وکلای درویشان، با موهای تراشیده
در سلول های انفرادی

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» سخنگوی دراویش گنابادی در مصاحبه با روز:

وکلای دراویش گنابادی همچنان در سلول های انفرادی بند ۲۰۹ به سر می برند و مصطفی آزمایش، سخنگوی دراویش گنابادی می گوید که این وکلا نه تنها از داشتن وکیل محروم هستند بلکه به دستور قاضی صلواتی از امکانات پزشکی محروم شده اند و در یک اقدام توهین آمیز، موی سر و صورت آنها را به اجبار تراشیده اند.

حمید رضا مرادی سروستانی، مصطفی دانشجو، امیر اسلامی، رضا انتصاری، امید بهروزی، افشین کرم‌پور و فرشید یدالهی فارسی، هفت وکیل دراویش گانابادی و یا همکاران سایت مجذوبان نور هستند که بیش از ۱۷ ماه است در بازداشت به سر می برند و به تازگی به دلیل خودداری از حضور در دادگاه به سلول انفرادی منتقل شده اند. سایت مجذوبان نور، پایگاه خبری دراویش گنابادی است.

دکتر مصطفی آزمایش، سخنگوی دروایش گنابادی در مصاحبه با “روز” توضیح میدهد: اینها که در زندان اوین هستند به دو دلیل بازداشت هستند یک دلیل اعتقادی است یعنی چون مکتب درویشی دارند. دلیل دیگر هم این است که وکیل هستند یعنی شغل شان دفاع از حقوق موکلانشان است و موکلان آنها از کسانی که به منازل یا اماکن آنها حمله کرده و مورد ضرب و شتم شان قرار داده بودند شاکی بودند اما متاسفانه به جای رسیدگی به شکایت برای آنها و وکلایشان پرونده های امنیتی درست کردند و آنها را به اتهاماتی امنیتی همچون اقدام علیه امنیت ملی و برهم زدن امنیت جامعه متهم کردند.

به گفته دکتر آزمایش، در گام اول، پروانه وکالت وکلای دراویش گنابادی لغو شده و سپس آنها با اتهاماتی چون سیاه نمایی علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی مواجه شده اند.

سخنگوی دراویش گنابادی می گوید: بیش از ۱۷ ماه از بازداشت آنها می گذرد و متاسفانه در طول این مدت تفهیم اتهام رسمی نشده اند و در نتیجه بازداشت شان غیر قانونی است غیر از این از هر فرصتی برای اینکه بتوانند مقاومت آنها را بشکنند استفاده میکنند. در شرایط خت زندان و سلول های انفرادی، افراد دچار بیماری های مختلفی می شوند اما از درمان و امکان استفاده از امکانات پزشکی برای آنها ممانعت می کنند. به دلیل عدم حضور در دادگاه و اعتراض به شرایطی که عرض کردم آنها را به سلول های انفرادی منتقل کرده اند و برای خرد شدن شان، سبیل ها و موهایشان را تراشیده اند و بدین معنی خواسته اند بگویند که اعتقادات شما برای ما اصلا ارزش و احترامی ندارد و …

درباره وضعیت جسمانی این دراویش زندانی می پرسم و اینکه گفته می شود قاضی صلواتی دستور محرومیت از امکانات پزشکی را صادر کرده قضیه چیست؟ دکتر آزمایش توضیح میدهد: بله این خبر درست است. آقای مرادی سروستانی و آقای مرادی، وکیل دادگستری بودند آقای دانشجو هم همین طور. آقای دانشجو محکومیت اش هم در زندان ساری تمام شده ولی به جای اینکه او را آزاد کنند به زندان اوین فرستاده اند. این سه نفر از نظر سلامتی مشکل دارند وضعیت جسمانی مساعدی ندارند و اما متاسفانه اجازه درمان به آنها نمیدهند و قاضی صلواتی دستور چنین محرومیتی را صادر کرده است تا انها مجبور به حضور در دادگاه شوند در حالیکه آنها این روند را و صلاحیت دادگاه را قبول ندارند.

درباره آقای دانشجو می پرسم که حکم محکومیت ایشان چه بوده و چطور پس از پایان محکومیت ایشان را آزاد نکرده اند؟ آقای آزمایش پاسخ میدهد: سر تخریب حسینیه های ما در قم و بروجرد و پلمپ کردن حسینیه هایمان در شهرهای دیگر، آقای دانشجو به عنوان وکیل پی گیر بود همچنین سر حمله و تخریب منازل دراویش که صورت می گیرد هم ایشان پی گیر بود و علیه مسببین امر شکایت کرده بود. اما به جای رسیدگی به شکایت، مسببین او را متهم به تشویش اذهان کردند و از او شکایت کردند. آقای دانشجو در ساری احضار و به زندان محکوم شد. محکومیت اش را هم رد زنادن ساری سپری کرد و در پایان محکومیت اما او را آزاد نکردند بلکه به زندان اوین منتقل کردند.

او درباره علت برخوردهای امنیتی با دراویش گنابادی می گوید: دلیل کاملا مشخص است رهنمودی از طرف بالاترین کارگزاران نظام به دستگاههای اجرایی صادر شده تحت عنوان مبارزه با عرفان های دروغین، کاذب و عرفان های نوظهور. براساس آن هر نوع تلقی دیگری از اسلام را که متفاوت با تلقی جاری که خود مبدع و مخترع آن بوده اند در مملکت باشد تحت عنوان برچسب واهی و عرفان دروغین و کاذب و نوظهور، میخواهند از عرصه جامعه محو کنند. یک موسسه هم در قم درست کرده اند به اسم مرکز ادیان و فرق در قم که کارش پرونده سازی برای مکاتب عرفانی در ایران است به خصوص برای مکتب طریقتی گنابادی که سابقه اش به شاه نعمت الله و دهه نهم هجری هم میرسد و قدمتی طولانی دارد.

دکتر آزمایش می افزاید: از اهرم های قضایی و اهرم های امنیتی برای برخود با دراویش گنابادی استفاده میکنند و با بولدوزر می ریزند مراکز آنها را تخریب میکنند و تاکنون روش های مختلفی را برای برخورد در پیش گرفته اند. هبه گفته همین مرکزی که در قم راه انداخته اند دو روش دارند روش نرم که به گفته خودشان فرهنگی است و با هدف بهداشت معنوی جامعه صورت می گیرد و از طریق سای ها و وبلاگ هایشان اعمال می شود و روش سخت هم همین که حمله م یکنند و علیه دراویش سیاه نمایی میکنند و آنها را به اتهامات امنیتی زندانی میکنند یا عده ای را جمع میکنند که به مراکز یا منازل آنها هجوم بیاورند. مثلا سال گذشته در شهر کوار استان فارس وقتی حمله کردند ۴ نفر را به ضرب گلوله جنگی کشتند. هفته گذشته نیز در شهر کرد عده ای را جمع کردند و حمله کردند که خانه اقای صفاریان، یکی از دراویش را که شب جمعه ها، مجالس آنجا برگزار می شود تخریب کنند اما دراویش و همین طور مردم عادی شهر کرد مانع شدند. و همین نشان میدهد که علیرغم همه تلاش هایشان موفق نشده اند چهره دراویش را تخریب کنند و پروژه شیطان سازی شان بین مردم شکست خورده است.

همزمان سایت مجذوبان نور، پایگاه خبری دراویش گنابادی روز گذشته خبر داده است که حمیدرضا مرادی از فعالین حقوق دراویش و مدیر سایت مجذوبان نور که از ۲۶ دی‌ماه و پس از امتناع از شرکت در جلسه دادگاه، همراه با ۶ تن دیگر از وکلای دراویش و مدیران سایت مجذوبان نور به سلول‌های انفرادی بندهای ۲۰۹ و ۲۴۰ منتقل شده‌اند، مورد ضرب و شتم بازجوها قرار گرفته است.

براساس همین گزارش حمید مرادی، درویش زندانی را به اتاق بازجویی منتقل و در برابر چشمان مصطفی دانشجو یکی دیگر از دراویش و هم مسلکان این زندانی، مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند تا جایی که وی از شدت ضربات، خون استفراغ کرده و سپس تمامی لباس های وی را درآورده و این زندانی عقیدتی را با همان حالت با وجود برودت هوا در هواخوری بند ۲۰۹ رها کرده‌اند..

برخوردهای سال های اخیر با پیروان سلسله دراویش نعمت الهی گنابادی که به تخریب حسینیه های دراویش در شهرهای بروجرد و اصفهان انجامید، براسا سگزارش وب سایت بی بی سی، از بهمن ماه سال ۱۳۸۴ و با تخریب حسینیه دراویش در قم آغاز شد.

شماری از روحانیان سنتی شیعه در ایران در سال های اخیر از گرایش روزافزون جوانان به بعضی اعتقادات عرفانی و صوفی گرایانه اظهار نگرانی کرده و این اعتقادات را گمراه کننده دانسته اند.

پیروان شاه نعمت الله ولی در سده های اخیر به سه شاخه ذوالریاستینی (منورعلیشاهی)، گنابادی (سلطانعلی شاهی) و صفایی (صفی علیشاهی) تقسیم شده اند.

اعتقادات طریقت گنابادی نسبت به شاخه های دیگر به اهل شریعت نزدیک تر است و پیروان این شاخه مکان های تجمع خود را به جای خانقاه، “حسینیه” می نامند.

رهبر یا “قطب” فعلی دراویش گنابادی نورعلی تابنده است که از مهر ماه ۱۳۷۱ پس از درگذشت محبوب علیشاه، قطب پیشین سلسله گنابادی با فرمان وصیتی او، با لقب طریقتی “مجذوب علیشاه” جانشین وی شده است.