آمریکا از خلیج فارس نمی‌رود

نویسنده

» گزارش سانفرانسیسکو کرونیکل ازموضع آمریکا در خاورمیانه

ریم خلیفه

نمایندگان مجلس آمریکا روز یکشنبه گفتند که مناسبات سیاسی  و نیاز به انرژی باعث می‌شود آمریکا در منطقه خاورمیانه حضور داشته باشد.

لحن دفاعی آمریکا در پاسخ به سئوالات مطرح شده در اجلاس امنیت بین‌المللی در بحرین نشان از شدت یافتن گمانه‌زنی‌ها در مورد تغییر جهت سیاسی آمریکا از خاورمیانه به سمت آسیای مرکزی داشت.

کشورهای عربی خلیج فارس از دولت اوباما خواسته‌اند در قبال سوریه موضع محکم‌تری بگیرد و عربستان و قطر نیز به دنبال گشودن مسیری برای رساندن سلاح‌های سنگین به مخالفان برای سرنگونی بشار اسد هستند. آمریکا در مورد سوریه محتاطانه رفتار کرده است و نگران این است که سلاح‌های کمکی به دست اسلامگرایان تندرو بیافتد.

سناتور جان مک‌کین در نشست بحرین گفت: “این ایده که آمریکا می‌تواند از خاورمیانه دور شود بسیار احمقانه است.”

وی همچنین گفت که پیکارجویان مرتبط با القاعده به طرف‌های مخالف در سوریه پیوسته‌اند.

این نظرات پس از آن بالا گرفت ‌که ولیعهد بحرین در سخنرانی افتتاحیه روز جمعه خود نامی از آمریکا در فهرست متحدان کلیدی نبرد 22 ماهه این کشور پادشاهی علیه قیام الهام‌گرفته از بهار عربی، نبرد.

بحرین ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا را که پنتاگون روی آن برای مقابله با ایران حساب می‌کند در بنادرخود جای داده است. بسیاری این رفتار ولیعهد را حمله به واشنگتن به خاطر محکوم کردن سرکوب مخالفان این کشور می‌دانند.

بیش از 55 نفر در ناآرامی‌های این کشور کشته شده‌اند. ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا و رئیس هیات آمریکایی در بحرین گفت، سیاست خارجی واشنگتن در برگیرنده “خیزش” اقتصادی و سیاسی آسیا و “بازسازی داخلی” برای رقابت با اقتصاد در حال تغییر جهانی خواهد بود.

وی گفت: “با وجود تمرکز منطقی بر جهات دیگر، این واقعیت باقی است که آمریکا نمی‌تواند از مسائل خاورمیانه چشم‌پوشی کند.”

وی از رهبری بحرین در جهت آرام کردن درگیری‌ها، از جمله دادن قدرت بیشتر به پارلمان قدردانی کرد.

برنز همچنین گفت که نفت خاورمیانه برای اقتصاد جهان حیاتی است، به رغم این‌که تولید نفت خام آمریکا هم در سال‌های آینده رشد شدیدی خواهد داشت.

برنز گفت کشورهای دیگر هم نیاز دارند به ایجاد موازنه پس از بهار عربی کمک کنند. وی در این کنفرانس گفت: “برای ما آمریکایی‌ها که گاهی فقط به خودمان فکر می‌کنیم مهم است که درک کنیم خاورمیانه فقط مربوط به ما نیست… ولی هرچند مربوط به ما نیست، آینده منطقه مسلما برای ما خیلی مهم است. امروزه این‌ منطقه ‌ایست که هم پر از تهدید است و هم پر از امید.”

شاهزاده سعودی گفت که نمی‌توان بی‌ثباتی در منطقه نفت‌خیز را که می‌تواند منجر به ایجاد چالش برای رهبران متحد غرب از کویت تا عمان شود، تحمل کرد.

رهبران شش کشور شورای همکاری کشورهای خلیج‌فارس قرار است اواخر این ماه در بحرین در مورد همکاری بیشتر اطلاعاتی و امنیتی با هم دیدار کنند.

منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل – 8 دسامبر