سرکوب، احضار، بازداشت

سامان رسول پور
سامان رسول پور

همزمان با برگزاری اعتراضات مردمی در روز 13 آبان، نیروهای حکومتی به تجمعات مسالمت آمیز شهروندان در شهرهای تهران، اصفهان، تبریز، شیراز و مشهد حمله کردند و در نتیجه، شماری از شهروندان بازداشت و تعدادی هم زخمی شدند.

 در تهران، لباس شخصی ها به مهدی کروبی، یکی از  رهبران جنبش سبز حمله کردند و به طرف وی و محافظانش گاز اشک آور پرتاب نمودند که منجر به زخمی شدن دو تن از محافظان آقای کروبی شد.همچنین نیروهای امنیتی شماری از شهروندان را هم در جریان راهپیمایی 13 آبان دستگیر کردند.

حمله نیروهای شبه نظامی و انتظامی به تجمعات شهروندان، همزمان بود با بازداشت تعداد زیادی از فعالان مدنی و دانشجویی؛ هم در روز 13 آبان و هم شب قبل آن.

ماموران امنیتی، با ورود به منازل چهار تن از اعضای سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) حسن اسدی زیدآبادی، محمد صادقی و حجت شریفی در تهران و کوهزاد اسماعیلی مسئول شاخه گیلان این سازمان در رشت، همگی آنها  را دستگیر کردند.

آنطرفتر، محمد هاشمی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، وحیده مولودی از اعضای گروه میدان زنان، نفیسه زارع کهن، روزنامه نگار هم در روز 13 آبان بازداشت شدند.از اصفهان هم خبر رسید که علی مشمولی، از اعضای انجمن اسلامی دانشکاه صنعتی اصفهان دستگیر شده است.

همه این بازداشتها در حالی اتفاق افتاد که دولت ایران، سیستم تلفن همراه را در تهران و برخی شهرهای دیگر مختل کرده وهمچنین سرعت اینترنت هم به شدت کاهش یافته بود.

اما افزون بر این بازداشتها، تعدادی از مدیران حوزه های علمیه استان سیستان و بلوچستان هم به دستور دادگاه ویژه روحانیت بازداشت شدند.

همزمان با همه اینها، در هفته ای که گذشت، موجی از احضار فعالان کمپین یک میلیون امضا به دادگاه آغاز شد.دادگاه انقلاب، آیدا سعادت، جلوه جواهری، کاوه مظفری، خدیجه مقدم، پریسا کاکایی، مریم مالک و الناز انصاری را تاکنون احضار کرده است.

بعلاوه، برخی گزارش دادند که هنگامه شهیدی و محمد علی ابطحی محاکمه شده اند.

آنسوتر، روزنامه سرمایه پس از انتشار 1350 شماره، در این هفته لغو امتیاز شد.این خبر قبل از ابلاغ رسمی به مسئولان این روزنامه، از سوی خبرگزاری فارس اعلام گردید.

و در آخر، خبرگزاری فارس، از اعدام یک عضو جندالله در زاهدان خبر داد.