بازگشت برای انتقام

نویسنده
پیام رهنما

» گزارش/ جشنواره فیلم

فیلم برف ساخته مهدی رحمانی از فیلم های راه یافته به سی و دومین جشنواره فیلم فجر

 

در حالی که کمتر از۱۰ روزتا آغاز سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر زمان باقی مانده، به نظر می‌رسد امسال مهم‌ترین رخداد سینمایی کشور با حضور پرتعداد فیلم‌های شاخص برگزار شود.

 در اولین جشنواره‌ای که در دولت یازدهم برگزار می‌شود فیلم‌هایی حضور می‌یابند که اغلب با دولت قبلی مشکل داشتند و به دلایل متعدد حاضر به حضور در جشنواره نبودند.

ما امسال قضیه فجر تا حد زیادی می‌تواند با سال های گذشته آن متفاوت باشد. امسال اولین فجری است که توسط سازمان جدید سینمایی و مدیریت جدید فرهنگی کشور برگزار می‌شود.

یکی از مهم ترین تغییرات جشنواره امسال با سال های گدشته در این است که چندین فیلم از کارگردانان شناخته شده و شاخص سینمای ایران در کنار یکدیگر حضور دارند. مسعود کیمیایی و داریوش مهرجویی دو تن از کارگردانان نسل اول سینمای ایران هم امسال به جشنواره آمده‌اند. اگرچه هر دو آنها از روزهای اوج فاصله گرفته‌اند ولی دو فیلم “اشباح” و “متروپل” از این دو کارگردان در جشنواره در لیست جدول جشنواره دیده می شود. کیومرث پوراحمد و ابراهیم حاتمی کیا پس از مدت ها غیبت در جشنواره فیلم های خود را به دفتر دبیرخانه ارسال کردند.پوراحمد که در سالهای گذشته همواره در لیست کارگردانان مورد غضب دولت پیشین بود و پروانه ساخت آثارش به دلایل سیاسی لغو می شد، تازه ترین اثر خود با نام “پنجاه قدم آخر” را به دبیرخانه فجر ارائه داد.این فیلم که مضمونی جنگی دارد در بیابان های اطراف اصفهان ساخته شده است.حاتمی کیا نیز درباره فیلم خود با نام “چمران”، در یکی از مصاحبه هایش عنوان کرده که این فیلم “یکی از سورپرایز‌های جشنواره”است. کیانوش عیاری که از کارگردانان خوش ذوق سینمای ایران محسوب می شود با فیلم جنجالی “خانه پدری” در بخش میهمان حضور دارد.اکران این فیلم در جشنواره می تواند توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند. “امروز”نام فیلم تازه رضا میرکریمی است که در یک شبانه‌روز می‌گذرد و پرویز پرستویی و سهیلا گلستانی نقش‌های اصلی‌اش را بازی می‌کنند. بیشتر صحنه‌های فیلم در یک بیمارستان فیلمبرداری می‌شود و بیشتر سکانس‌هایش در شب می‌گذرد. فیلم داستان یونس راننده کهنه‌کار تاکسی است که در پایان یک روز کاری، به زن جوانی کمک می‌کند تا به بیمارستان برسد. غافل از اینکه در بیمارستان اتفاق‌های زیادی در انتظار اوست.

 

 

“آذر، شهدخت، پرویز و دیگران” ساخته بهروز افخمی از فیلم های راه یافته به سی و دومین جشنواره فیلم فجر

 

 کمال تبریزی پس از بازنویسی های مکررپیمان قاسم خوانی، فیلمنامه‌ای که در ابتدا “قبر دو طبقه” نام داشت و در مرحله تولید به “طبقه حساس” تغییر نام یافت را، تولید کرد. رضا عطاران، پانته‌آ بهرام، آزاد صمدی، بهاره رهنما، پیمان قاسم‌خانی و محمدرضا فروتن ازجمله بازیگران این فیلم هستند. فیلم داستان مردی را روایت می‌کند که پس از مرگ همسرش او را در یک قبر دوطبقه دفن می‌کند اما پس از مدتی که سر مزار همسرش می‌رود متوجه می‌شود به اشتباه مردی غریبه هم در آن مکان دفن شده است. طبقه حساس اثری کمدی است که از همین حالا می‌توان گیشه‌ای پررونق را برایش پیش‌بینی کرد. بهروز افخمی پس از سال‌ها دوری از سینمای اصلی، پشت دوربین ایستاده و فیلم “آذر، شهدخت، پرویز و دیگران‌” را کارگردانی می‌کند. افخمی در فیلم تازه‌اش سراغ رمان همسرش مرجان شیرمحمدی رفته که چند ماهی است منتشر شده است. به این ترتیب فیلم تازه افخمی را می‌توان اقتباسی ادبی نیز دانست. مهدی فخیم‌زاده، رامبد جوان، گوهر خیراندیش، مرجان شیرمحمدی و امیرعلی دانایی ازجمله بازیگران این فیلم هستند. تصادفی که سرصحنه برای گوهر خیراندیش پیش آمد مهم‌ترین حاشیه قابل ذکر فیلم آخر افخمی است. کلاشینکف عنوان جدید فیلم سعید سهیلی است.پس از فیلم بحث‌برانگیز “گشت‌ارشاد” سعید سهیلی سراغ پروژه‌ای تازه رفته که خط داستانی عجیبی دارد. داستان مردی که با یک کلاشینکف در خیابان حضور دارد.این یک اثر اجتماعی است که اغلب وقایع آن در کف خیابان رخ می‌دهد. فرهاد اصلانی، رضا عطاران، جمشید هاشم‌پور و ساعد سهیلی از بازیگران آن هستند. احمدرضا درویش فیلم “روز رستاخیز” را به جشنواره می‌آورد. فیلمی درباره روز عاشورا که با هزینه میلیاردی و حمایت های مستقیم فارابی و بنیاد شهید تولید شده است.مراحل فنی این فیلم به تازگی به اتمام رسیذه است.

حامد بهداد یکی از نقش‌ اصلی‌ فیلم علیرضا امینی را بر عهده داشت ولی با انصراف این بازیگر، حمیدرضا‌ آذرنگ جایگزین او شد. امیر جعفری، شبنم مقدمی، پانته‌آ بهرام و الهام کردا از دیگر بازیگران این فیلم هستند که هنوز خط داستانی‌اش منتشر نشده است. گفته می‌شود “بلوک ۹ خروجی۲” اثری اجتماعی است که امینی آن را در امتداد فیلم قبلی‌اش “انتهای خیابان هشتم” کارگردانی کرده است.

سومین ساخته محسن امیر یوسفی قرار بود سال گذشته در جشنواره فجر حاضر باشد اما عدم رضایت بنیاد فارابی به عنوان سرمایه‌گذار از برخی سکانس‌های “آشغال‌های دوست داشتنی” باعث شد هم روند تولید فیلم طولانی‌تر شود و هم اینکه ترجیح داده شود این اثر سینمایی به جشنواره نیاید.عزت الله انتظامی و هدیه تهرانی در این فیلم حضور دارند.

رخشان بنی اعتماد با فیلم “قصه ها”، رضا عطاران با فیلم “ردکارپت، منوچهر هادی با فیلم”زندگی جای دیگری است، نرگس آبیار با فیلم “شیار۱۴۳”محمدرضا اسلاملو با فیلم “شهابی از جنس نور”، علی زمانی با فیلم “شیفتگی”، رضا درمیشیان با فیلم “عصبانی نیستم”، عباس رافعی با فیلم “فصل فراموشی فریبا”، هاتف علیمردانی با فیلم “مردن به وقت شهریور”، محمد مهدی عسگرپور با فیلم “میهمان داریم”، امیرحسین ثقفی با فیلم “همه چیز برای فروش”، فریدون جیرانی با فیلم “خواب زده ها”، بهرام توکلی با فیلم “بیگانه”، مهدی رحمانی با فیلم “برف” در جشنواره حضور دارند.