خط و نشان نشریه سپاه برای تاسیس حزب

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» همزمان با بازداشت ۳ تن از اعضای ندای ایرانیان

برخی از سایت های نزدیک به نهادهای نظامی و امنیتی در حالی از بازداشت سه تن از فعالان اصلاح طلب و عضو حزب تازه تاسیس ندای ایرانیان خبرداده اند که ارگان سیاسی سپاه پاسداران در شماره اخیر خود ضمن ابراز نگرانی از احزاب نوظهور خواستار “مرزبندی با ایادی بیگانه و ضد انقلاب” و جلوگیری از “نفوذ ضد انقلاب” در این احزاب شده است.

هفته نامه صبح صادق طی مقاله ای در شماره اخیر خود با اشاره به صدور مجوز برای فعالیت حزب ندای ایرانیان، حزب پایداری و تلاش برخی نمایندگان مجلس برای تشکیل حزبی با محوریت علی لاریجانی، در عین استقبال از این موضوع، خواستار دقت و “برخی ملاحظات ضروری” از سوی این احزاب در فعالیت های سیاسی و عضو گیری شده است.

ارگان سیاسی سپاه پاسداران دربخشی از این مقاله تاکید کرده است که “یکی از ملاحظات جدی در باب فعالیت‌های حزبی که باید با مرور گذشته به درس عبرتی برای احزاب نوظهور بدل گردد، حفظ استقلال سیاسی و عدم وابستگی به بیگانگان و همچنین مرزبندی آشکار با ایادی بیگانه و ضدانقلاب است.”

به نوشته صبح صادق “بی‌توجهی به این مهم موجب نفوذ ضدانقلاب در صف این احزاب شده و ناخواسته زمینه انحراف آنان را فراهم می‌آورد، به نحوی که حاصلی جز بازی در پازل دشمن برای این احزاب باقی نخواهد گذاشت.”

آنگونه که این مقاله به احزاب اصلاح طلب و عملکرد آنها در انتخابات گذشته ریاست جمهوری اشاره کرده، به نظر می رسد بیشتر از آنکه “حزب پایداری” و یا “حزب علی لاریجانی” را خطاب قرار داده باشد حزب ندای ایرانیان مخاطب نویسنده است.

در طول هفته ها و ماه های اخیر نشریات و بولتن های متعلق به سپاه پاسداران به طور مرتب اخباری از فعالیت های اصلاح طلبان منتشر و از برنامه ریزی آنها برای انتخابات مجلس آینده و مجلس خبرگان رهبری ابراز نگرانی کرده اند.

از جمله بولتن داخلی سپاه برای هادیان سیاسی، در واپسین روزهای مهرماه از فعال شدن شاخه قم حزب ندای ایرانیان خبرداده و نوشته بود: “گفته می‌شود جریان ورشکسته فتنه، برنامه‌ریزی زیادی برای پیروزی در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و خبرگان در دست اقدام دارد.”

این نشریه همچنین از حرکت “چراغ خاموش” اصلاح طلبان و بکارگیری آنها از “مهره های سفید”، جوان و “کمتر شناخته شده” برای فعالیت های سیاسی به ویژه در انتخابات آتی ابراز نگرانی کرده بود.

حزب ندای ایرانیان از سوی برخی از جوانان اصلاح طلب با محوریت سید محمدصادق خرازی سفیر پیشین جمهوری اسلامی در فرانسه،مشاور ارشد محمدخاتمی رییس دولت اصلاحات و برادر همسر مسعود خامنه ای فرزند رهبر جمهوری اسلامی از چندماه پیش فعالیت های سیاسی اش را آغاز و وزارت کشور نیز ۱۰ آذرماه مجوز رسمی فعالیت این تشکل را صادر کرد.

مقاله اخیر نشریه صبح صادق و هشدار به احزاب تازه تاسیس برای جلوگیری از “نفوذ ضد انقلاب” در شرایطی منتشر شده که روز سه شنبه ۱۸ آذرماه برخی از سایت های متعلق به نهادهای نظامی و امنیتی از بازداشت چند نفر از اعضای باشگاه جوانان اصلاح طلب خبردادند.

از جمله سایت امنیتی مشرق نیوز در خبری نوشت: “شب گذشته تعدادی از اعضای فعال و سابقه دار جریان فتنه در یک خانه فساد مختلط، دستگیر شدند.در بین دستگیر شدگان (م.ب) و (ج.ف) از اعضای اصلی گروه غیر قانونی «باشگاه جوانان اصلاح طلب» فعال در فضای مجازی دیده می شوند.”
این سایت امنیتی البته به نهادی که این فعالان سیاسی را بازداشت کرده اشاره نکرده اما مدعی شده است که “در جریان بازداشت متهمین، علاوه برشیشه های مشروبات الکلی تعدادی ردیاب شنود، شوکر الکتریکی، لپ تاب، تبلت، گوشی های هوشمند تلفن همراه و… که به منظور تبلیغ علیه نظام و ارتباط باشبکه های مجازی ضد انقلاب و فتنه مورد استفاده قرار گرفته است، کشف و ضبط گردید.”

 اما وبسایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، در خبری تعداد بازداشت شدگان را ۳ نفر و از اعضای حزب تازه تاسیس ندای ایرانیان معرفی کرده است. کلمه بازداشت شدگان را محسن بیگلربیگی، جاوید فخریان و سینا رحیم پور معرفی کرده که در منازل شخصی شان بازداشت شده اند. این وبسایت در گزارش تکمیلی خود از آزادی سینا رحیم پور خبرداده است.

به نظر می رسد بازداشت این افراد با برگزاری مراسم مختلف دانشجویی با حضور فعالان اصلاح طلب در ماه های اخیر که همگی با مجوز قانونی از سوی مراجع دولتی صورت گرفته است بی ارتباط نباشد.

“باشگاه جوانان اصلاح طلب” که سایت امنیتی مشرق بازداشت شدگان را عضو آن معرفی کرده است در تابستان سال جاری مراسمی تحت عنوان افطاری با حضور چهره های اصلاح طلب در دانشگاه امیر کبیر برگزار کرده بود که خشم فرماندهان سپاه و رسانه های متعلق به این نهاد نظامی را برانگیخت.

پس از برگزاری این مراسم سرتیپ محمدرضا نقدی طی اظهاراتی گفته بود: “در مورد بازگشت عناصر فتنه به دانشگاه‌ها باید بگویم امروز وظیفه هر دانشجو و استاد دانشگاه مؤمن و انقلابی است که جلوی این انحرافات را گرفته و جلوگیری از این انحرافات یک وظیفه به شمار می‌رود.”

جانشین فرمانده کل سپاه در بسیج تاکید کرده بود که “حتماً باید اساتید و دانشجویان ما و کارمندان مؤمن در دانشگاه‌ها در برابر حضور افراد فتنه‌گر و اخلالگر که می‌خواهند، مانع و مخل پیشرفت علمی کشور بشوند، بایستند.”