برای کاهش فشار بر جمهوری اسلامی ازسوی اعضای مجلس آمریکا، چه دموکرات چه جمهوریخواه، به اشتباه تعبیر شد و برخی حتی به فکر تشدید تحریم های فعلی افتادند.

مجلس نمایندگان که اکثریت آن را جمهوریخواهان تشکیل می دهند، از هم اکنون پیش نویس لایحه ای را در این زمینه به تصویب رسانده اند و این درحالی است که مجلس سنا که اکثریت آن را دموکرات ها تشکیل می دهند، خواسته های دولت آمریکا دایر بر زمان دهی به دیپلماسی را شنیده است.

ازسوی دیگر، رابرت منندز، رییس دموکرات کمیته قدرتمند روابط خارجی مجلس سنا، در روزنامه “یو اس ای تودی” نوشته است که اعمال تحریم های جدید “بیمه نامه ای” است که حسن نیت حکومت تهران در مذاکرات را تضمین خواهد کرد. او با بیان لیستی از یک دهه فریبکاری حکومت ایران در مذاکرات اتمی به مؤاخذه تهران پرداخت.

 

این سناتور در ادامه می نویسد: “تحریم های سخت تر علیه ایران این کشور را مجاب خواهد کرد که برنامه تسلیحات اتمی خود را متوقف کند و شیوه ای اتخاذ نماید که بتوان بر این برنامه نظارت داشت”.

مایک کراپو، همکار جمهوریخواه او در کمیته بانکی سنا نیز خواستار “پیشرفت سریع” در اعمال تحریم های تازه در کنگره شد.

ولی تحلیلگران نسبت به این سخت گیری ها به شدت انتقاد کرده و آن را خطری برای مختل کردن روند مذاکرات و دیپلماسی دانسته اند.

تریتا پارسی، رییس شورای ملی ایرانیان آمریکا نیز بیم آن دارد که رییس جمهور ایران حسن روحانی نتواند موضع گشایشگرانه خود را به مدت طولانی حفظ کند.

او به فرانس پرس گفت: “ایران و گروه شش کشور باید قبل از اینکه کنگره آمریکا پنجره دیپلماسی را ببندد، به توافق برسند.”

منبع: نوول ابزرواتور، ۱۲ نوامبر