احتمال آمدن خاتمی زیادست ولی عجله ای نیست

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» مصطفی سبطی در مصاحبه با روز:

بسیاری از اصلاح طلبان این روزها امیدوار تر از قبل به کاندیداتوری سید محمد خاتمی در انتخابات آینده ریاست جمهوری دل بسته اند. ۹۱ نفر از آنها هم نامه ای خطاب به رئیس جمهور پیشین نوشته و از وی خواسته اند کاندیدای انتخابات آتی ریاست جمهوری بشود.مصطفی سبطی، عضو شورای شهر گرگان و رئیس جبهه مشارکت در استان گلستان یکی از این ۹۱ نفر است. او به “روز” می گوید اصلاح طلبان امضاکننده نامه به خاتمی، امیدواری زیادی به کاندیداتوری او دارند: “با توجه به بحث هایی که شده، احتمال بالایی وجود دارد. ولی عجله ای در کار نیست”.

او تنها کسی بود که از میان حدود ۲۰ امضاکننده نامه، حاضر به مصاحبه شد. تعداد زیادی از کسانی که نامه دعوت از خاتمی را امضا کرده بودند برای ساعت ها یا تلفن های خود را پاسخ نمی دادند و یا خاموش بودند.

اکرم مصوری منش و فاطمه راکعی، نمایندگان پیشین مجلس نیز با اینکه تلفن های خود را پاسخ دادند، حاضر به اظهار نظر در این خصوص نشدند.

محمد دادفر، نماینده سابق بوشهر در مجلس هم در تماس “روز” با او، از اساس نسبت به وجود چنین نامه ای اظهار بی اطلاعی کرد و گفت که “از هیچ چیز خبر ندارد”.

او گفت: “من چند روز است که شهرستان هستم و نامه ای ندیدم. باید نامه را ببینم. شاید یک نامه ای یک روزی دست من دادند و من هم امضا کردم یا نکردم”.

 

چشم امید مردم

سید محمد خاتمی از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ در دو دوره پیاپی چهار ساله، رئیس جمهور ایران بود. دولت او به دولت اصلاحات مشهور شد. او در انتخابات گذشته ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ نیز ابتدا نامزد انتخابات شد اما پس از آنکه میرحسین موسوی اعلام کرد که او هم کاندیدای انتخابات می‌شود به نفع او از رقابت کنار رفت.

در جمع ۹۱ نفری که نامه دعوت از خاتمی برای نامزدی در انتخابات را امضا کرده اند، علاوه بر تعدادی از وزرا، معاونان و استانداران دولت او، نمایندگان سابق و فعلی مجلس، روحانیون اصلاح طلب، فعالان سیاسی و اساتید دانشگاه، تعدادی افراد گمنام و کمتر شناخته شده نیز وجود دارند.

در این نامه از حکومت جمهوری اسلامی به عنوان “دستاورد مجاهدت میلیون‌ها انسان خداجو، خون صدها هزار شهید و فداکاری هزاران جانباز از خود گذشته” نام برده شده و از خاتمی خواسته شده تا با “عنایت به سابقه ممتاز در اداره کشور، قانون‌گرایی، اعتدال و منش شخصیتی” و نیز با توجه به “محبوبیت کم نظیر” وی، در انتخابات نامزد شود.

طرفداران کاندیداتوری رئیس جمهور سابق در انتخابات آینده، خطاب به او گفته اند که “امروز چشم امید بسیاری از مردم به سویش” است.

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز در اطلاعیه ای که روز گذشته به صورت رسمی صادر کرد، خطاب به “مردم شریف ایران” گفت که با “اجماع نظر” تمام اعضای خود از خاتمی می خواهد تا به عنوان “نامزد اصلاح طلبان” در انتخابات آتی ریاست جمهوری شرکت کند.

این مجموعه ابراز امیدواری کرده “شرایط به گونه‌ای پیش برود که ایشان [خاتمی] نامزدی در انتخابات پیش رو را بپذیرند”.

 

احتمال رد صلاحیت

اما واکنش مسئولان بلندپایه جمهوری اسلامی به احتمال نامزدی رئیس جمهور پیشین در انتخابات آتی کاملا متفاوت بوده است.

در آذرماه که مباحث درباره احتمال کاندیداتوری خاتمی در انتخابات بالا می گرفت، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان تصریح کرد که “فتنه گران حتی توهم حضور در انتخابات ریاست جمهوری را هم نداشته باشند”.

“فتنه گران” عنوانی است که مسئولان جمهوری اسلامی بر روی معترضان به نتایج انتخابات گذشته ریاست جمهوری گذاشته اند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتایج آن انتخابات هم اکنون بیش از دو سال است که در خانه خود زندانی هستند و محمد خاتمی هم که آزاد است، توسط نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی مانند حسین شریعتمداری، به “خیانت به کشور” یا “دست داشتن در جنایت های سال ۸۸” متهم می شوند.

حامیان محمد خاتمی می گویند که علیرغم تمام این تبلیغات، امکان رد صلاحیت او توسط شورای نگهبان وجود ندارد هر چند برخی هم نظر دیگری دارند. افرادی مانند مرتضی نبوی، عضو منصوب آیت الله خامنه ای در مجمع تشخیص مصلحت نظام و از چهره های بانفوذ اصولگرا هم می گویند که خاتمی دیگر مانند سال ها ی ۷۶ و ۸۴، بیست میلیون رأی ندارد.

مصطفی سبطی می گوید: “احتمال رد صلاحیت آقای خاتمی خیلی کم ولی احتمال موفقیت او در انتخابات خیلی زیاد است”.

این عضو جبهه مشارکت در عین حال می گوید که “اگر خدای نکرده بخواهد اتفاقی هم بیفتد، اصلاح طلبان به تکلیف خود عمل کرده اند”.

او در واکنش به سخنان مرتضی نبوی می گوید: “اشکالی ندارد. ما خوشحال می شویم که آقایان اینطور فکر کنند و اجازه حضور آقای خاتمی را بدهند تا ما خودمان هم بفهمیم که ایشان دیگر فایده ای ندارند”.

سبطی در عین حال تأکید می کند که “ارزیابی اصلاح طلبان” مشابه ارزیابی های اصولگرایان نیست: “آقای خاتمی همچنان محبوبیت دارند و مردم خصوصا در این چند سال که آقای احمدی نژاد سکان اداره کشور را در دست داشتند، بیشتر متوجه جایگاه و منش و شخصیت و مدیریت و تدبیر و عملکرد آقای خاتمی شده اند”.

 

امضا ۹۱نفر

در روزهای اخیر شبکه های اجتماعی مجازی، سایت های خبری و برخی مطبوعات، شاهد بحث های داغ نوشتاری در دفاع از کاندیداتوری خاتمی یا در مخالفت با آن بوده اند.

در سال ۸۸ که عده زیادی از یک سال قبل از انتخابات، تلاش گسترده ای را برای راضی کردن خاتمی به نامزدی در انتخابات آغاز کرده بودند، ده ها نامه و دعوتنامه برای او ارسال شد که هرکدام آنها را تعداد زیادی امضا کرده بودند.

اما چرا نامه اخیر را تنها ۹۱ نفر که در میان آنها چهره های ناشناخته ای هم هستند، امضا کرده اند؟

مصطفی سبطی می گوید: “طبیعتا دیگرانی هم بودند و هستند که خواهان حضور آقای خاتمی در انتخابات هستند”.

این عضو جبهه مشارکت تأکید می کند که این نامه “مقدمات” بود: “در آینده حتما نامه هایی با تعداد بیشتری امضا در دعوت از آقای خاتمی برای کاندیداتوری در انتخابات منتشر می شود”.