کافه ای که چشمان برادر بزرگ را بست

نویسنده

» گزارش اسلیت از بسته شدن کافه پراگ

وقتی دوستی را در کافه ای ملاقات می کنید انتظار ندارید عوامل امنیتی دولت تمام حرکات شما را بپاید، اما این دقیقا اتفاقی است که دارد در ایران می افتد، چرا که پلیس ارشاد کافی شاپ ها را مجبور کرده دوربین نصب کنند، تا نظارت و جاسوسی لیبرال های جوانان امکان پذیر شود.

از پارسال ، نیروهای بسیج هم کافه شاپ ها را در تیررس قرار داده اند، زیرا که دانشجویان و روشنفکران اغلب آن جا دور هم جمع می شوند تا ایده هایی که “غربی” تلقی می شود را به اشتراک بگذارند. بسیجی ها تحت فرماندهی رهبر جمهوری اسلامی هستند و کارکردشان این است که برخی وظایف پلیس ، از جمله سرکوب دگراندیشان و اطمینان از عدم نقض “اخلاق” را بر عهده دارند. پیشتر بسیج در میان گروه هایی بود که اعلام کرد 87 رستوران و کافه با اجازه دادن به زنان برای قلیان و سیگار کشیدن در اماکن عمومی، ارزش های اسلامی را زیر پا گذاشته اند.

حالا مقامات ایران به تاکتیک تازه ای روی آورده اند : نظارت .

سیاستی که هفته گذشته رو شد، پس از آن که صاجبان کافه پراگ – محبوب ترین کافه تهران – در اعتراض به تلاش مقامات دولتی برای مجبور کردن آن ها به نصب تعدادی دوربین در داخل محوطه، کافه را تعطیل کردند.

به گزارش وبلاگی که خبرنگاران ایرانی گاردین آن را اداره می کنند، دوربین ها از تابستان گذشته در کافی شاپ های تهران کار گذاشته شده اند. صاحبان کافه محبوب تهران تصورشان این بود که این کار برای محافظت از سرقت است، تا اینکه پلیس خواستار دسترسی به نوارهای ضبط شده شد. از این رو وقتی پلیس امنیت ارشادی از آن ها خواست دست کم 4 دوربین برای تشدید نظارت مدنی و امنیتی شد، آن ها تن به این دستور ندادند. به جای آن کرکره های پاتق محبوب جوانان و فعالین را پایین کشیدند و در صفحه فیس بوک نوشتند: “ما در تمام این‌روزها سایه‌ی شوم ِ «پایان» را با خود حمل می‌کردیم. درست از ساعت ده صبح تا ده شب، و با هر بار باز و بسته شدن درهای کافه. حالا سایه‌ی شوم ِ پایان، نزدیک‌تر از آن‌چیزی است که گمان می‌کردیم؛ حالا در میانه‌ی ِ زمستان ِ آلوده‌ی تهران، پایان ِ پراگ ِ بلوار کشاورز اتفاق می‌افتد. اما دست‌کم یک چیز می‌تواند تسلی‌بخش باشد، این که ما خاطره‌هایمان را در معرض دید ِ دوربین‌ها قرار ندادیم، و آن‌ها را به چشم‌های ِ شیشه‌ای برادر بزرگ قسمت نکردیم.”

تعطیلی این کافه آخرین نمونه از تنش ظاهر شده حکومت با جوانان است که از سال 2009 عریان شده، زمانی که تظاهرکنندگان در اعتراض به انتخاب مجدد و بحث برانگیز محمود احمدی نژاد، خیابان ها را تسخیر کردند. شاید ترس از تکرار خیزش به سبک بهار عرب، باعث شده است رژیم نظارت بر شهروندان ایرانی به حد اعلا برسد. رویترز سال گذشته گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن ایران قراردادی با چین امضا کرده تا “سیستم های قدرتمند شنود خطوط تلفن ثابتف موبایل و ارتباطات اینترنتی” را به دست آورد. همزمان دولت اسلامی آماده ارائه اینترنت ملی برای محدود کردن تاثیرات خارجی شبکه های اجتماعی است.

منبع :اسلیت – 25 ژانویه