نارضایتی اصول‌گرایان از مراسم روز دانشجو

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» خبر خامی از کشف بنزین در محوطه دانشگاه تهران

برگزاری مراسم روز دانشجو٬ در دانشگاه‌های مختلف کشور با واکنش اصول‌گرایان مواجه شده و آن‌ها از حضور برخی سخنرانان در این مراسم ابراز نگرانی کرده‌اند. هم‌زمان خبرگزاری مهر به نقل از یک مقام دانشگاه تهران نوشته است که برخی قصد داشته‌اند در این دانشگاه “اغتشاش” ایجاد کنند.

در اخبار منتشر شده از افشاکننده خبر تنها با عنوان “یک مقام مسوول در دانشگاه تهران” یاد شده است. مهر به نقل از همین منبع نوشته: “همکاران انتظامات روز گذشته درحال گشت در دانشگاه بودند که پشت نرده‌های محوطه داخلی دانشگاه که از بیرون دانشگاه نیز راه دارد یک الی دو، چهار لیتری بنزین پیدا کردند. همچنین حدود ۷ الی ۸ نفر از عوامل ناشناخته با کارت جعلی دانشجوی دانشگاه مشاهده شدند و با توجه به این مطلب که روز گذشته دانشجویان به دلیل کثرت کار دقت زیادی نداشتند ممکن است بیشتر از این تعداد دانشجو وارد دانشگاه شده باشد”.

در ادامه خبر آمده: “کارت دانشجویی متعلق به دانشجوی دانشگاه تهران بود و شخصی که وارد دانشگاه شده بود عکس خود را روی عکس دانشجو اسکن کرده بود و به این وسیله وارد دانشگاه شده بود. تمام اسناد مذکور موجود است و با توجه به این مساله که روز گذشته دو تشکل دانشگاه تهران که تقریبا رویکرد متفاوتی دارند برنامه داشتند این احتمال وجود دارد که این یک اقدام سازمان یافته جهت برهم زدن مراسم ۱۶ آذر در دانشگاه تهران بوده است. خوشبختانه روز گذشته مشکلی به وجود نیامد و این مساله همچنان درحال پیگیری است”.

دانشگاه تهران٬ در روزدانشجو شاهد برگزاری چند مراسم متفاوت در دانشکده‌های مختلف بود. در برنامه‌ی بسیج دانشجویی سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف و محمدحسین صفارهرندی حضور داشتند و گروه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان از سخنرانانی نظیر محمدرضا خاتمی٬ علی شکوری‌راد و داوود سلیمانی استفاده کردند.

حضور چنین افرادی اما با واکنش تندروها مواجه شده است. سایت جوان آن‌لاین٬ متعلق به دفتر سیاسی سپاه پاسداران٬ نوشته است که “مراسم دیروز انجمن اسلامی دانشگاه تهران، مراسم شاخه دانشجویی نهضت آزادی و حزب منحله مشارکت بود” و ادامه داده: “هر سه سخنران مراسم اعضای حزب مشارکت بودند. محمد رضا خاتمی، علی شکوری راد و داود سلیمانی متعلق به کدام جریان و حزب هستند؟… از نگاه حزب منحله مشارکت جنبش دانشجویی اصیل به جریانی گفته می‌شود که از نظام عبور کرده باشد و سخنان شکوری‌راد نشان داد که این جماعت هیچ درسی از اشتباهات و هزینه‌هایی که برای خود و نظام درست کرده‌اند نگرفته‌اند و بر همان ریل ساختار‌شکنی سوار هستند”.

به عقیده این رسانه “روحانی بداند که هنوز پژواک صدایش از گوش‌ها خارج نشده، ساز ناهمسویی با وی سروده شد و مراسم روز دانشجو توسط احزاب طرفدار‌ حاکمیت دوگانه مصادره شد. این زنگ خطری برای اعتدال نیز می‌تواند باشد که افراطیون جمهوری‌خواه در ذیل اعتدال نان می‌خورند و هزینه‌های آن را برای روحانی فاکتور می‌نمایند… همین بس که روشن شد احزاب دانشگاه را رها نخواهند کرد و ابایی هم ندارند که این کار را علنی انجام دهند. قطعاً در حوزه‌های دیگر نیز با همین دهان‌کجی با روحانی مواجه خواهند شد. باید منتظر بود تا سر‌نوشت خاتمی برای روحانی رقم بخورد. آن روز دیر نخواهد بود”.

هم‌زمان رجانیوز - وب‌سایت نزدیک به جبهه پایداری - هم مراسم ۱۶ آذر در دانشگاه‌های مختلف کشور را “ناکامی معنادار افراطیون برای حاکم کردن هوچی‎گری سیاسی در اولین ۱۶ آذر دولت یازدهم” توصیف کرده و نوشته است: “از مدت‌ها قبل برخی از رسانه‌های نزدیک به جریان فتنه از برنامه ریزی دقیق و گسترده برای ایجاد فضای پرتنش و آشوب طلبانه در مراسم روز دانشجو در دانشگاه‌های سراسر کشور به ویژه برخی دانشگاه‌های اصلی پایتخت خبر می‌دادند؛ موضوعی که با هوشیاری و اقدام به موقع دانشجویان انقلابی ناکام ماند و فضای غالب همه دانشگاه‌های کشور در روز گذشته، حکایت از برتری گفتمان انقلاب اسلامی داشت”.

به نوشته رجانیوز “غلبه گفتمان انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها نشان از فعالیت گسترده و عمیق دانشجویان ارزشی در دانشگاه‌ها و قوت اندیشه این جریان دارد که توانسته با پایداری بر باورهای خود، فضای غیر دینی حاکم بر دانشگاه ها در دوران دوم خرداد را اکنون به فضایی منطقی و انقلابی تبدیل کند”.

جهان‌نیوز - وب‌سایت نزدیک به علی‌رضا زاکانی و به مدیرمسوولی پرویز سروری - نیز با اشاره به اعتراض‌های رخ داده در سخنرانی حسین شریعتمداری در دانشگاه صنعتی شریف٬ نوشت: “عده ای از آشوب طلبان اجاره ای و مدعیان آزادی بیان، در حرکتی سازماندهی‌شده با سر دادن شعارهای رکیک، سخنرانی حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان را در دانشگاه صنعتی شریف به آشوب کشیدند. تلاش خشونت طلبان برای بهم زدن سخنرانی شریعتمداری البته با هوشیاری دانشجویان ناکام ماند. عجیب است از مدافعان رفع فیلتر سایتهای ضدانقلاب و مبتذل که می خواهند دهان یک روزنامه نگار را با خشونت ببندند”.

دانشگاه‌ها در شانزدهم آذرماه سال جاری٬ پس از چند سال٬ برای نخستین بار شاهد برگزاری مراسم روز دانشجو بودند. حضور حسن روحانی در دانشگاه بهشتی٬ سه تن از چهره‌های اصلاح‌طلب در دانشگاه تهران و اعتراض‌های دانشجویان دانشگاه شریف به حسین شریعتمداری٬ نمونه‌هایی از حوادثی است که شانزدهم آذرماه سال ۹۲ رخ داد.

این مراسم‌ در حالی برگزار شد که پیش از روز دانشجو٬ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های ساری٬ بهشتی و شورای احیای انجمن‌های اسلامی ۳۸ دانشگاه دیگر، در بیانیه ای به مناسبت ۱۶ آذر، خواستار آن شده بودند که “نگاه امنیتی به دانشگاه و فعالیت های علمی، سیاسی و فرهنگی در آن، کنار نهاده شده و نگاهی مداراگر و قانون مدار جانشین شود” و “متولیان دانشگاه‌های ایران” از میان افرادی انتخاب شوند که “شان علم و هم زیستی ضروری دانش و آزادی را به تمامی قدر نهند”.

 

روز دانشجو در اصفهان با یاد رشید اسماعیلی

مراسم روز دانشجو در اصفهان اما با حال و هوایی متفاوت‌تر برگزار شد. برخی از فعالان دانشجویی سابق و فعلی این شهر٬ مراسمی را با حضور محسن رنانی٬ استاد دانشگاه٬ و طاهره علی‌زاده٬ همسر سیدعلی‌اصغر غروی٬ بر سر مزار رشید اسماعیلی برگزار کردند.

محسن رنانی در این مراسم با یاد کردن از رشید اسماعیلی٬ چنین سخن گفت: “نشانه‌ی یک حکومت خوب اهمیت دادن آن حکومت به زندگی شهروندان خود است. حکومتی را می‌توان دموکرات‌تر خواند که نسبت به زندگی زندانی‌ها و اقلیت‌های دینی‌اش حساس‌تر باشد”.

به گفته رنانی: “من با رشید چند باری بیشتر ملاقات و گفت‌وگو نداشتم٬ اما در همین دیدارهای اندک و از رهگذر نوشته‌های ناب وی؛ شخصیت وی را شخصیتی نترس در برابر مرگ و در مسیر آشتی با عالم یافتم. از آثار رشید و قلم او این‌چنین دریافت می‌شود که او در مسیر رشد و اعتلا قرار داشت. خوشحالم ازین بابت که رشید در زمانی رفت که در اوج شکوفایی‌اش بود و در برابر مواجه با امر قدسی علم در مرتبه‌ی بالایی بود و خود خود نابش بود و اسیر دنیا و ظواهر آن نشده بود”.

طاهره علی‌زاده نیز در این مراسم٬ چنین سخن گفت: “دکتر غروی علاقه بسیاری به رشید داشت و همواره رشادت و شجاعت قلم و عمل او را ستایش می‌کرد. من هم هنوز پرکشیدن رشید را باور ندارم و او را در میان جمع خودمان حس می‌کنم”.

رشید اسماعیلی فعال سابق دانشجویی، عضو شورای سیاست‌گزاری سازمان ادوار تحکیم وحدت و از دانشجویان ستار‌‌ه‌دار و اخراجی دانشگاه علامه طباطبایی تهران بود که پس از انتخابات بحث‌برانگیز ۸۸، دو بار بازداشت شد. وی چند ماه پیش درگذشت.