عراق هم به مخالفان حمله به سوریه پیوست

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از رابطه تهران و بغداد

ایران توانست حمایت عراق را برای مخالفت با حمله نظامی آمریکا به سوریه جلب کند؛ این اقدام با بازدید این هفته وزیر خارجه جدید ایران از بغداد مقدور شد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جدید ایران، در سخنانی که در اولین سفر خارجی خود به عراق بیان کرد گفت مداخله نظامی آمریکا در سوریه باعث گسترش جنگ به تمام منطقه خواهد شد.

 ظریف گفت: “آنان که کوته بین هستند بر طبل جنگ می کوبد و با این کار آتشی را روشن می کنند که همه را خواهد سوزاند.”

هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق که در کنار همتای ایرانی خود ایستاده بود گفت همه همسایگان سوریه، از جمله عراق، از درگیری آمریکا در مناقشات دو ساله سوریه آسیب خواهند دید.

زیباری گفت: “آنچه که می توانم بطور قطع ذکر کنم این است که عراق پایگاهی برای حمله به هیچ کشوری، از جمله سوریه، نخواهد شد.”

زیباری، که اصلا یک کرد است، یک دهه پیش طرفدار حمله آمریکا به عراق و اشغال این کشوربود. او روابط نزدیکی با آمریکا داشت، ولی عراق، پس از خروج نیروهای آمریکا از این کشور، به تدریج بیشتر به سمت ایران کشیده شده است و درگیری های فرقه ای در سوریه این خطر را دارد که جنگ های فرقه ای در عراق را، که هنوز راه حلی برای آن پیدا نشده است، دامن بزند. اینکه ظریف بغداد را به عنوان اولین مقصد سفرهای خارجی خود انتخاب کرده است نشان از اهمیت موضوع روابط دو جانبه دارد.

ظریف همچنین با نوری المالکی، نخست وزیر عراق ملاقات کرد. المالکی از اشغال عراق توسط نیروهای به رهبری آمریکا حمایت نکرده بود ولی عملا بیشترین سود را از حمایت آمریکا و کردها از نخست وزیری اش در سال 2006 برد.

دولت عراق بارها تکرار کرده است که در مناقشه سوریه بی طرف باقی می ماند، ولی مقامات آمریکایی می گویند عراق از طریق کمک به ایران با آزاد گذاشتن حریم هوایی خود برای عبور کمک های نظامی ایران به سوریه، عملا به رژیم بشار اسد کمک می کند.

عصائب اهل حق، یک گروه شیعه مورد حمایت ایران که با المالکی نیز پیوند دارد، تعداد روزافزونی از داوطلبان شیعه را برای جنگ در کنار نیروهای وفادار به بشار اسد در سوریه به این کشور اعزام می کند. این گروه بخشی از اتحاد شیعه سراسری منطقه، از جمله حزب الله لبنان است، که از اسد حمایت می کند. با تعمیق بحران سوریه شکاف بین سنی و شیعه نیز در منطقه عمیق تر می شود.

زیباری نیز به این نکته اشاره کرد و گفت در منطقه کشورهایی هستند که هوادار حمله نظامی آمریکا هستند و کشورهایی هم با این اقدام مخالف هستند.

وی گفت: “با این وجود عراق به همه گفته است که حمله به سوریه تاثیر مستقیمی بر کشورهای همسایه از جمله عراق خواهد داشت.”

منبع: واشنگتن پست - 9 سپتامبر2013