انهدام مرکز فوردو آسان است

نویسنده

» تحلیل لوموند از بمب سنگرشکن آمریکا

به گزارش وال استریت ژورنال، پنتاگون قدرتمندترین بمب “سنگرشکن” خود تحت عنوان “ماپ” MOP [نفوذگر مهمات انبوه] را تکمیل کرده تا بتواند محفوظ ترین و امنیتی ترین مرکز اتمی ایران، مجموعه فوردو، را نابود کند. از نظر وزارت خارجه آمریکا، این پیشرفت تکنولوژیک به هدف متقاعد کردن اسراییل به عدم مداخله یک جانبه انجام شده، چرا که از این پس ایالات متحده این امکان را دارد تا در صورت شکست دیپلماسی، ایران را از دستیابی به بمب اتمی بر حذر دارد.

درواقع ایالات متحده و اسراییل تاکنون این نگرانی را داشتند که شاید نتوانند توان ازبین بردن مرکز غنی سازی زیرزمینی فوردو را داشته باشند. این مرکز در نزدیکی شهر قم و در عمق کوهستان قرار گرفته. در ژانویه ۲۰۱۲، مسؤولان آمریکایی پذیرفته بودند که بمب “ماپ” قادر نیست تا آن حد در دل زمین نفوذ کند که به سانتریفوژهای این مرکز برسد.

به نوشته وال استریت ژورنال، از این پس این مانع دیگر وجود ندارد و کشورهای غربی در تلاش های دیپلماتیک شان دارای اهرم مهم تری برای پایان بخشیدن به معضل اتمی ایران هستند. واشنگتن برای حل این پرونده همچنان گزینه دیپلماتیک را ارجح می داند. یک مسؤول آمریکایی به این روزنامه گفت: “ما امیدواریم که هیچ گاه مجبور به استفاده از آن نشویم. ولی اگر مجبور به انجام این کار شویم، بی شک نتیجه خواهد داد.”

 

بمب سهمگین ۱۵ تنی

به گفته این روزنامه، طی هفته های اخیر مسؤولان آمریکایی یکی از ویدئوهای مخفی نیروهای هوایی آمریکا را به سران سیاسی و نظامی اسراییلی نشان داده اند. به گفته کسانی که آن را دیده اند، در این ویدئو که آزمایش نسخه قبلی این بمب را به تصویر می کشد، بمب سنگرشکن تا چندین سانتیمتری هدف خود به داخل زمین نفوذ می کند و سپس منفجر می شود.

نسخه جدید این بمب با ۱۵ تن وزن که بزرگ ترین بمب غیراتمی پنتاگون محسوب می شود، دارای فیوزهای تعدیل یافته ای است که قدرت نفوذ آن را به حداکثر رسانده و سیستم های هدایت آن را برای داشتن دقت بیشتر بهبود بخشیده. فیوز چاشنی، به ویژه، طوری طراحی و تنظیم شده که در برابر ضربات ابتدایی لایه های گرانیتی، بتونی و فولادی که تأسیسات اتمی را در برگرفته اند، منفجر نشود. این “بمب عظیم” همچنین دارای تجهیزاتی فوق پیشرفته است که به آن امکان گریز از سیستم های دفاع هوایی ایران را می دهد.

درحال حاضر، پنتاگون نزدیک به ۳۳۰ میلیون دلار برای توسعه ۲۰ بمب از این نوع هزینه کرده و همچنین درخواست بودجه بیشتر نموده تا این بمب ها را هر چه کارآمدتر تولید کند. به نوشته وال استریت ژورنال، تأمین این بودجه مورد قبول واقع شده و وزارت دفاع آمریکا بیش از ۴۰۰ میلیون دلار برای این بمب ها که توسط شرکت بوئینگ ساخته شده هزینه کرده است.

 

ارزیابی مجدد گزینه ها پس از انتخابات ماه ژوئن در ایران

دستگاه های اطلاعاتی آمریکایی برآورد می کنند که مراکز اتمی ایران آنچنان مستحکم ساخته شده اند که ارتش اسراییل نخواهد توانست آنها را نابود کند. حتی اگر اسراییل می توانست بمب “ماپ” خود را به کار گیرد [که البته آمریکا پیشنهاد آن را نداد]، دارای هواپیمای ضد راداری که بتواند این بمب را تا هدف مورد نظر منتقل کند نبود. با این حال، اسراییل اذعان می دارد که می تواند خسارات قابل توجهی به مرکز فوردو وارد کند و این مسأله مورد تأیید دستگاه های اطلاعاتی آمریکایی نیز هست. این درحالی است که چاک هیگل در سفر هفته گذشته اش به اسراییل اعلام کرد که توان نظامی اسراییل تقویت خواهد شد.

به دنبال توسعه بمب جدید “ماپ”، مسؤولان آمریکایی براین باورند که احتمال آنکه اسراییل طی سال جاری و حتی سال آینده به صورت یک جانبه به ایران حمله کند بسیار کم شده. این مسأله می تواند زمان بیشتری به رییس جمهور باراک اوباما برای دنبال کردن تلاش های دیپلماتیک پس از انتخابات ایران بدهد. چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، و دیگر مسؤولان آمریکایی طی هفته های اخیر به همتایان اسراییلی خود اطمینان داده اند که دولت اوباما پس از مطمئن شدن از نتیجه انتخابات ایران و موضع جدید تهران، تمامی گزینه های نظامی علیه برنامه اتمی این کشور را مورد بررسی قرار خواهد داد. البته بی شک تغییر در رویه سیاسی ایران، حتی در صورت تمایل حکومت تهران، چندین ماه بعد قابل مشاهده خواهد بود. به گفته مسؤولان آمریکایی، علی رغم آنکه دولت اسراییل نسبت به خواست دولت اوباما برای حمله به فوردو و دیگر مراکز اتمی ایران چندان اطمینان ندارد، ولی مواضع خود را با این زمان بندی تطبیق کرده.

مسؤولان آمریکایی و اسراییلی معتقدند که ایران همچنان زیر آستانه غنی سازی اورانیومی که ازسوی بنیامین نتانیاهو به عنوان “خط قرمز” مشخص شده قرار دارد.

منبع: لوموند، ۴ می