آلبانی به مجاهدین خلق پناه می‌دهد

نویسنده

» گزارش گلوبال پست از آینده مخالفان مسلح جمهوری اسلامی

دولت آلبانی روز شنبه گفت این کشور حوزه بالکان به 210 عضو گروه مخالف ایران که در یک پایگاه نظامی سابق آمریکا در عراق زندگی می‌کنند، پناه می‌دهد.

سالی بریشا، نخست‌وزیر آلبانی در بیانیه‌ای گفت: “دولت آماده است به خاطر مسائل بشردوستانه 210 عضو مجاهدین خلق ایران را در آلبانی بپذیرد.”

وی گفت، آلبانی پس از درخواست آمریکا و سازمان ملل، ایرانی‌هایی را که در اردوگاه آزادی در نزدیکی بغداد زندگی می‌کنند می‌پذیرد.

مارتین کوبلر نماینده سازمان ملل در عراق و باربارا لیف معاون دستیار وزیر امورخارجه آمریکا روز شنبه با مقامات آلبانیایی در مورد اقدامات امنیتی و شرایط اسکان مخالفان رژیم تهران در چارچوب قوانین بین‌المللی گفت‌وگو کردند.

به گفته این گروه، حمله خمپاره‌ و موشکی ماه فوریه به اردوگاه آزادی که 3000 عضو مجاهدین خلق را در خود جای داده بود، منجر به کشته شدن 7 عضو این گروه شد.

سخنگوی شورای ملی مقاومت ایران که متحد مجاهدین خلق است از این پیشنهاد استقبال کرد اما گفت که چیز جدیدی نیست و کافی هم نیست.

شاهین قبادی گفت: “این توافق در ماه نوامبر انجام شده است.”

او اردوگاه آزادی را یک زندان خواند و کوبلر را متهم به این کرد که اهداف سیاسی رژیم ایران را دنبال و علیه امنیت ساکنان اردوگاه عمل می‌کند.

قبادی گفت، تنها گزینه عملی این است که همه آن‌ها به آمریکا یا اروپا منتقل شوند یا اینکه دوباره به اردوگاه اشرف در نزدیکی مرز ایران بازگردند.

سازمان مجاهدین خلق در دهه 1960 برای انجام مبارزه مسلحانه با رژیم شاه تاسیس شد و پس از انقلاب اسلامی علیه حاکمان روحانی اسلحه به دست گرفتند.

این گروه می‌گوید اکنون سلاح را زمین گذاشته و می‌خواهد با استفاده از ابزارهای صلح‌آمیز رژیم ایران را سرنگون کند.

بریتانیا این گروه را در ماه ژوئن 2008 از فهرست گروه های تروریست خارج کرد. پس از آن اتحادیه اروپا در سال 2009 و آمریکا هم در سپتامبر 2012 چنین اقدامی را انجام دادند.

منبع: گلوبال پست- 16 مارس