این بار همایش، زیر بینی علما در قم

نویسنده
نازنین کامدار

» همایش های زنجیره ای احمدی نژاد-مشایی ادامه دارد

در حالی که انتقادها از سفرهای استانی پیاپی محمود احمدی نژاد به دلیل جنبه های تبلیغاتی بودن آنها رو به افزایش است، آنهم در شرایطی این سفرها با استقبال بسیار کمی مواجه شده و حتی تلاش های دولت برای جمع آوری جمعیتی که کاروان احمدی‌نژاد را از فرودگاه همراهی کنند ناکام مانده، رسانه‌های داخلی از برگزاری می‌تینگ “آزاد‌‌ی ۲” در روز ۱۹ اردیبهشت در غم خبرداده‌اند و هزینه این همایش را نیز بیش از ۳۰۰میلیون تومان برآورد کرده اند.

در همین حال، گزارش های دیگری درباره همایش های جدید در تهران و کیش منتشر شده که برای برگزاری آنها محمود احمدی نژاد به ملک زاده و تمدن دستور برپایی آنها را داده است و تهدید کرده که در صورت عدم اجرای مناسب، با این دو برخورد جدی خواهد کرد. روزنامه بهار در گزارشی درباره میتینگ «آزاد‌‌‌‌ی ۲» نوشته است: “د‌‌‌‌ولت میتینگ «آزاد‌‌‌‌ی ۲» را برگزار می‌کند‌‌‌‌ اما به شکلی د‌‌‌‌یگر و این‌بار د‌‌‌‌ر قم. هنوز عرق می‌تینگ ۲۹ فرورد‌‌ین د‌‌ر ورزشگاه آزاد‌‌ی خشک نشد‌‌ه که خبر از برگزاری همایشی د‌‌ر ۱۹ همین ماه با عنوان اجلاس هم‌اند‌‌یشی وحد‌‌ت و تقریب مذاهب می‌رسد. گویا د‌‌ولت قصد‌‌ کمترین توجهی به مرد‌‌م و مسئولان نسبت به برگزاری همایش‌هایی ند‌‌ارد‌‌ که بوی انتخابات می‌د‌‌هند‌‌. با خوابید‌‌ن سروصد‌‌ای انتقاد‌‌‌ها نسبت به برگزاری می‌تینگ د‌‌ر ورزشگاه آزاد‌‌ی به بهانه تقد‌‌یر از خاد‌‌مان سفرهای نوروزی، خبر از برپایی همایشی د‌‌ر شهر مذهبی قم می‌رسد‌‌. پیش از این شورای نگهبان به نامزد‌‌‌های احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری اخطار د‌‌اد‌‌ه بود‌‌ که مراقب نحوه تبلیغات انتخاباتی و استفاد‌‌ه از منابع د‌‌ولتی د‌‌ر تبلیغات انتخاباتیشان باشند‌‌. هزینه برگزاری این می‌تینگ‌ها به کنار، قصد‌‌ و نیت د‌‌ولت از اصرار برای برگزاری هفته‌ای یک می‌تینگ آن هم د‌‌ر فرصت کوتاه باقی ماند‌‌ه تا انتخابات سوال‌های زیاد‌‌ی ایجاد‌‌ کرد‌‌ه است. می‌تینگ آزاد‌‌ی با هزینه‌ای بیش از ۵۰۰‌میلیون تومان و همایش هم‌اند‌‌یشی با هزینه‌ای حد‌‌ود‌‌ ۳۰۰‌میلیون تومان. هرچند‌‌‌‌ این مبالغ د‌‌‌‌ر مقابل بود‌‌‌‌جه د‌‌‌‌ولت، رقمی نیست اما با توجه به مشکلات اقتصاد‌‌‌‌ی کشور و مرد‌‌‌‌م، معلوم نیست د‌‌‌‌ولت از کد‌‌‌‌ام جیب میتینگ برگزار می‌کند‌‌‌‌؟ “.
بهار افزوده است: “میتینگ نوزد‌‌‌‌هم این ماه را میر تاج‌الد‌‌‌‌ینی، نمایند‌‌‌‌ه سابق مجلس و معاون حوزه امور روحانیت د‌‌‌‌ولت برگزار می‌کند‌‌‌‌. برای این میتینگ حد‌‌ود‌‌ ۵۰۰ نفر از روحانیون شهرهای مختلف ایران د‌‌‌‌عوت شد‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌. با توجه به این‌که «مجمع تقریب» مسئول برگزاری همایش‌هایی از این د‌‌‌‌ست است، د‌‌‌‌خالت د‌‌‌‌ولت شبهه انتخاباتی بود‌‌‌‌ن این میتینگ را ایجاد‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌ه. د‌‌‌‌خالت د‌‌‌‌ولت د‌‌‌‌ر امور مربوط به مجمع تقریب برای این نهاد‌‌‌‌ خوشایند‌‌‌‌ نبود‌‌‌‌. تا جایی که هفته گذشته، مجمع تقریب از این همایش انصراف د‌‌‌‌اد‌‌‌‌. اما د‌‌‌‌ولت از برگزاری این همایش عقب ننشست. محفلی با ۵۰۰ روحانی که برای هریک حد‌‌‌‌ود‌‌‌‌۶۰۰‌هزارتومان هزینه خواهد‌‌‌‌ شد‌‌‌‌، فرصت مناسبی د‌‌‌‌ر اختیار د‌‌‌‌ولت می‌گذارد‌‌‌‌ تا شکست میتینگ آزاد‌‌‌‌ی را جبران کند‌‌‌‌. سفرهای استانی و خارجی به کنار، میتینگ‌هایی که پشت‌سر هم از بیت‌المال برگزار می‌شوند‌‌‌‌، فرصت طلایی د‌‌‌‌ولت تا پیش از انتخابات هستند‌‌‌‌.باید‌‌‌‌ د‌‌‌‌ید‌‌‌‌ که رییس د‌‌‌‌بیرخانه جنبش عد‌‌‌‌م تعهد‌‌‌‌، نمایند‌‌‌‌ه تام‌الاختیار رییس‌جمهور د‌‌‌‌ر ستاد‌‌‌‌ مرکزی راهیان‌نور و نمایند‌‌‌‌ه ویژه رییس‌جمهور د‌‌‌‌ر امور خاورمیانه، اسفند‌‌‌‌یار رحیم‌مشایی، فرصتی برای ابراز وجود‌‌‌‌ د‌‌‌‌ر همایش «اجلاس هم‌اند‌‌‌‌یشی وحد‌‌‌‌ت و تقریب مذاهب اسلامی» پید‌‌‌‌ا می‌کند‌‌‌‌، یا خیر؟ “.
بنا براین گزارش، برگزاری میتینگ «آزاد‌‌‌‌ی ۲» با انقادهایی نیز همراه بوده، به طوری که محمد باقری بنابی، عضو فراکسیون روحانیون مجلس، در گفتگو با فرارو درباره آن می گوید: “برگزاری همایش هم اندیشی وحدت و تقریب مذاهب، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آن هم مدتی پس از همایش آزادی تحت عنوان تقدیر از خادمان سفر، جز انتخاباتی بودن هدفی دیگری نمی‌تواند داشته باشد. معمولا برگزاری همایش‌ها در کشور، به خصوص همایش‌های که با جمعیت زیاد و صرف هزینه زیاد برگزار می‌شود، حرف و حدیث‌های بسیاری به دنبال دارد. برگزاری همایش‌ها به هر حال به غیر از اهداف ظاهری که اختصاص به موضع همایش دارد گاهی اهداف پنهانی را دنبال می‌کنند که عموما همین اهداف پنهانی خود سبب می‌شود که حرف و حدیث‌ها حول محور این دست همایش‌ها بیشتر هم بشود”.
وی افزوده است: “در آستانه انتخابات برگزاری همایشی که متولی آن دولت است، آن هم دولتی که بر خلاف دولت‌های پیشین در جمهوری اسلامی ایران متاسفانه خود مستقیما وارد عرصه انتخابات شده است و تلاش دارد که به هر شکل ممکن نامزد مورد حمایتش را در عرصه عمومی معرفی کند نمی‌تواند جز انتخاباتی بودن هدف دیگری داشته باشد. پس از برگزاری همایش آزادی تحت عنوان تقدیر از خادمان سفر بر همگان روشن شده است که دولت با برگزاری این
دست همایش‌ها به دنبال آن است تا از موقعیت و امکانات نرم افزاری و سخت افزاری که در اختیار دارد، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به منظور تاثیرگذاری بر افکار عمومی استفاده کند. دولتمردان باید بدانند و مراقب باشند که اگر در این دنیا کسی از آن‌ها حسابرسی نکنند و نپرسد که این همایش‌ها را چرا با صرف چنین هزینه‌های سنگینی برگزار می‌کنید در آینده‌ای نه چندان دور و در آخرت از آن‌ها حساب کشی خواهد شد که چرا از موقعیت خود سوء استفاده کردید و پول بیت المال را هدر دادید”.
او در پایان می گوید: “طی سال‌های اخیر اگر هوشیاری و دقت مجلس نبود شاید شرایط کشور به دلیل سوء مدیریت دولت بد از این می‌شد که امیدواریم همین هوشیاری در روزهای باقی مانده به انتخابات بیشتر شود تا مجلس مانع اقدامات دولت به منظور تاثیرگذاری غیر قانونی بر آرا و نظارت مردم در انتخابات جلوگیری شود”.
سایت تابناک نیز از سلسه همایش های دولت در روزهای آینده خبر داده و نوشته است: “قرار است به زودی از سراسر کشور و از قومیت‌های مختلف افراد به تهران دعوت شده و در یک همایش شرکت کنند. گویا قرار است به زودی از سراسر کشور و از قومیت های مختلف افراد به تهران دعوت شده و در یک همایش شرکت کنند. بدین منظور در استان گیلان از ۱۲۰ نفر زن و مرد خواسته شده تا با لباسهای محلی در این همایش شرکت کنند. شنیده شده برخی لیدرهای جریان انحرافی این مساله را پی گیری می کنند”.
سایت محرمانه نیوز هم در گزارشی مشابه می نویسد: “در محافل سیاسی گفته می شود که ملک زاده در برابر آزمونی جدی از سوی احمدی نژاد قرار گرفته است. بنا بر شنیده های محافل سیاسی ملک زاده رئیس سازمان میراث فرهنگی مامور شده است که بار دیگر مراسمی انتخاباتی را شامل بر ۱۰۰ هزار نفر در ورزشگاه آزادی برگزار نماید.گفته می شود تمدن استاندار تهران نیز مامور شده همچون ملک زاده مراسمی دیگر را در این زمینه برگزار کند. در این زمینه خبرهای تکمیلی از شنیده های محفلی بیانگر آن است که محمود احمدی نژاد به ملک زاده گفته است بهتر است جمعیتی بیش از ۱۲۰ هزار نفر را به آزادی بیاوری، وگرنه از همان آزادی بهتر است بروی خانه بنشینی.”

بنابراین گزارش، ارگان های نزدیک به دولت تا کنون از هرگونه موضع گیری در قبال همایش روز پنجشنبه در قم خودداری کرده اند. گفتنی ست، استان قم در طی سال های اخیر یکی از استان های مسئله ساز بین دولت و جریان اصولگرا بوده است. چندی پیش سخنرانی لاریجانی در مراسم ۲۲ بهمن در این استان بر هم خورد و استاندار نیز نسبت به این اتفاق ابراز بی اعتنایی کرد.
همچنین مجلس بارها بر ضرورت برکناری استاندار کنونی قم تاکید کرده است. استانداری که با جریان جبهه پایداری نزدیکی دارد و مخالف اصولگرایان سنتی محسوب می شود.