سردرگمی کودتاگران در آستانه ۱۳ آبان

نویسنده
نازنین کامدار

» کار دولت به ارسال اس ام اس تهدیدآمیز به مردم کشید

۱۳ آبان امسال در شرایطی فرا می رسد که دعوت کاندیداهای معترض به انتخابات و احزاب عمده اصلاح طلب از مردم برای شرکت در راهپیمایی  با استقبال بسیاری از سوی شهروندان مواجه شده و در مقابل، دستگاه های دولتی با از کار انداختن فیلترشکن ها و ارسال اس ام اس های تهدیدآمیز، آخرین تلاش های خود را نیز برای جلوگیری از تظاهرات اعتراضی مردم به کار بسته اند.

در واکنشی مرتبط، آیت الله خامنه ای هم دیروز در جمع “عده ای از دانشجویان”، با وجود آنکه کوشید کمتر به مسائل داخلی بپردازد، در بخشی از صحبت هایش با اشاره تلویحی به راهپیمایی امروز گفت: “دشمنان امید نبندند و ما بدتر از اینها را هم پشت سر گذاشتیم”.

از سوی دیگر، نیروی انتظامی با وجود بیانیه  روز دوشنبه و اظهارات تند احمد رضا رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی علیه میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دیروز مجددا به تشریح برنامه های خود برای سرکوب شهروندان پرداخت و  این بار علیرضا علیپور، فرمانده پلیس امنیت تهران را به جمع خبرنگاران فرستاد تا وی آخرین مقام انتظامی باشد که جنبش سبز را به سرکوب تهدید می کند.

این مقام پلیس با یاد کردن از راهپیمایی سیزده آبان تحت عنوان “مراسم سازمان تبلیغات اسلامی”، از برخورد با “منتقدانی که در محل برگزاری مراسم سازمان تبلیغات اسلامی حضور یابند و شعار انحرافی سردهند” خبر داد.

این در حالی است که روز پیش از آن احمد رضا رادان، با تقسیم بندی دو نوع تجمع “قانونی” و “غیر قانونی”، تنها از برخورد با تجمعات غیر قانونی سخن گفته بود، اما رئیس پلیس امنیت تهران حتی از امکان برخورد در محل “تجمع قانونی” نیز خبر داده است.

علیپور از احتمال حضور “نیروهای بسیج” و “دیگر یگان های تامین امنیت” اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: “ما ماموریت خودمان را انجام می‌دهیم و ممکن است بخش‌های دیگر هم آمادگی خودشان را داشته باشند”.

به نظر می رسد منظور از “دیگر یگان های تامین امنیت”، نیروهای بدون لباس فرم باشد که معمولا با حضور در محل تجمعات، به ضرب و شتم مردم می پردازند. در چند ماه گذشته بارها درباره حضور این عوامل سئوالاتی از مقامات پلیس مطرح شده اما هرگز درباره نحوه سازماندهی آنها که به “لباس شخصی ها” شهرت دارند، توضیحی ارائه نشده است. علیپور حضور پلیس در راهپیمایی امروز را نیز چنین ترسیم کرد: “در نزدیک مراسم و محیط‌های پیرامونی محل برگزاری آن پلیس حضور دارد که این حضور هم برای خدمت‌رسانی و هم به منظور برخورد با کسانی است که بخواهند اقدام به بی‌نظمی کنند و مسیر برگزاری این روز را دچار انحراف کنند”.

 

تهدید شهروندان با ارسال اس ام اس

در کنار تهدید های دو روز گذشته مقامات نهادهای مسلح از جمله سپاه، نیروی انتظامی و بسیج، چند تن از شهروندان تهرانی در گفت و گو با روز از دریافت پیام کوتاهی از سوی شرکت مخابرات خبر دادند که طی آن خطاب به گیرنده پیام آمده : “ شهروند محترم طبق اطلاع واصله، جنابعالی تحت تاثیر تبلیغات ضد امنیتی رسانه‌های وابسته به بیگانگان قرار گرفته اید، در صورت حضور در هرگونه تجمع غیرقانونی و ارتباط با رسانه های خارج از کشور برابر مواد ۴۸۹، ۴۹۹، ۵۰۰، ۵۰۸، ۵۱۴، ۶۰۹، ۶۱۰، ۶۹۸  قانون مجازات اسلامی مجرم شناخته می‌شوید و با شما برخورد قانونی خواهد شد”.

با توجه به آنکه عده ای از شهروندانی که چنین پیام هایی را دریافت کرده اند تاکید دارند که هرگز جزو فعالان سیاسی نبوده اند، کارشناسان معتقدند که ارسال پیام ها، نه با توجه به شناخت مشخص از گیرندگان، که به طور تصادفی و برای رعب آفرینی دستجمعی در آستانه 13 آبان صورت گرفته است.

 

هشدار اصلاح طلبان در مورد حمله به سفارتخانه ها

دیروز اصلاح طلبان هشدار دادند که >عوامل دولتی علاوه بر تهدید مستقیم مردم به سرکوب، برنامه های دیگری از جمله اشغال سفارتخانه برخی از کشورهای اروپایی از جمله روسیه یا بریتانیا را نیز تدارک دیده اند تا زمینه های سرکوب جنبش سبز را افزایش دهند.

در این باره، حسین شریعتمداری، نماینده آیت الله خامنه ای در روزنامه کیهان، در  ستون سرمقاله پریروز این روزنامه پس از وارد کردن اتهام ارتباط میرحسین موسوی و محمد خاتمی با بیگانگان، نوشته بود: “اخبار موثق- حتی از رسانه های دشمن- حکایت از آن دارد که قرار است شماری از این فریب خوردگان یا مأموریت یافتگان از شهرستان ها نیز به تهران بیایند. ابتدا قرار بود مقابل لانه جاسوسی جمع شوند ولی در هراس از خشم جمعیت که دیگر تاب تحمل پیاده نظام آمریکا و اسرائیل را از دست داده اند، در این تصمیم تغییراتی پدید آمده است. شماری نیز قرار بود- و هست- که برای منحرف کردن اذهان از آمریکا به سفارت روسیه حمله کنند”.
در واکنش به چنین نشانه های هشدارآمیزی بود که روز گذشته،  سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، یکی از اصلی ترین تشکل های حامی جنبش سبز که سران آن از پس از انتخابات در بازداشتند، در بیانیه ای نسبت به آنچه که “توطئه تعرض به سفارتخانه ها” نامید، هشدار داد.

در بخشی از بیانیه این سازمان آمده است: “شایعاتی که در روزهای اخیر پراکنده شده، این نگرانی را ایجاد کرده است که کسانی به بهانه مبارزه با این یا آن قدرت خارجی، برخی از سفارتخانه های کشورهای دیگر را مورد تعرض قرار دهند و آن را به طرفداران جنبش سبز منصوب کرده، زمینه سوء استفاده و سرکوب را فراهم سازند.سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران بدینوسیله توجه همه طرفداران جنبش اصلاح طلبانه ملت ایران را به اینگونه توطئه ها جلب کرده و از آنان می خواهد که همگان را از افتادن در دام چنین توطئه هایی برحذر دارند. قطعاً اعمال هرگونه خشونت، از جمله تعرض به سفارتخانه های خارجی، مغایر با اهداف و مشی جنبش سبز ملت ایران است و طراحان و محرکان و عوامل اینگونه عملیات، نه طرفدار استقلال و آزادی، که وابستگان به سلطه و استبداد هستند”.

 

ناهماهنگی در فیلترینگ

خبرنگار “روز” از تهران خبر می دهد که سه شنبه، برای مدتی کوتاه برخی از سایت های اصلاح طلب همچون”نوروز” (ارگان کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت)، “پارلمان نیوز” (ارگان فراکسیون اقلیت مجلس) و “کلمه” رفع فیلتر شده  و سپس مجددا فیلتر شده اند. این اتفاق، که برخی کارشناسان آن را نشانه ناهماهنگی نهادهای سرکوب در آستانه 13 آبان می دانند، در شرایطی رخ داد که در پی تشدید مجدد فیلترینگ در سه شنبه شب، نه تنها ابزارهای “چت” اینترنتی، شبکه های اجتماعی چون فیس بوک  و ای میل ها دچار وقفه و قطعی شدند، که بسیاری از فیلترشکن های مورد استفاده مردم برای ورود به سایت های مسدود شده هم به طور دستجمعی از کار افتادند.

تمام این تحولات دیشب در شرایطی رخ دادند که دیشب به گزارش شاهدان عینی، با تاریک شدن هوا، در بسیاری از محلات تهران مردم به پشت بام ها رفته و شعار “الله اکبر” سر داده اند.