احمدی نژاد دنبال رای جمع کردن برای مشایی

نویسنده
مهناز ملکوتی

» افشاگری درباره برنامه انتخاباتی دولت

یک هفته پس از خروج اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر محمود احمدی نژاد از دولت و سپردن ریاست نهاد کم اهمیت دبیرخانه جنبش عدم تعهد به او و بالا رفتن احتمال کاندیداتوری این چهره جنجالی دولت، اخبار حاکی از آن است که مشایی به یکی از اصولگرایان گفته: “من قصد حضور در انتخابات را نداشتم تا اینکه احمدی نژاد من را متقاعد کرد و گفت اگر لازم باشد شهر به شهر برای رای آوری تو خواهم رفت.”

به گفته دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازاریان، از گروه های عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری “طیف دولت رقیبی جدی برای اصولگرایان است که تلاش می کند تا برخی مسائل غیر قانونی را در انتخابات دخیل کند و این کار را به گونه ای تنظیم خواهد کرد که چندان مشخص نشود. ضمن اینکه حمایت احمدی نژاد از مشایی به منزله استفاده از امکانات دولتی برای مقاصد انتخاباتی است. “

به اعتقاد اصولگرایان احمدی نژاد تلاش دارد  با تکرار مدل پوتین- مدودف در ایران، مشایی را برای یک دوره رییس جمهور کند و خود معاون اول و در دور بعد، بدون منع قانونی، رییس جمهور شود. احمدی نژاد چند ماه پیش هم در یک برنامه زنده تلویزیونی، هنگامی که با این جمله مجری مواجه شد که امسال آخرین سال دولت است، برآشفته شد و پاسخ داد: “چه کسی گفته امسال سال پایانی دولت است؟”

سازمان اطلاعات سپاه پاسداران که ریاست آن با حسین طائب از چهره های نزدیک به مجتبی خامنه ای است، پس از جدی شدن موضوع جریان انحرافی  برخورد با چهره های نزدیک به مشایی را آغاز کرد که به دنبال آن چهره هایی چون عباس امیری فر و محمد شریف ملک زاده بازداشت شدند.

احمد کریمی اصفهانی دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازاریان در این سخنان از تلاش دولت برای دخیل کردن برخی مسایل غیر قانونی در انتخابات خبر داده؛همان نگرانی که باعث شد در جریان انتخابات مجلس نهم، برخی اصولگرایان از جمله اسدالله بادامچیان خواستار تشکیل سازمانی مشابه “کمیته صیانت از آرای” اصلاح طلبان برای نظارت بر عملکرد دولت در انتخابات شوند.

به دنبال همین مسائل بود که مجلس با تصویب کلیات قانون جدید انتخابات، که هنوز مورد تصویب شورای نگهبان قرار نگرفته، هیاتی را برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری تعیین کرده است. دادستان، وزیر اطلاعات، یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس با انتخاب مجلس و هفت نفر از شخصیت‌های دینی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به‌عنوان معتمدان مردم در این هیات عضویت دارند. اما دولت اعتقاد دارد مجری انتخابات قوه مجریه و وزارت کشور است؛روشی که اصولگرایان آن را برای سلامت انتخابات  مضر می دانند.

رییس دولت دهم در واکنش به تشکیل همین هیات است که در حکم خود برای مشایی از تعابیری استفاده کرده که به اعتقاد محافظه کاران همان صفاتی است که یک رییس جمهور باید داشته باشد.

امیر محبیان از اصولگرایان نزدیک به حزب موتلفه معتقد است: “احمدی نژاد در حکم خود مشایی را با ادبیاتی خاص توصیف کرده و شهادت داده او را «انسانی موحد، مؤمن، پاک، صبور و دارای قلب و اندیشه‌ای زلال، عاشق و دلبسته به ارزش‌های الهی و آحاد مردم جهان و عمیقاً عارف و متعهد به آرمان مهدوی، حاکمیت جهانی توحید، عدالت، عشق و آزادی و مدیریت مشترک ملت‌ها و فردی شایسته، مدیر، مدبر و امین و از جهات گوناگون توانمند» می داند و آشنایی و همکاری با او را هدیه‌ای الهی و افتخاری بزرگ برای خود می‌شمارد.”

احمدی نژاد در بخشی از حکم طولانی خود برای مشایی نوشته بود: “اینجانب جنابعالی را انسانی موحد، مؤمن، پاک، صبور و دارای قلب و اندیشه ای زلال، عاشق و دلبسته به ارزشهای الهی و آحاد مردم جهان و عمیقاً عارف و متعهد به آرمان مهدوی، حاکمیت جهانی توحید، عدالت، عشق و آزادی و مدیریت مشترک ملت ها و فردی شایسته، مدیر، مدبر و امین و از جهات گوناگون توانمند می شناسم و آشنایی و همکاری با شما را برای خود هدیه ای الهی و افتخاری بزرگ می شمارم.”

محبیان می گوید: “در واقع رئیس جمهور مشایی را با توجه به خصوصیاتی که گفته، واجد شرایط ریاست جمهوری دانسته زیرا در قانون اساسی رئیس جمهور باید مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب‌ رسمی کشور باشد.”

 اصولگرایان برای عبور از پروژه مشایی به شورای نگهبان و رد صلاحیت او امیدوارند. احمد توکلی از مخالفان جدی مشایی در پاسخ به سئوالی درباره احتمال تایید صلاحیت مشایی در انتخابات ریاست جمهوری و تلاش های دولت برای آن گفته: “اجرایی شدن این فرضیه برایم خنده دار است.”

اما حسن غفوری فرد از اصولگرایان منتقد دولت و نزدیک به موتلفه می گوید: “بر اساس متن قانون می توان مشایی را رجل سیاسی تصور کرد. البته مدیر، مدبر و ولایی بودن هم از دیگر شروط نامزدی ریاست جمهوری است. ممکن است برخی بگویند که مشایی ایرادهایی دارد، آقای مشایی هم می تواند بگوید هر کسی هر ایراد و پرونده ای از من در قوه قضاییه دارد بیاید و اعلام کند. ظاهرا هیچ پرونده ای هم وجود ندارد. بنابراین احتمال مطرح شدن نامزدی مشایی و تایید صلاحیتش هم هست. آقای احمدی نژاد هم که با همه وجود از آقای مشایی حمایت می کند و حتی اعلام کرده بود که افتخار می کند معاون اول مشایی در دولت او باشد.”