سنگسار نه، دار شاید

نویسنده

» گزارش نیوزویک از سرنوشت سکینه محمدی

کتی پل

سفارت ایران در انگلستان اعلام کرد که حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی، زن ایرانی که حکم سنگسارش جهانیان را به اعتراض کشانده بود، اجرا نمی شود. با این حال او همچنان در آستانه اعدام با ابزار دیگر نظیر طناب دار است.

برپا شدن یک موج سریع از اعتراضات چه به صورت آنلاین و چه در میان دولت مردان و هنرمندان باعث بوجود آمدن فشار زیاد و به تعلیق در آمدن این حکم شد. در میان چهره های سرشناس می تواند به سناتور جان کری، لیندسی لوهان، وزیر امور خارجه نروژ، هنرپیشگانی چون کالین فیرت و اما تامپسون و همچنین به ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلستان، اشاره کرد. هیگ حکم سنگسار را یک تنبیه قرون وسطایی نامید که اگر اجرا شود موجب انزجار مردم دنیا می شود.

دیده بان حقوق بشر می گوید که آشتیانی به جرم زنا از ماه مه 2006 در زندان است. او 99 ضربه شلاق خورد و یک سال قبل از آن او متهم به قتل همسرش شده بود که از این اتهام تبرئه شد اما مجازات زنا به قوت خود باقی ماند. قاضی او را به این دلیل که متقاعد شده است که او مرتکب زنا شده است صادر کرده است و شاهدی وجود نداشته است و اعترافات متهم هم تحت فشار بوده است. مشکل دیگر آشتیانی این بوده است که به زبان فارسی آشنایی نداشته است و به زبان ترکی حرف می زند.

روز 13 ژوئن، محمد مصطفایی، وکیل او، در وبلاگش مطلبی منتشر کرد و هشدار داد که تا آخر این هفته سکینه را تا سینه در خاک فرو می کنند و آنقدر سنگ می زنند تا بمیرد.فراز سنایی، محقق دیده بان حقوق بشر در ایران می گوید، وکلا در ایران معمولا در جریان زمان اجرای حکم موکل شان قرار نمی گیرند به همین دلیل هنوز مشخص نیست که مصطفایی چگونه از زمان اجرای حکم آشتیانی با خبر شده است. بعد از انتشار این مطلب، فرزندان 17 و 22 ساله آشتیانی نامه ای برای سازمان های حقوق بشری خارج از ایران می فرستند و این شامل کمیته بین المللی مبارزه با سنگسار مینا احدی هم می شد که بلافاصله مطبوعات خارج از کشور را در جریان گذاشت. سنایی می گوید به محض اینکه رسانه ها در جریان قرار گرفتند، وی بیش از ده هزار ایمیل دریافت کرده است.

این اقدامات موثر بوده است. به گفته شبکه چهار انگلستان، سفارت ایران در جواب این در خواست ها نامه ای منتشر کرده است:

با توجه به اظهارات یکی از مقامات وزارت امور خارجه انگلستان، الیستر برت در مورد یکی از مسائل ملی ایران، خانم سکینه محمدی آشتیانی و مجازات وی، این اظهارات را نا درست و آن را رد می کنیم و اعلام می کنیم که وی سنگسار نمی شود.

قابل توجه است که این این نوع مجازات ها بندرت در ایران صورت می گیرد.

سفارت ایران جمهوری اسلامی ایران توصیه می کند که اخبار و گزارش ها بهتر است برای اظهار نظر های رسمی از  منابع اطلاعاتی موثق استفاده شود.

دفتر ایران در سازمان ملل به سووالات نیوزویک در این مورد پاسخی نداد.

هادی قانمی، مدیر کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران می گوید که ایران با بیش از 380 اعدام در سال 2009، بعد از چین دومین رتبه را دارد. اگر اختلاف جمعیت را در دو کشور در نظر بگیریم، ایران در رتبه اول قرار می گیرد. ایران همچنین مسبب 75 درصد اعدام افراد زیر سن قانونی در جهان است.

 

نیوزویک ، 9 ژوئیه