اوضاع نابسامان تئاتر

نویسنده
فرزانه زرین

» گزارش/ جشنواره تئاتر

 

نمایش من تمامی مردگان بودم از نمایش های راه یافته به سی و دومین جشنواره تئاتر فجر- کارگردان: عبدالله برجسته

 

جامعه تئاتر ایران هفته گذشته شاهد جا به جایی های کلان در سطح مدیریتی شد. تغییر ناگهانی مدیر مرکز هنرهای نمایشی تا برکناری دبیر جشنواره تئاتر فجر و استعفای رییس شورای سانسور تئاتر ایران.

تحولات ناگهانی در بدنه اداره‌کل هنرهای نمایشی تنها یک هفته مانده به زمان برگزاری سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به تغییر دبیر جشنواره منجر شد. قادر آشنا مدیرکل سابق هنرهای نمایشی جایگزین اسماعیل عالی‌زاد (دبیرجشنواره)شد. وضعیت و شرایط در اداره‌ کل هنرهای نمایشی ودبیرخانه جشنواره تئاتر فجر طی روزهای اخیر تغییر کرد. بعد از گذشت چند ماه از حضور علی مرادخانی در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد و تنها 8 روز مانده به زمان برگزاری بزرگترین رویداد تئاتری ایران،نام فرد جدیدی در کرسی ریاست هنرهای نمایشی ایران به گوش رسید.حسین طاهری.

 

ماجرای دبیر جشنواره

 یازدهمین روز اردیبهشت سال جاری بود که اسماعیل عالی زاد دبیر جشنواره تئاتر فجر در نخستین کنفرانس خبری خود در پاسخ به این پرسش که با تمام شدن عمر دولت پیشین این نگرانی، برای شما وجود دارد که از این سمت برکنار شوید، گفت: “از این‌که نگران من هستید، ممنونم، ولی باید نگران جشنواره باشید. هر کس بخواهد این جایگاه را بپذیرد فارغ از تغییرات وظیفه‌اش این است که یک رویداد مهم فرهنگی را دنبال کند و به نتیجه برساند…”

هشت ماه پس از این سخنرانی،اسماعیل عالی‌زاد که پیش‌از این به عنوان دبیر جشنواره سی و دوم انتخاب و معرفی شده بود جای خود را به قادر آشنا مدیرکل سابق هنرهای نمایشی داد.

انتخاب اسماعیل عالی‌زاد با توجه به ضعف تجربه تئاتری و تحصیلات غیرمرتبط با حوزه هنر با واکنش‌هایی از سوی اهالی تئاتر روبه‌رو شد. او که فردی ۴۱ساله است و دارای مدرک تحصیلی دکترای جامعه‌شناسی از دانشگاه علامه طباطبایی، تنها سابقه حضورش در تئاتر عضویت در شورای سانسور تئاتر بوده است. عالی‌زاد که با حکم مستقیم حمید شاه‌آبادی، معاون سابق وزیر فرهنگ و ارشاد در دولت دهم به این سمت منصوب شده بود،حمایت کامل قادر آشنا به عنوان مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی را نیز با خود به همراه داشت.ولی حجم انتقادهای هنرمندان ازبی نظمی و بلاتکلیفی جشنواره در ماههای اخیر آن چنان شدتی به خود گرفت که درطول تاریخ برگزاری این رویداد هنری کم سابقه بود.

آن سوتر،قادر آشنا، مدیر سابق مرکز هنرهای نمایشی که امضای تودیعش به دلیل تغییرات مدیریتی دولت، تمام شده بود ناگهان، با حکمی که علی مرادخانی (معاون وزیر)درآخرین لحظات صادر کرد،روبرو شد. در حکم مرادخانی خطاب به قادرآشنا او به عنوان دبیر چند هفته ای فجر انتخاب شد تاشاید مسئولیت از هم گسیختگی های فستیوال را بر عهده بگیرد.

این تغییر و تحولات در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از گروههای شهرستانی از شکل انتخاب نمایش های بخش چشم انداز گله مند هستند.وضعیت اسپانسرهای مالی جشنواره مشخص نشده و حتی جدول نهایی آن در اختیار گروهها و رسانه ها قرار نگرفته است.خبرها از دبیرخانه حاکی از آن است که این روزها دبیر جشنواره به اتفاق معاونان خود در حال بازبینی آثاری هستند که به هر دلیل از حضور در جشنواره باز مانده اند و کارگردانان آنان به عناوین مختلف اعتراض خود را رسانه ای کرده اند.

حالا علی مرادخانی در کنار قادر آشنا و تیمی که او را برای برگزاری جشنواره تئاتر فجر همراهی کردند راهی کوتاه و مسیر سختی دارند. مسیری که دو سه روز مانده به آغاز بخش بازار و علمی جشنواره و افتتاح رسمی آن احتمالا در اول بهمن با کار مداوم و شبانه‌روزی برای برگزاری جشنواره‌ای درخور نام سی‌ودومین جشنواره تئاتر فجر پر از مشکلات زیادی است.

 

 مدیرکل مرکزهنرهای نمایشی کیست؟

حسین طاهری، مدرک کارشناسی کارگردانی سینما و کارشناسی ارشد پژوهش هنر دارد و از دهه 60 تاکنون در حوزه‌های فرهنگی و رسانه‌ای به عنوان مدیر و مشاور فعالیت کرده است.

وی که تهیه‌کننده ارشد تلویزیون است، پیش از این مدیرکل پخش شبکه جهانی جام جم، مدیر گروه فرهنگ و دانش شبکه اول سیما، مدیر روابط عمومی انتشارات سروش، مشاور و عضو شورای فیلم‌نامه سیمافیلم، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل موسسه فیلم‌سازی زلال‌فیلم، مدیر شبکه جهانی جام جم 2، مدیرکل پخش شبکه اول سیما، مدیر گروه فرهنگ و دانش شبکه سوم سیما، مدیر گروه معارف و مناسبت‌های شبکه اول سیما، تهیه‌کننده مجموعه فاخر “مستند ایران” و مجموعه‌های‌ مستند “ایرانیان مقیم آمریکا”، “ایرانیان مقیم کانادا”، “ایرانیان مقیم آلمان”، “ایرانیان مقیم فرانسه”، تهیه‌کننده سریال تلویزیونی سوداگر و فیلم‌های تلویزیونی بهشت موازی، پسر ایران، فولاد سرد، بازجویی در کافه تهران، گنج خانه سفید، بلور باران و مانگرو بوده است. طاهری که عضو اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران نیز هست، سرمایه‌گذاری و مشارکت در تولید فیلم‌های سینمایی آلزایمر (1389) و کیفر (1388) را در کارنامه دارد.